Blogs

    • Waren je leerlingen veilig thuis?

      Door P.M. (Elly) van der Gouwe

      Nu de schooldeuren weer open zijn en de klassen halfvol, pakken jullie de lessen van Wonderlijk gemaakt ook weer op? Dat heeft misschien geen directe urgentie, maar is wel belangrijk.

      Lees meer ›
    • Leestip van Janneke de Jong #5: Het fortuin van Fausto

      Fausto is een personage waar de meeste lezers geen sympathie voor zullen voelen. Voor hem is maar één ding belangrijk: hoe vergroot ik mijn bezit? Het verhaal uit de nieuwste boekentip van docent Nederlands Janneke de Jong houdt ons een spiegel voor.

    • Opnieuw starten met de groep!

      Wil je : - Het proces van groepsvorming positief beïnvloeden; - Kinderen helpen om gemotiveerd aan het werk te gaan; - Belang hechten aan prettige omgangsvormen; - Zicht krijgen op de werkhouding van je leerlingen na zoveel weken thuisonderwijs - De groep in beeld hebben? Lees dan verder!

    • Leestip van Janneke de Jong #4: Ondergedoken als Anne Frank

      Het bekendste onderduikverhaal is dat van Anne Frank. Maar er zijn natuurlijk veel meer kinderen die ondergedoken hebben gezeten. In de boekentip van docent Nederlands Janneke de Jong vertellen veertien mensen hun onderduikverhaal. Mét QR-codes die toegang geven tot filmpjes, documentatie en foto’s. Download hier een gratis verhaal.

    • Even bijtanken

      Bij goed lesgeven komt veel kijken. Zoveel, dat er altijd in te leren valt. In ‘What every teacher needs to know about psychology’, onlangs in het Nederlands vertaald, hebben Didau en Rose een aantal belangrijke inzichten verzameld over de psychologische kant van lesgeven.

    • Verder leren: welke stap ga jij zetten?

      Persoonlijk leiderschap. Zelf verantwoordelijkheid nemen voor je werk en je eigen leerproces. Maar ook: kijken naar jezelf als unieke persoon met een eigen ontwikkeling. In deze blog legt Thea de Mots uit wat dat met kennis, kunde en karakter te maken heeft én hoe je daarin een volgende stap kunt zetten.

    • Hoe Avrik zijn verleden een plekje gaf

      Elke vrijdag staat hij vijf minuten voor tijd mij bij de ‘blauwe kamer’ op te wachten. Avrik, een Iraakse jongen uit groep 7. Hij heeft moeite zich aan te passen op school. Overschreeuwt zichzelf, scheldt andere kinderen uit en heeft vaak een kort lontje. Samen werkten we het werkboek voor nieuwkomers door. Dingen hebben een plekje gekregen. Hij is trots: in dit boek staat zijn verhaal!

    • Hoe het maken van een boomhut je kan helpen bij het differentiëren.

      Zijn de verschillen tussen de leerlingen de afgelopen periode toegenomen? Is er bij een gedeelte van hen sprake van een onderwijsachterstand? Was het thuisonderwijs voor een deel van de leerlingen ook geen heerlijke periode? Heerlijk je eigen planning maken, niet wachten op andere leerlingen, fijn doorwerken zonder gestoord te worden en bij een vraag was je vader of moeder binnen handbereik.

    • Leiderschap in crisistijd doet ander beroep op drijfveren - voor jezelf en in het team

      Crisis is chaos. Mensen ervaren geen houvast, onzekerheid en verwarring. Organisatiepsycholoog Karl Weick verklaart dit uit het gegeven dat er een verstoring optreedt van ‘het gewone’. Het dagelijks leven werd door corona onderbroken met iets wat we niet eerder meemaakten.

    • Leestip van Janneke de Jong #3: Elske, Frank en Anne

      In de week van Dodenherdenking en Bevrijdingsdag komen er natuurlijk boeken over de oorlog aan bod. Lees de (voor)leestips van docent Nederlands Janneke de Jong, deze keer voor de midden- en bovenbouw van het primair onderwijs.