Leraren doen er regelmatig toe in de levens van leerlingen. Soms blijkt dat echter pas veel later, als de schooltijd al vergleden is in het verleden. Een bekend voorbeeld daarvan is Albert Camus, de schrijver van La peste en het existentialistische L’étranger. Als hij in 1957 hoort dat hij de Nobelprijs voor de literatuur zal krijgen, schrijft hij zijn oud-leraar een brief.
De Nationale Voorleesdagen komen eraan. Van 22 januari tot en met 1 februari heeft voorlezen àlle aandacht. Hopelijk leest iedere leerkracht dagelijks voor, maar doen ouders dat thuis ook. Zij hebben meer invloed op de leesontwikkeling dan de school…
‘Natuurlijk kunnen we als christelijke scholen iets met de burgerschapsopdracht van de overheid’, zegt Henry vol overtuiging. ‘In onze identiteit zit toch genoeg om daar een positieve bijdrage aan te leveren?’
Wanneer heb je voor het laatst gelachen? Zo lachen dat de tranen over je wangen rollen en je bijna niet meer op je stoel kan blijven zitten? Als ik mensen zo zie lachen, begint het bij mij ook te kriebelen. Ik voel me vrolijk worden als ik het plezier van anderen zie. Lachen werkt aanstekelijk.
Afscheid nemen doet pijn. Dat is mij wel bekend. Maar wat mij bezighoudt is de vraag waarom het afscheid als projectleider van de kenniskring herbergzaam onderwijs iets pijnlijker aanvoelt.
‘We hebben toch aardrijkskunde, geen godsdienst?’ Je hoort het de leerlingen zeggen als je tijdens een aardrijkskundeles de Bijbel wilt opendoen. Maar is dat wel de aangewezen manier om van een les een christelijke les te maken?
In de Kinderboekenweek kan niemand eromheen: lezen is belangrijk. Met het thema Lekker eigenwijs kan iedereen wel uit de voeten, want de Nederlandse jeugdliteratuur kent veel personages met deze eigenschap.
“Wat verstaan jullie onder herbergzaamheid? En is dat hetzelfde als gastvrijheid?” zo wordt ons nog weleens gevraagd. Het zoeken naar antwoorden die concreet aangeven wat herbergzaamheid in de school inhoudt, dat is de taak die het lectoraat heeft samen met collega’s uit zowel het (speciaal) basisonderwijs, als het voortgezet onderwijs als het MBO en HO.
Groei in je werk als kwaliteitscoördinator met de post-hbo-opleiding Intern Begeleider
Een mooi verhaal, die lectorale rede van jou. Maar kun je dit ook uitleggen aan basisschoolleerlingen? Zo daagde een collega mij uit. Een paar weken later sta ik voor groep 8; voor mijn lectorale rede 2.0.