De scholen gaan weer beginnen! Ben jij er alweer helemaal klaar voor? Voor een goede startzijn veel factoren van invloed. Onderwijsadviseur Geerten Zwemer geeft je een checklist met dingen die je wel én vooral niet moet doen. Hij doet je ook een leuke groepsvormende werkvorm cadeau.
Het aanbod van goede christelijke boeken voor jongeren is zowel kwantitatief als kwalitatief beneden peil. Daarom: auteurs gevraagd die complexe en schurende thema’s niet uit de weg gaan en tijd willen nemen voor hun boek.
Heb jij ook last van TBR? Ik heb er het jaar door vaak last van, want mijn TBR groeit en groeit. Maar nu de vakantie nadert, ben ik blij mee met mijn TBR.
Ik denk dat het inmiddels mijn lievelingswoord is geworden. Ik noem het woord ook verdacht vaak de laatste tijd. Kijk, op school noemen we dit een samengesteld woord. Zo-mer & va-kan-tie. Klein taallesje voor de liefhebber.
De zomervakantie is begonnen of staat op het punt van beginnen – een tijd waar we allemaal naar uitkijken. Het is de periode waarin we even kunnen ontsnappen aan de waan van de dag, de hectiek van school, en de stapels nakijkwerk. Vakantie geeft ons de tijd om diep adem te halen en de energie weer op te laden. Maar hoe doen we dat op een zinvolle manier, zodat we niet alleen uitrusten, maar ook groeien als professional en als mens?
De urgentie om beter te lezen is hoog. Het is alom bekend dat de leesvaardigheid van Nederlandse kinderen achterblijft. Dat heeft ook consequenties voor het lezen van de Bijbel. Kinderen leren beter lezen als er een rijk en gevarieerd boekenaanbod is en als er gesproken wordt over inhoud en vorm van de tekst. De leraar is aan zet.
Marieke Blok werkt als dyslexieonderzoeker en dyslexiebehandelaar voor Driestar onderwijsadvies. In deze blog vertelt ze over haar ervaringen bij het persoonlijk begeleiden van haar leerlingen.
In gedachten zie ik een kleuterklas voor me. Met een thematafel vol materiaal dat de kinderen hebben meegenomen rond het thema, een verteltafel met allerlei attributen om het bijpassende prentenboek uit te spelen en te vertellen. En natuurlijk gevulde hoeken, liefst ook aangepast op het thema.
Hoe een creatieve jongen die vastliep op school door gerichte begeleiding en onderzoek ontdekte dat hij niet dom was, maar juist hoogbegaafd.
Hommage aan Alasdair MacIntyre (1929-2025)