Blogs

    • Waarom afscheid van de herberg net iets meer pijn doet...

      Door William Meuleman

      Afscheid nemen doet pijn. Dat is mij wel bekend. Maar wat mij bezighoudt is de vraag waarom het afscheid als projectleider van de kenniskring herbergzaam onderwijs iets pijnlijker aanvoelt.

      Lees meer ›
    • ‘We hebben toch aardrijkskunde, geen godsdienst?’

      ‘We hebben toch aardrijkskunde, geen godsdienst?’ Je hoort het de leerlingen zeggen als je tijdens een aardrijkskundeles de Bijbel wilt opendoen. Maar is dat wel de aangewezen manier om van een les een christelijke les te maken?

    • 'LAVEL!' In de Kinderboekenweek en elke andere dag

      In de Kinderboekenweek kan niemand eromheen: lezen is belangrijk. Met het thema Lekker eigenwijs kan iedereen wel uit de voeten, want de Nederlandse jeugdliteratuur kent veel personages met deze eigenschap.

    • Herbergzaamheid op de markt

      “Wat verstaan jullie onder herbergzaamheid? En is dat hetzelfde als gastvrijheid?” zo wordt ons nog weleens gevraagd. Het zoeken naar antwoorden die concreet aangeven wat herbergzaamheid in de school inhoudt, dat is de taak die het lectoraat heeft samen met collega’s uit zowel het (speciaal) basisonderwijs, als het voortgezet onderwijs als het MBO en HO.

    • Een lectorale rede voor kinderen

      Een mooi verhaal, die lectorale rede van jou. Maar kun je dit ook uitleggen aan basisschoolleerlingen? Zo daagde een collega mij uit. Een paar weken later sta ik voor groep 8; voor mijn lectorale rede 2.0.

    • Verbinding

      ‘Verbinding’ is het jaarthema binnen Driestar educatief. We hoorden er tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst een causerie, doorspekt met humor van Kees van der Staaij, over.

    • Een boek voor 29 februari

      De torens van februari is een boek waar je op 29 februari in zou moeten beginnen. Op die schrikkeldag kunnen geheimzinnige dingen gebeuren.

    • Communicatief MVT-onderwijs, echt?

      Communicatief MVT-onderwijs, echt? De laatste jaren verschijnt er veel interessant en goed onderzoek naar het geven van een moderne vreemde taal (MVT) in Nederland. Niet in een laboratorium, maar gewoon bij en door docenten Engels, Frans en Duits in gewone klassen. Er is inmiddels een aantal proefschriften verschenen met bevindingen en inzichten die goed toe te passen zijn in je eigen MVT-lessen. Enkele highlights daaruit en een paar opmerkingen.

    • De wereld van lesmethodes in De Avondshow: hoe kijken wij ernaar?

      ‘Arjen Lubach duikt in 'De Avondshow met Arjen Lubach' via de waan van de dag langs inspirerende gasten tot op de bodem van het nieuws.’* In de aflevering van 31 januari 2024 snorkelde hij naar de bodem van de wereld van lesmethodes – en hij dook aardig wat rommel op.

    • Marcheren of lopen? Over leiders en de dialoog

      'In de praktijk van ons werk zien we dat veel (school)leiders iets herkennen van de schijnbare tegenstelling tussen het geven van ruimte versus duidelijk zijn. Bijvoorbeeld: mag je voor een collega een uitzondering maken op een afspraak die voor het hele team geldt? Of: in hoeverre is de richting die we opgaan vaststaand of zit daar speelruimte?'

    • Herbergzaam onderwijs

      Waar associeer jij een herberg mee? Met warmte in deze koude dagen? Of met gezelligheid en het één en ander voor de inwendige mens? In een herberg ben je doorgaans niet alleen. Het is juist de gastvrijheid die centraal staat in de herberg. Of zijn er nog steeds herbergen die zeggen: ‘geen plaats’, zoals Jozef en Maria ondervonden.

    • Bindende verschillen

      ‘Verbinding’ is het jaarthema binnen Driestar educatief. We hoorden er tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst een causerie, doorspekt met humor, over van Kees van der Staaij. Het veronderstelt volgens hem het zoeken naar het gemeenschappelijke. Dat legt verbinding tussen mensen en hun standpunten.

    • Kwetsbaar

      Ik kan me nog goed een situatie voor de geest halen uit mijn beginnersjaren als juf. Elke woensdag gaf ik les aan groep 6, een groep met pittige, mondige leerlingen. Deze dagen vond ik een uitdaging. Aan de ene kant moest ik het gewoon kunnen. Ik had toch immers mijn pabo-diploma?

    • What’s in the name: herbergzaam of inclusief?

      Soms maakt het weinig uit of je iets aanduidt met een ander woord. Een voorbeeld: of je iets een poes of een kat noemt, maakt niet zoveel uit. Althans voor wat het beeld betreft van het dier dat we voor ogen hebben. Maar het kan ook zijn dat met een andere naam ook een andere betekenis opduikt.

    • David Marquet over volgers, leiders en taalgebruik

      Over goed leiderschap zijn bibliotheken volgeschreven. Er verschijnen vele journals met vrachten aan onderzoek. Toch gaat het met dat leiderschap niet altijd geweldig. Het probleem zit voor een belangrijk deel in mentale modellen over leidinggeven en het toepassen van kennis over leiderschap in de eigen context. Het is ook niet gemakkelijk. Allerlei paradoxen spelen een rol.