Onlangs vertrok een gewaardeerde collega om elders manager te worden. Hij vroeg mij om enkele kernpunten van goed leiderschap op papier te zetten.
In een tijdschrift dat je in Amerikaanse bibliotheken gratis mee mag nemen, las ik een aantal interessante recensies onder de noemer ‘Pious and pageturning’. Ze gingen over jeugdboeken waarin geloof een rol speelt én die bijzonder boeiend zijn.
Dat leesvaardigheid onder druk staat, weten we in het onderwijs inmiddels wel. Dat je minder kennis verwerft als je niet leest, is dan ook een open deur. De vraag ‘Wat is een mandarijn?’ illustreert dat.
Momenteel is het volop in het nieuws: veel jongeren hebben het moeilijk, we zitten met de naweeën van de corona-pandemie. Tijdens de lockdowns vielen vaste structuren weg en contact met leeftijdsgenoten werd bemoeilijkt, iets waar jongeren juist naar snakken. En dat heeft zijn sporen nagelaten. Hoe kunnen we ze het beste helpen? Wat werkt?
Na bijna 25 jaar heb ik op 27 januari afscheid genomen als bestuurder van Driestar educatief. In die jaren heb ik ontelbare mensen ontmoet, contacten gehad met organisaties, leidinggevenden, studenten, scholen, medewerkers.
Zoveel docenten, zoveel meningen. Dat geldt ook voor lesmethodes. Projectleider Gerrald van Beek blogt erover.
In deze tijd van het jaar wordt in veel groepen 8 van het basisonderwijs weer de NIO (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau) afgenomen, een test die een indicatie geeft van het niveau van voortgezet onderwijs dat het best passend is bij een leerling. GZ-psycholoog Ria Looij geeft je meer informatie over de NIO en wat onze orthopedagogen en psychologen daarin voor je kunnen betekenen.
Gerjanne van Lagen, docent Nederlands, auteur en blogster, schrijft op sociale media over haar gezinsleven. Samen met haar zoon Jan leest ze het boek ‘Wonderlijk en waardevol’. Op Instagram deelde ze haar ervaring: “Hij gniffelt niet bij alle woorden en plaatjes; hij aanvaardt het eenvoudig.” Lees haar verhaal!
Imke heeft iedere vrijdag een rolkoffer bij zich. Dan gaat ze het weekend naar haar vader. Door de week woont ze bij haar moeder. Op school gaat het goed met Imke, ze haalt goede cijfers. Toch ziet ze vaak bleek. Hoe zou je meer voor haar kunnen betekenen?
We gaan aan de slag met een werkboek bij Gidsen: een praktische handreiking met de klassenpraktijk als focus en een Bijbelstudie bij ieder thema. Wie wil er met ons meedenken over de beste manier om Gidsen voor alle leraren toegankelijk te maken?
De eerste studiedagen van het cursusjaar zitten er weer op. Met enig geluk is zo’n dag een succes en vinden de deelnemers het inspirerend. De vraag is wel wat het langetermijneffect is. Onderzoek laat zien dat het beter is om gedurende langere tijd met hetzelfde thema aan de gang te gaan.
Als onderwijsadviseur maak je van alles mee. Mooie dingen, zoals prachtige scholen met realistische beleidsstukken en bemenst met een team dat zich kenmerkt door ontroerende toewijding. Soms ook nare dingen: verpauperde gebouwen, uitgebluste docenten en goedbedoelende schoolleiders die over de hoofden van het personeel beleid ontwikkelen. Van dat laatste maakte ik onlangs nog een aardig voorbeeld mee.
Desert or dessert? Wat is het verschil in uitspraak? Weet ik wat deze woorden betekenen? Kan ik in het Engels uitleggen wat het verschil is tussen beide betekenissen
De scholen zijn weer begonnen! Spannend, zo’n nieuwe start. Maar ook een mooie uitdaging om van je nieuwe klas een hechte groep te maken. Onderwijsadviseur Geerten Zwemer geeft je vijf gouden aandachtspunten voor het groepsvormingsproces.
Wie woont hier? Zijn hier geesten? Kan je door de vloer zakken? Liggen hier mensen begraven? Zomaar wat vragen die kinderen stelden toen ze begin dit jaar de Sint-Janskerk in Gouda bezochten. Het onderwijs kan een fundamentele bijdrage leveren om ontmoeting met plaatselijk erfgoed tot stand te brengen, betoogt dr. Winnie Verbeek.