Blogs

    • Meer lezen, beter in wiskunde?

      Door Janneke de Jong-Slagman

      Veel scholen laten kinderen een halfuur per dag stillezen. Aan het belang hiervan wordt niet getwijfeld. Maakt het daarbij uit wat kinderen lezen?

      Lees meer ›
    • Een boek voor 29 februari

      De torens van februari is een boek waar je op 29 februari in zou moeten beginnen. Op die schrikkeldag kunnen geheimzinnige dingen gebeuren.

    • Communicatief MVT-onderwijs, echt?

      Communicatief MVT-onderwijs, echt? De laatste jaren verschijnt er veel interessant en goed onderzoek naar het geven van een moderne vreemde taal (MVT) in Nederland. Niet in een laboratorium, maar gewoon bij en door docenten Engels, Frans en Duits in gewone klassen. Er is inmiddels een aantal proefschriften verschenen met bevindingen en inzichten die goed toe te passen zijn in je eigen MVT-lessen. Enkele highlights daaruit en een paar opmerkingen.

    • De wereld van lesmethodes in De Avondshow: hoe kijken wij ernaar?

      ‘Arjen Lubach duikt in 'De Avondshow met Arjen Lubach' via de waan van de dag langs inspirerende gasten tot op de bodem van het nieuws.’* In de aflevering van 31 januari 2024 snorkelde hij naar de bodem van de wereld van lesmethodes – en hij dook aardig wat rommel op.

    • Marcheren of lopen? Over leiders en de dialoog

      'In de praktijk van ons werk zien we dat veel (school)leiders iets herkennen van de schijnbare tegenstelling tussen het geven van ruimte versus duidelijk zijn. Bijvoorbeeld: mag je voor een collega een uitzondering maken op een afspraak die voor het hele team geldt? Of: in hoeverre is de richting die we opgaan vaststaand of zit daar speelruimte?'

    • Herbergzaam onderwijs

      Waar associeer jij een herberg mee? Met warmte in deze koude dagen? Of met gezelligheid en het één en ander voor de inwendige mens? In een herberg ben je doorgaans niet alleen. Het is juist de gastvrijheid die centraal staat in de herberg. Of zijn er nog steeds herbergen die zeggen: ‘geen plaats’, zoals Jozef en Maria ondervonden.

    • Bindende verschillen

      ‘Verbinding’ is het jaarthema binnen Driestar educatief. We hoorden er tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst een causerie, doorspekt met humor, over van Kees van der Staaij. Het veronderstelt volgens hem het zoeken naar het gemeenschappelijke. Dat legt verbinding tussen mensen en hun standpunten.

    • Kwetsbaar

      Ik kan me nog goed een situatie voor de geest halen uit mijn beginnersjaren als juf. Elke woensdag gaf ik les aan groep 6, een groep met pittige, mondige leerlingen. Deze dagen vond ik een uitdaging. Aan de ene kant moest ik het gewoon kunnen. Ik had toch immers mijn pabo-diploma?

    • What’s in the name: herbergzaam of inclusief?

      Soms maakt het weinig uit of je iets aanduidt met een ander woord. Een voorbeeld: of je iets een poes of een kat noemt, maakt niet zoveel uit. Althans voor wat het beeld betreft van het dier dat we voor ogen hebben. Maar het kan ook zijn dat met een andere naam ook een andere betekenis opduikt.

    • David Marquet over volgers, leiders en taalgebruik

      Over goed leiderschap zijn bibliotheken volgeschreven. Er verschijnen vele journals met vrachten aan onderzoek. Toch gaat het met dat leiderschap niet altijd geweldig. Het probleem zit voor een belangrijk deel in mentale modellen over leidinggeven en het toepassen van kennis over leiderschap in de eigen context. Het is ook niet gemakkelijk. Allerlei paradoxen spelen een rol.

    • Ontdek hoe jij je waarden op het spoor komt

      Dankbaarheid, zorgvuldigheid, betrouwbaarheid, liefde en verbinding. Woorden die betrekking hebben op waarden. Waarden die belangrijk zijn in ons christelijk-reformatorisch onderwijs. Het onderwijs; een plek waar we onze waarden uit kunnen en mogen leven. Vanuit het geloof dat God ons daartoe (op)roept.

    • Mijn prachtige, mijn hondse baan

      ‘Ik geef gewoon mijn vak en zorg voor een goede relatie met mijn leerlingen, maar aan waarden doe ik niks.’ ‘Tegenwoordig moet je van alles: burgerschap, vorming, waarden. Ik zou niet weten hoe ik dat moet doen met zulke volle klassen.’ Begrijpelijke uitspraken van leraren! Maar waarden spelen wel een heel belangrijke rol. Vier gedachten van Piet Murre hierover.

    • Waarde (be)weegt

      Waarden doen er toe. Ze maken het verschil als je moet kiezen. Denk maar aan wat Jozef zei: “Hoe zoude ik dan dit een zo groot kwaad doen, en zondigen tegen God!” Waarden geven zin en dat voedt normen. Die geven richting. Goed om daarom in deze eerste ‘week van het christelijk-reformatorisch onderwijs’ stil te staan bij Bijbelse waarden en hoe we die articuleren.

    • Wie hoopt op engelen, houdt het lang vol met mensen

      “Dat de broederlijke liefde blijve. Vergeet de herbergzaamheid niet, want hierdoor hebben sommigen onwetend engelen geherbergd.” Deze woorden uit Hebreeën sporen aan om ruimhartig onderdak te bieden aan mensen in een gebroken wereld en om een gulle herbergier te zijn voor rustzoekende reizigers, voordat zij hun reis vervolgen. Dat is een mooie taak en ook vaak een ingewikkelde opdracht: Wie komen er en hoeveel?, Welke ingewikkelde vragen hebben ze en hoe lang blijven ze? De titel van deze blog, ontleend aan dr. H.R. van der Kamp,  helpt mij en anderen om het vol te houden.

    • Een integere relatie tussen ouders en school: 5 richtlijnen voor ouderbetrokkenheid

      Ouders zijn een belangrijke spil in het christelijk-reformatorisch onderwijs. We zien hen niet als consumenten maar als medeproducenten van goed onderwijs. Hoe gaan school en ouders integer met elkaar om? En hoeveel vertrouwen en ondersteuning geven we elkaar? Hoe communiceren we met en over elkaar? Deze vijf richtlijnen voor ouderbetrokkenheid kunnen hierbij helpen.