Rondom de herregistratie voor het Schoolleidersregister bestaan veel misverstanden. Dit zorgt soms voor onnodige twijfel of een vertekend beeld. Dat is jammer, want herregistratie is juist een kans om als schoolleider te blijven groeien.
Sinds ze de post-hbo-opleiding SVIB volgt, is Larissa van den Berg zich nog meer bewust van haar eigen handelen als leerkracht en van haar interactie met leerlingen. ‘Ik denk dat deze opleiding voor iedere leerkracht van toegevoegde waarde zou kunnen zijn, of je je nu wel of niet bezighoudt met coaching. De opleiding is een enorme verrijking. Het geeft zoveel inzicht in jouw eigen handelen en interactie met de leerlingen, dat gun ik iedere leerkracht!’
Bij Christelijk Kindcentrum De Wegwijzer in Oosterwolde wordt het team al enkele jaren begeleid door Driestar onderwijsadvies op het gebied van professionele cultuur. Jantienus Ymker, schoolleider: ‘In het team is het eigenaarschap gegroeid: het team neemt autonome beslissingen en vraagt niet meer voor elke afspraak of planning goedkeuring.’
Wonderlijk gemaakt, de christelijke methode voor relationele en seksuele vorming, is gereviseerd. In de herziene editie vind je meer toerusting voor leerlingen en leerkrachten, bijvoorbeeld voor het omgaan met verschillen. Diverse lessen zijn nu gelinkt aan burgerschapsdoelen en Gods bedoeling in de schepping en de Bijbelse invulling van waarden en normen zijn meer uitgewerkt.
‘Als kind speelde ik vaak ‘jufje’. Ik wist het al snel zeker: dat wil ik later worden!’ Inmiddels is Elise Molenaar (18) uit Alblasserdam, derdejaarsstudent van de pabo en dat bevalt haar goed. ‘Ik vind het mooi dat je als juf de verantwoordelijkheid krijgt om kinderen klaar te stomen voor de maatschappij. Ik lever daar graag een bijdrage aan!’
Op beide scholen was ontevredenheid over het leesonderwijs. Er was weinig leesplezier bij de kinderen en de resultaten bleven achter. Sophie van den Berg, ib’er op de School met de Bijbel in Goudswaard, en Brenda van Laar, ib’er op School met de Bijbel ‘De Valk’ in Lunteren, gingen er samen met Driestar onderwijsadvies mee aan de slag. ‘Ook zwakke lezers genieten nu van een boek.’
Barthil van Deelen (20) uit Doornspijk bleef in klas 4 zitten omdat hij voor het vak wiskunde gemiddeld een 4,1 stond. Bijna vier jaar later studeert hij voor leraar Wiskunde aan Driestar hogeschool en geeft hij wiskunde op de Pieter Zandt in Staphorst.
Op verzoek van veel scholen hebben we samen met uitgeverij De Banier een herdruk gemaakt van twee boeken. Het gaat om ‘Dordt dichtbij’ van dr. Bram Kunz en drs. Henk Vermeulen en ‘Voor Anker’ van dr. Bram Kunz.
Beter burgerschapsonderwijs leren geven. Niet om een voldoende te scoren bij de inspectie. Maar omdat persoonsvorming van jouw leerlingen je diepste drijfveer is: Hoe kan ik hen – in afhankelijkheid van Gods onmisbare zegen – vanuit mijn rol in de school vormen tot personen die als christen hun taak en roeping vervullen in de samenleving op de plaatsen waar de Heere hen stelt?
Op 26 maart 2025 vond het jaarlijkse symposium over hoogbegaafdheid plaats, een dag die bol stond van inzichten, inspirerende lezingen, interactieve sessies en muzikale intermezzo’s.