In zijn boek ‘The craft of Christian teaching’ onderscheid John van Dyk verschillende manieren waarop het begrip ‘Christian teaching’ wordt ingevuld (2000, p. 19v). Eén van die manieren is dat er veel nadruk ligt op het doen van dienstverlenende projecten in de omgeving van de school. Het boek dat ik hier bespreek, Bring it to life, gaat over dit ‘service-learning’.
Beter lezen wil toch iedereen? Mooie boeken, rijke teksten in de school; kinderen die met plezier lezen en hun kennis vergroten; actieve leerkrachten die boeken promoten en zelf graag lezen… Het kan echt!
Ben jij benieuwd of een baan als juf of meester bij je past? Of zou je alles willen leren over opvoeding en begeleiding van kinderen en jongeren? Je komt erachter tijdens de online open avond van Driestar hogeschool op 13 november!
Tachtig collega’s uit het voortgezet onderwijs woonden 25 september de presentatie bij van de Handreikingen Aardrijkskunde en Duits. Voor deze vakken bestaat geen identiteitsgebonden methode. Een christelijke les geven met een seculier lesboek vraagt echter veel van docenten.
Niet alleen de jeugd ervaart leegte in het leven, bijvoorbeeld door hun omgang met sociale media. Voor veel ouders en opvoeders geldt dat net zo goed. Waarmee vul jij de leegte op? Hoe kun je verleidingen weerstaan? Lukt het je nog wel om Bijbelstudie te doen?
Op vrijdag 20 september promoveerde Peter van Olst, docent Godsdienst en regisseur Identiteit, vorming en burgerschap, op de brede burgerschapsvorming die christelijke leraren nodig hebben om kinderen op te leiden voor de moderne, gefragmentariseerde samenleving. Tijdens de plechtigheid werd duidelijk dat Peters onderzoek zich afspeelt op het spannende snijvlak van pedagogiek en theologie.
Hogescholen lanceren vandaag de landelijke campagne ‘Een master die werkt voor jou volg je aan een hogeschool’.
Maak een schooltas open op een willekeurige reformatorische VO-school, en de kans is groot dat je er een uitgave van Driestar educatief in aan zult treffen.
Op dinsdag 15 oktober is er een webinar van het onderzoekscentrum over ‘Krassen op de ziel van de leraar’. Welke lessen zijn er te trekken uit de lectorale rede van Bram Kunz?
Nederlanders willen graag in de stad wonen. Steden als Amsterdam en Utrecht groeien. Het aantal christenen in steden neemt echter af. In heel ons land staat het christelijk en reformatorisch onderwijs onder druk, maar in de stad is deze druk nog sterker.