Tachtig collega’s uit het voortgezet onderwijs woonden 25 september de presentatie bij van de Handreikingen Aardrijkskunde en Duits. Voor deze vakken bestaat geen identiteitsgebonden methode. Een christelijke les geven met een seculier lesboek vraagt echter veel van docenten.
Op vrijdag 20 september promoveerde Peter van Olst, docent Godsdienst en regisseur Identiteit, vorming en burgerschap, op de brede burgerschapsvorming die christelijke leraren nodig hebben om kinderen op te leiden voor de moderne, gefragmentariseerde samenleving. Tijdens de plechtigheid werd duidelijk dat Peters onderzoek zich afspeelt op het spannende snijvlak van pedagogiek en theologie.
Op dinsdag 15 oktober is er een webinar van het onderzoekscentrum over ‘Krassen op de ziel van de leraar’. Welke lessen zijn er te trekken uit de lectorale rede van Bram Kunz?
Docent Godsdienst Peter van Olst promoveert op vrijdag 20 september op zijn onderzoek naar een holistische benadering van de christelijke burgerschapsvorming van leraren in een gefragmentariseerde samenleving. Zijn proefschrift heeft de titel ‘Faithfully Connected. Holistic Teacher Formation for Shalom-Seeking Citizenship in a Fragmented Society – A Case Study.’ De promotie vindt plaats aan de Theologische Universiteit Apeldoorn. Van harte uitgenodigd om hierbij te zijn!
Afgelopen week heeft onze collega Piet Murre een groep van ongeveer 35 geselecteerde lerarenopleiders in Oeganda getraind. Oeganda wil 200.000 leraren upgraden naar bachelor level en daar zijn veel goede lerarenopleiders voor nodig. Daarom leiden wij vanuit Driestar hogeschool een groep goede docentopleiders op, die hun collega’s weer opleiden. Zo leiden ze in de loop van de tijd 200.000 leraren op. Dat is twee derde van alle docenten in dit land.
Het afgelopen jaar heeft er binnen Driestar educatief een bezinning plaatsgevonden over het onderwerp Artificial Intelligence (AI).
De afgelopen twee jaar hebben twee teams van docenten hard gewerkt om een handreiking te maken die collega’s aardrijkskunde dan wel Duits kunnen gebruiken naast elke seculiere lesmethode. Het is belangrijk dat in gewone vaklessen een christelijk perspectief herkenbaar is. De handreikingen voor deze beide vakken maken dat makkelijker mogelijk.
Vorige week donderdag werd in de prachtige Goudse Sint-Jan dr. Bram Kunz geïnstalleerd als lector ‘Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21e eeuw’.
Op dinsdag 18 juni is er weer een webinar van het onderzoekscentrum. Dit keer gaat het over jouw vorming als christelijke leraar.
Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.
Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".
‘Ouders en leraren in het PO vertrouwen elkaar, maar wisselen weinig informatie uit over godsdienstige opvoeding’. Dat is een van de conclusies uit een onderzoek dat door het onderzoekscentrum werd uitgevoerd, met als eerste verantwoordelijke onze voormalige regisseur Nico Broer. Het artikel dat nu is gepubliceerd, doet er uitgebreid verslag van.
Met de St. Janskerk heeft Gouda niet alleen een historisch monument binnen de gemeentegrenzen: de kerk is allereerst een geloofsmonument. Al sinds eeuwen komt de gemeente samen om hier het Woord van God te horen, te bidden en God lof te zingen. Op zaterdag 16 maart kun je je verdiepen in de geschiedenis van de kerk en de Goudse glazen tijdens een speciale middag.
Elke ochtend is het een van de eerste dingen die je met de leerlingen doet. Je vertelt ze een verhaal uit de Bijbel. Je doet je best om de Bijbelse boodschap dicht bij het leven en de belevingswereld van kinderen te brengen. Maar hoe doe je dat?
Hoe blijf je als school en als leraar bij je missie? In een snel veranderende wereld is dit een belangrijke vraag. Processen als globalisering, individualisering en secularisering zijn van invloed op wat er in de school gebeurt.