De christelijke leraar krijgt steeds nadrukkelijker een bemiddelende rol tussen het gezin, de kerk en het social-mediagebruik van leerlingen. Alleen door met toewijding die positie in te nemen, kan tegenwicht worden geboden aan de perforatie van de refozuil, die steeds minder vanzelfsprekende bescherming biedt.
Wat is een herbergzame school en wat maakt het zo passend voor een christelijke school? Lees het in dit interview met Bram de Muynck.
Op dinsdag 18 maart 2025 is er een webinar van het onderzoekscentrum met de titel ‘herbergzaam onderwijs’.
Op woensdagmiddag 13 november ontvingen we in Gouda ongeveer 120 mensen met belangstelling voor goed leesonderwijs. Wat was het een inspirerende, bruisende middag!
‘De praktijk van integriteit.’ Met dit thema organiseren de partners van Onderwijs van Waarde van 20-24 januari voor de tweede keer de week van het christelijk-reformatorisch onderwijs. Het programma voor deze week is bekend!
In zijn boek ‘The craft of Christian teaching’ onderscheid John van Dyk verschillende manieren waarop het begrip ‘Christian teaching’ wordt ingevuld (2000, p. 19v). Eén van die manieren is dat er veel nadruk ligt op het doen van dienstverlenende projecten in de omgeving van de school. Het boek dat ik hier bespreek, Bring it to life, gaat over dit ‘service-learning’.
Tachtig collega’s uit het voortgezet onderwijs woonden 25 september de presentatie bij van de Handreikingen Aardrijkskunde en Duits. Voor deze vakken bestaat geen identiteitsgebonden methode. Een christelijke les geven met een seculier lesboek vraagt echter veel van docenten.
Op vrijdag 20 september promoveerde Peter van Olst, docent Godsdienst en regisseur Identiteit, vorming en burgerschap, op de brede burgerschapsvorming die christelijke leraren nodig hebben om kinderen op te leiden voor de moderne, gefragmentariseerde samenleving. Tijdens de plechtigheid werd duidelijk dat Peters onderzoek zich afspeelt op het spannende snijvlak van pedagogiek en theologie.
Op dinsdag 15 oktober is er een webinar van het onderzoekscentrum over ‘Krassen op de ziel van de leraar’. Welke lessen zijn er te trekken uit de lectorale rede van Bram Kunz?
Docent Godsdienst Peter van Olst promoveert op vrijdag 20 september op zijn onderzoek naar een holistische benadering van de christelijke burgerschapsvorming van leraren in een gefragmentariseerde samenleving. Zijn proefschrift heeft de titel ‘Faithfully Connected. Holistic Teacher Formation for Shalom-Seeking Citizenship in a Fragmented Society – A Case Study.’ De promotie vindt plaats aan de Theologische Universiteit Apeldoorn. Van harte uitgenodigd om hierbij te zijn!
Afgelopen week heeft onze collega Piet Murre een groep van ongeveer 35 geselecteerde lerarenopleiders in Oeganda getraind. Oeganda wil 200.000 leraren upgraden naar bachelor level en daar zijn veel goede lerarenopleiders voor nodig. Daarom leiden wij vanuit Driestar hogeschool een groep goede docentopleiders op, die hun collega’s weer opleiden. Zo leiden ze in de loop van de tijd 200.000 leraren op. Dat is twee derde van alle docenten in dit land.
Het afgelopen jaar heeft er binnen Driestar educatief een bezinning plaatsgevonden over het onderwerp Artificial Intelligence (AI).
De afgelopen twee jaar hebben twee teams van docenten hard gewerkt om een handreiking te maken die collega’s aardrijkskunde dan wel Duits kunnen gebruiken naast elke seculiere lesmethode. Het is belangrijk dat in gewone vaklessen een christelijk perspectief herkenbaar is. De handreikingen voor deze beide vakken maken dat makkelijker mogelijk.
Vorige week donderdag werd in de prachtige Goudse Sint-Jan dr. Bram Kunz geïnstalleerd als lector ‘Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21e eeuw’.
Op dinsdag 18 juni is er weer een webinar van het onderzoekscentrum. Dit keer gaat het over jouw vorming als christelijke leraar.