Nieuws

  • Geef jij je lessen vanuit een christelijk perspectief?

    Dat een christelijk perspectief invloed kan en moet hebben op de les, daarover is brede overeenstemming. Maar hoe geef je dat in de praktijk vorm? Dat is vaak lastiger.

    Lees meer ›
  • Meer nieuws

  • AI vraagt om meer dan een onderbuikreactie

    Bijna iedere week zijn er nieuwe mogelijkheden met AI. Deze mogelijkheden zijn niet automatisch welkom of fijn, maar ook niet automatisch slecht en verderfelijk. Om ze te beoordelen is een kader nodig.

  • Webinar over psychologie en theologie met Petronelle Baarda

    Op dinsdag 14 oktober 2025 is er een webinar van het onderzoekscentrum met de titel ‘Psychologie en theologie: water en vuur?’ Petronelle Baarda, psycholoog bij Driestar educatief wordt over dit thema bevraagd door Willemieke Reijnoudt, regisseur onderzoekscentrum Driestar educatief.

  • Kenniskringleden voor lectoraat 'Vorming van christelijke professionals'

    Het nieuwe seizoen begint voor het lectoraat “Vorming van christelijke professionals” met mooi nieuws: de benoeming van twee leraaronderzoekers die vanuit de scholen gaan participeren in de kenniskring.

  • Ontspannen en opladen: een gratis webinar met Piet Murre

    Op dinsdag 8 juli is er een webinar van het onderzoekscentrum met de titel ‘Ontspannen en opladen’. Dit webinar wordt verzorgd door Piet Murre, lector schoolvakken en didactiek vanuit christelijk perspectief, hij werkt met allerlei leraren.

  • Lectorale rede en installatie dr. Janneke de Jong

    Op Deo volente 12 juni 2025 spreekt dr. Janneke de Jong-Slagman haar lectorale rede uit in de congreszaal van Driestar educatief in Gouda. De titel van haar rede is ‘En ze lazen nog lang en gelukkig. Boeiende boeken en goede gesprekken in het christelijk onderwijs’.

  • Onderzoekscentrum publiceert boekje ‘Bij de Les! Verhalen over vormende vaklessen’

    Piet Murre, lector Schoolvakken en Didactiek bij het onderzoekscentrum van Driestar educatief, heeft onlangs het boekje ‘Bij de Les! Verhalen over vormende vaklessen’ gepubliceerd.

  • Twee routes voor herregistratie schoolleiders

    Herregistratie is voor schoolleiders een belangrijk moment om stil te staan bij de eigen professionele ontwikkeling. Het gaat niet alleen om het behouden van de registratie, maar ook om het versterken van leiderschap en het verder ontwikkelen van de schoolorganisatie. Driestar onderwijsadvies biedt hiervoor verschillende trajecten die aansluiten bij uiteenlopende ontwikkelbehoeften.

  • Leraar wordt bemiddelaar tussen gezin, kerk en social media

    De christelijke leraar krijgt steeds nadrukkelijker een bemiddelende rol tussen het gezin, de kerk en het social-mediagebruik van leerlingen. Alleen door met toewijding die positie in te nemen, kan tegenwicht worden geboden aan de perforatie van de refozuil, die steeds minder vanzelfsprekende bescherming biedt.

  • Interview over Herbergzaam onderwijs met Bram de Muynck

    Wat is een herbergzame school en wat maakt het zo passend voor een christelijke school? Lees het in dit interview met Bram de Muynck.

  • Webinar Herbergzaam onderwijs met Leonard Both en Matthea Kok-Baarda

    Op dinsdag 18 maart 2025 is er een webinar van het onderzoekscentrum met de titel ‘herbergzaam onderwijs’.

  • Terugblik symposium Beter lezen: 'Heerlijk om zoveel te horen en te kunnen delen over lezen'

    Op woensdagmiddag 13 november ontvingen we in Gouda ongeveer 120 mensen met belangstelling voor goed leesonderwijs. Wat was het een inspirerende, bruisende middag!

  • Uitnodiging: week van het christelijk-reformatorisch onderwijs

    ‘De praktijk van integriteit.’ Met dit thema organiseren de partners van Onderwijs van Waarde van 20-24 januari voor de tweede keer de week van het christelijk-reformatorisch onderwijs. Het programma voor deze week is bekend!

  • Boekbespreking door Piet Murre: Bring it to life

    In zijn boek ‘The craft of Christian teaching’ onderscheid John van Dyk verschillende manieren waarop het begrip ‘Christian teaching’ wordt ingevuld (2000, p. 19v). Eén van die manieren is dat er veel nadruk ligt op het doen van dienstverlenende projecten in de omgeving van de school. Het boek dat ik hier bespreek, Bring it to life, gaat over dit ‘service-learning’.

  • Handreikingen Aardrijkskunde en Duits gepubliceerd

    Tachtig collega’s uit het voortgezet onderwijs woonden 25 september de presentatie bij van de Handreikingen Aardrijkskunde en Duits. Voor deze vakken bestaat geen identiteitsgebonden methode. Een christelijke les geven met een seculier lesboek vraagt echter veel van docenten.