Op 20 mei hadden we het Master Leren & Innoveren (MLI) symposium. We kijken terug op een inspirerende middag, boeiende presentaties over de innovaties die de tweedejaars in hun scholen hebben uitgevoerd. Ook hebben we het 15-jarig jubileum van de master gevierd met gebak en een heerlijk Nepalees buffet.
“We zijn veel hechter geworden als team en elkaar feedback geven gaat beter. PCM heeft daar enorm bij geholpen,” vertelt Jolanda Beijer, directeur-bestuurder bij de School met de Bijbel in Emst. Zij en haar team begonnen twee jaar geleden aan een PCM-traject met Driestar onderwijsadvies en zorgen nog regelmatig voor borging en “onderhoud”, ook bij nieuwe collega’s. We vroegen Jolanda naar haar ervaringen met PCM.
Na de zomervakantie publiceren de ontwikkelaars alle verrijkte lessen van Wonderlijk gemaakt op de website. Orthopedagoog Bertine Haverhals en orthodidact Martijn Schumacher leggen in deze weken samen met andere collega’s de laatste hand aan de revisie. In dit artikel illustreren zij met voorbeelden op welke acht onderdelen de methode is verrijkt.
De urgentie om beter te lezen is hoog. Het is alom bekend dat de leesvaardigheid van Nederlandse kinderen achterblijft. Dat heeft ook consequenties voor het lezen van de Bijbel. Kinderen leren beter lezen als er een rijk en gevarieerd boekenaanbod is en als er gesproken wordt over inhoud en vorm van de tekst. De leraar is aan zet.