Tachtig collega’s uit het voortgezet onderwijs woonden 25 september de presentatie bij van de Handreikingen Aardrijkskunde en Duits. Voor deze vakken bestaat geen identiteitsgebonden methode. Een christelijke les geven met een seculier lesboek vraagt echter veel van docenten.
Niet alleen de jeugd ervaart leegte in het leven, bijvoorbeeld door hun omgang met sociale media. Voor veel ouders en opvoeders geldt dat net zo goed. Waarmee vul jij de leegte op? Hoe kun je verleidingen weerstaan? Lukt het je nog wel om Bijbelstudie te doen?
Op vrijdag 20 september promoveerde Peter van Olst, docent Godsdienst en regisseur Identiteit, vorming en burgerschap, op de brede burgerschapsvorming die christelijke leraren nodig hebben om kinderen op te leiden voor de moderne, gefragmentariseerde samenleving. Tijdens de plechtigheid werd duidelijk dat Peters onderzoek zich afspeelt op het spannende snijvlak van pedagogiek en theologie.
In de Kinderboekenweek kan niemand eromheen: lezen is belangrijk. Met het thema Eigen-wijs kan iedereen wel uit de voeten, want de Nederlandse jeugdliteratuur kent veel personages met deze eigenschap.