7 tips om als ib'er om te gaan met bloktoets Rekenen 19 september 2017

Alleen op basis van behaalde cijfers een bloktoets beoordelen, is als het kijken naar het topje van een ijsberg. Als ib'er kan en moet je er veel meer uit halen. Met onderstaande tips haal je meer uit je rekenmethode.

Er zijn twee manieren om met een rekenmethode om te gaan. Je kunt een rekenmethode volgen of gebruiken. Als je de methode volgt, werk je via de opdrachten naar een bloktoets toe. Hierbij wordt vooral gefocust op de bloktoets als einddoel.

Maar als je een rekenmethode gebruikt, bestudeer je vooraf de bloktoetsen. Op basis hiervan kijk je welke kennis de leerling nodig heeft om de bloktoetsen te kunnen maken. Vervolgens richt je daarop de rekenlessen in. Je kunt ervoor kiezen om stof over te slaan en juist relevante stof toe te voegen aan de lessen.

Het is effectiever om een rekenmethode te gebruiken. Maar omdat de meeste scholen een rekenmethode volgen, sluiten wij hierbij aan met zeven tips voor de ib'er. Wil je meer weten over het gebruiken van een rekenmethode, neem dan contact op met onze rekenexpert.

Zeven tips om de rekenmethode effectiever te volgen

1. Antwoord, strategiecorrectheid en strategievlotheid
Wees niet tevreden met genoeg goede antwoorden. De gebruikte strategie kan immers niet correct zijn en/of de strategie gaat nog lang niet vlot genoeg. Ga dit dus na. Een goede toetsuitslag kan daardoor toch onvoldoende worden.​

2. Les- en toetsprestaties
Als de resultaten bij een opgave van een toets tegenvallen, vergelijk ze dan met de prestaties tijdens de rekenlessen. Als de lesresultaten goed zijn, dan is de toetsuitslag minder goed voorgesteld dan het in werkelijkheid is. Officieel heet het dan onvoldoende, maar feitelijk gezien is het voldoende. 

3. Wat zijn goede lesprestaties?
Om de lesprestaties te kunnen peilen is het goed om tijdens de lesverwerkingen de leerling waarover je twijfels hebt enkele opgaven te laten verwoorden. Op deze manier kun je de strategiecorrectheid en -vlotheid nagaan.
 
4. Toets niet te vroeg
Als er leerlingen zijn die bij de lessen bepaalde stof nog niet beheersen, wacht dan met het afnemen van de toets. Investeer eerst en neem dan pas de toets af.
 
5. Fouten en vergissingen
De gemaakte fouten in een bloktoets kunnen ook vergissingen zijn. Vergissingen zijn fouten die niet gemaakt hoeven worden. Ze komen vaak voort uit slordigheid, gebrek aan concentratie of werkgeheugen. Als ib'er kun je ervoor kiezen om een herkansing te geven om op die manier te pijlen of de gemaakte fouten daadwerkelijk vergissingen zijn.
 
6. Kans om uit te vallen?
Als een leerling het punt bereikt dat hij echt gaat uitvallen, zijn er twee keuzes. Je kunt voor pre-teachen volgens het succesvolle Tour-de-France-principe kiezen of geleidelijk overgaan tot minimaliseren. Als je meer wilt weten over het Tour-de-France-principe kun je terecht bij de werkgroep dyscalculie.

Wij geven het advies om niet te snel te starten met minimaliseren en om je in ieder geval door ons te laten adviseren.
 
7. Vergelijk met de cruciale leerdoelen voor het leerjaar
Vergelijk de uitslagen van de bloktoets met de cruciale leerdoelen van jouw jaar om na te gaan of je nog op koers ligt. Meet weten over cruciale leerdoelen? Neem contact met ons op.


Wil je nog meer interessante informatie te weten komen die relevant is voor jou als ib'er? Op de themapagina van leerlingenzorg kun je meer informatie vinden of contact opnemen met een van onze adviseurs.

Meer nieuws