Terugblik symposium Het jonge kind 2019 15 februari 2019

Meer dan 200 leerkrachten, ib’ers en teamleiders uit de onderbouw bezochten op 6 februari het symposium Het jonge kind. Dit jaar was Bea Pompert te gast met haar lezing ‘Spelend leren? Liever niet!’ Een korte terugblik op deze inspirerende dag die door de deelnemers werd gewaardeerd met een 8,6!

‘Vragen van kinderen ophalen.’ Met deze zin begint Bea Pompert (deskundige op het gebied van het jonge kind) haar lezing. Daarmee legt ze de link naar hoe belangrijk betrokkenheid van kinderen bij een thema is. Het daagt ze uit tot lerend spelen!

Bea zet met mooie praktijkvoorbeelden helder de spelontwikkeling uiteen. ‘Van manipulerend spel naar regisserend spel, constructief spel en rollenspel om uit te komen bij onderzoeksgerichtspel.’ Belangrijk is je thema zo in te richten dat alle fases aan bod komen.

Kijken, kijken, kijken…

Van het onderzoekgerichtspel geeft Bea een mooi voorbeeld: ‘Bij het thema ‘de camping’ hebben de kinderen een ijscokarretje gemaakt. Daar verkopen ze fruitijsjes. Maar welke soorten vruchten kun je eigenlijk gebruiken om ijsjes van de maken? De kinderen gaan aan de slag met deze onderzoeksvraag. Sinaasappels? Ja, die kun je persen en het sap daarna invriezen. Appels dan? Ook proberen te persen maar nee, dat gaat niet. Hoe dan wel?’

Bea is erg stellig over de rol van de leerkracht in al deze spelfases: ‘Kijken, kijken en nog eens kijken… En vervolgens de 6 v’s inzetten: vanzelfsprekend meedoen, volgen, verkennen, verbinden, verdiepen en vervolgen.’

Lerend spelen

Tijdens de vragenronde komt de vraag: en wat doen we met het kwetsbare kind? Het kind wat niet zo goed mee kan komen? Bea`s antwoord is duidelijk: ‘geen rt in een kamertje maar zet het spel in! Laat het kind spelen, luister naar wat het kind vertelt en laat zien in zijn spel en sluit daarbij aan’. Zo neemt ze ons in haar lezing mee hoe je als professional aansluit op het spel van het jong kind.

Contact en inspiratie

Na deze waardevolle morgen wordt de dag voortgezet in de lokalen. In twee workshoprondes werden uiteenlopende thema’s behandeld. Praktische onderwerpen rond buitenspelen, muziek en spel, maar ook onderwerpen als ouderbetrokkenheid en het bezoek van de inspectie werden besproken.
Tijdens de pauze en lunch is er tijd voor inspiratie van nieuwe materialen, prentenboeken en de leerlijnen jonge kind. Ook maken deelnemers van de tijd gebruik om een bezoekje aan de mediatheek te brengen. We kijken terug op een creatieve dag met goede ontmoetingen en waardevolle inspirtatiemomenten!

Wil jij je na deze dag nog verder verdiepen in de wereld van het jonge kind? Bekijk ons aanbod of meld je aan voor de post-hbo-opleiding Jonge kind. Houd de website in de gaten voor informatie over symposium Het jonge kind 2020!
JK-4.png
JK-3.png
JK-6.png
JK-5.png
JK-12.png
JK-7.png
JK-9.png
JK-11.png

Meer nieuws

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw". 

    • Hermeneutiek en homiletiek bij William Perkins

      “William Perkins (1558 – 1602) staat bekend als de ‘vader’ van het Engelse puritanisme die een enorme invloed heeft op theologie en spiritualiteit in de Engelstalige wereld en in West-Europa. Zijn hermeneutiek is klassiek-calvinistisch,” vertelt prof. Baars over William Perkins.

    • Benjamin over de Master Leren en Innoveren: 'Voor een bredere impact in het onderwijs zorgen'

      Benjamin Wichers (27) is docent Duits op de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap in Apeldoorn. Daarnaast volgt hij de Master Leren en Innoveren (MLI), die op Driestar hogeschool wordt gegeven in samenwerking met de CHE en de Viaa.

    • Inschrijving post-hbo Intern begeleider geopend: 'Het gaat niet alleen om kennis, maar ook om jou'

      Ib’er zijn is een prachtig vak! Je denkt en bouwt mee aan het beleid van de school, je ondersteunt en begeleidt je collega’s in het realiseren van goed onderwijs. Zo stimuleer je het leren op je school. Meld je daarom nu aan voor de post hbo-opleiding intern begeleider.

    • Onderzoekscentrum publiceert artikel over samenwerking school en ouders

      ‘Ouders en leraren in het PO vertrouwen elkaar, maar wisselen weinig informatie uit over godsdienstige opvoeding’. Dat is een van de conclusies uit een onderzoek dat door het onderzoekscentrum werd uitgevoerd, met als eerste verantwoordelijke onze voormalige regisseur Nico Broer. Het artikel dat nu is gepubliceerd, doet er uitgebreid verslag van.