Terugblik op het symposium Christelijk leraarschap over integriteit in het onderwijs 1 februari 2024

Het was vorige week een gezellige drukte in de foyer van Driestar educatief waar de deelnemers aan het symposium Christelijk leraarschap zich verzamelden. Een breed gezelschap van mensen die zich op allerlei plekken inzetten voor het christelijk onderwijs en op deze woensdagmiddag na wilden denken over integriteit in het onderwijs. Een terugblik in woord en beeld.

Leraar uit een stuk was het thema, samenhangend met het thema van de week van het christelijk onderwijs: Leef je waarden.
 
Arie Slob, oud-minister van Onderwijs, deelde zeven leerervaringen uit zijn lange carrière op allerlei posities in het onderwijs. Daarbij benadrukte hij dat integriteit te maken heeft met de eenheid tussen leer en leven. Een bordje op de gevel dat aangeeft dat op die plaats een christelijke school gevestigd is, is niet genoeg. Ook de bijbehorende identiteitsdocumenten zijn niet voldoende. Die documenten leggen de integriteitslat wel hoog!

Dat vraagt van ieder die in het onderwijs werkt het besef dat dit werk christelijk dienstbetoon is aan opgroeiende jongeren. Het belang daarvan is zo groot, dat we de aanpak van dat dienstbetoon professioneel moeten doordenken en aanpakken. Slob drong aan op een vormingscurriculum zowel voor leraren als voor leerlingen.

Beelduitzending-24-januari-04068.jpg
 
Pieter Verhoeve, burgemeester van Gouda, richtte zich in zijn bijdrage vooral op de relatie tussen de reformatorische school en de ‘buitenwereld’. Hij vroeg zich af of de reformatorische zuil, inclusief de bijbehorende scholen, niet teveel naar binnen gericht is: te individualistisch, teveel gericht op (alleen) het eigen zielenheil. Hoe integer ben je als school als je de leerlingen over anderen vooral het idee van ‘de boze buitenwereld’ bijbrengt? Vanuit Jeremia 29 riep hij de scholen op hun plaats in te nemen in de samenleving.
 
In de verschillende workshops kwam de praktische uitwerking van het begrip integriteit aan de orde. De thema’s van de workshops bij elkaar maken duidelijk hoe belangrijk het is om op allerlei niveaus en met betrekking tot allerlei verhoudingen in het onderwijs over integriteit na te denken.

Beelduitzending-24-januari-04104.jpg

Hoe bevorder je dat leerlingen integer willen handelen? Hoe integer ben je als leraar in het omgaan met (overtreding van) de regels – door jezelf of door leerlingen? Wat vraagt integriteit van een schoolleider als blijkt dat bij het opstellen van het formatieplan de belangen van de school niet stroken met die van een collega? Hoe ga je als school en ouders integer met elkaar om, zodat je gezamenlijk de belangen van het kind kunt dienen?

Of hoe werk je binnen scholen of tussen scholen integer met elkaar samen? Kun je omgaan met verschillen en zijn die verschillen integer bespreekbaar? Het voorbeeld van de workshopleider over de communicatie rond de Herziene Statenvertaling in het onderwijs was voor iedereen herkenbaar.

Beelduitzending-24-januari-04340.jpg

Save the date: 22 januari 2025

 Leef je waarden. Wees een leraar uit één stuk. Dat was de oproep die op dit symposium klonk. Dat heeft alles te maken met de identiteit van het christelijk-reformatorisch onderwijs. Daarover moeten we blijven nadenken met elkaar. De datum voor het symposium Christelijk leraarschap van volgend jaar is daarom al bekend: 22 januari 2025 D.V.  Save the date.
 
Door: Henk Vermeulen, regisseur identiteit en vorming

Meer nieuws

    • Herregistratie voor schoolleiders: drie misverstanden ontkracht

      Rondom de herregistratie voor het Schoolleidersregister bestaan veel misverstanden. Dit zorgt soms voor onnodige twijfel of een vertekend beeld. Dat is jammer, want herregistratie is juist een kans om als schoolleider te blijven groeien.

    • Larissa over de post-hbo-opleiding SVIB: ‘Dit gun ik iedere leerkracht’

      Sinds ze de post-hbo-opleiding SVIB volgt, is Larissa van den Berg zich nog meer bewust van haar eigen handelen als leerkracht en van haar interactie met leerlingen.

    • Aan de slag met professionele cultuur: zo doet De Wegwijzer in Oosterwolde dat

      Bij Christelijk Kindcentrum De Wegwijzer in Oosterwolde wordt het team al enkele jaren begeleid door Driestar onderwijsadvies op het gebied van professionele cultuur. Jantienus Ymker, schoolleider: ‘In het team is het eigenaarschap gegroeid: het team neemt autonome beslissingen en vraagt niet meer voor elke afspraak of planning goedkeuring.’

    • Herziene editie Wonderlijk gemaakt in augustus 2025 beschikbaar

      Wonderlijk gemaakt, de christelijke methode voor relationele en seksuele vorming, is gereviseerd. In de herziene editie vind je meer toerusting voor leerlingen en leerkrachten, bijvoorbeeld voor het omgaan met verschillen. Diverse lessen zijn nu gelinkt aan burgerschapsdoelen en Gods bedoeling in de schepping en de Bijbelse invulling van waarden en normen zijn meer uitgewerkt.

    • Elise heeft een missie: 'Als juf mag ik kinderen voorbereiden op de maatschappij'

      ‘Als kind speelde ik vaak ‘jufje’. Ik wist het al snel zeker: dat wil ik later worden!’ Inmiddels is Elise Molenaar (18) uit Alblasserdam, derdejaarsstudent van de pabo en dat bevalt haar goed. ‘Ik vind het mooi dat je als juf de verantwoordelijkheid krijgt om kinderen klaar te stomen voor de maatschappij. Ik lever daar graag een bijdrage aan!’