Promotieonderzoek: Leer studenten omgaan met studie-uitstelgedrag 23 januari 2020

Vandaag promoveert Lennart Visser aan de Vrije Universiteit in Amsterdam op ‘studie-uitstelgedrag onder eerstejaars pabostudenten’. Visser, docent aan Driestar hogeschool, laat in zijn studie zien dat studie-uitstelgedrag een link is tussen persoonlijke psychologische factoren en studieresultaten. Het is daarom belangrijk dat studenten die last hebben van studie-uitstelgedrag geleerd wordt hoe ze hiermee om kunnen gaan. Om studenten te helpen bij hun neiging tot uitstellen, ontwikkelde Visser een training.

Uitstelgedrag is voor veel studenten een probleem

Twintig tot vijftig procent van de studenten heeft zoveel last van uitstelgedrag dat het van invloed is op hun studie en ze mogelijk zelfs moeten stoppen. Uit onderzoek door Visser blijkt dat het uitstelgedrag bij eerstejaars pabostudenten vanaf het tweede semester beslissend wordt voor het aantal studiepunten dat studenten behalen. Het vroegtijdig signaleren van uitstelgedrag is daarom belangrijk om studieachterstand en zelfs uitval te voorkomen.

Het hebben van een studie-ideaal is belangrijk

Wanneer studenten een duidelijk ideaal hebben waarvoor zij studeren motiveert dat om vol te houden als het studeren even niet lukt. Studenten op de pabo worden opgeleid tot leraar. Het ideaal van: ‘ik wil leraar worden’  en proberen te begrijpen hoe een bepaalde studieactiviteit bijdraagt om dat doel te bereiken, werkt motiverend.  

Elke student heeft het potentieel om te kunnen omgaan met uitstelgedrag

Om studenten met veel uitstelgedrag te leren omgaan met hun neiging tot uitstellen, ontwikkelde Visser een training gebaseerd op uitgangspunten van de positieve psychologie. Plannen of studeren waren geen onderdelen van de training, maar studenten leerden dat elke student de potentie en kwaliteiten in zich heeft om doelgericht te kunnen studeren. Dat zijn dezelfde kwaliteiten die ze gebruiken om hun vakantie te boeken, hun koffer te pakken en hun vliegtuig te halen; kwaliteiten zoals doelgerichtheid, ordelijkheid en nauwkeurigheid. Voor veel studenten was dit een eye-opener. Na verloop van tijd leerden ze om die kwaliteiten te benutten om met hun uitstelgedrag om te gaan en doelgericht te studeren voor hun opleiding.
 
Het volledige proefschrift kunt u hier downloaden.

Meer nieuws

    • Hoe verloopt de overdracht van dyslexiebehandeling naar de klas?

      Kinderen met dyslexie hebben baat bij dyslexiezorg door een erkende behandelaar. Terug in de klas kunnen ze het geleerde in praktijk brengen bij het lezen en spelling. Maar lukt dat ook? En zijn leerkrachten in staat de methodiek van de behandeling toe te passen in hun lessen?

    • Wat doe je als de methode Taal actief van te hoog niveau is voor sommige leerlingen?

      Remco zit in groep 7 en heeft niet zo’n taalknobbel. Hij zal straks een mooi beroep krijgen waarbij hij met zijn handen zal gaan werken. De inschatting is dat hij zal instromen in vmbo-basis. De leerstof van Taal actief is voor Remco regelmatig een te stevige kluif. Maar wat kan je als leerkracht op een verantwoorde manier schrappen? En mag je Remco ook minder taalleerstof aanbieden?

    • Een nieuwe Bijbeltoets voor het primair onderwijs, maar waarom?

      Er is een Bijbeltoets ontwikkeld voor het primair onderwijs. Wat houdt die toets in, wordt er niet al teveel getoetst in het onderwijs, en wat kunnen scholen met de uitkomst? Lees de antwoorden op deze vragen in het interview met Chiel Noort, schoolleider en ontwikkelaar van de Bijbeltoets.

    • De methode Wonderlijk gemaakt onder de loep

      ‘Wonderlijk gemaakt’ is een methode seksuele vorming voor het christelijk en reformatorisch basisonderwijs. In de afgelopen maanden heeft het onderzoekscentrum van Driestar educatief onderzoek naar deze methode gedaan.

    • Workshop: schurend contact tussen school en ouders

      School en ouders willen het liefst goed samenwerken in het belang van leerlingen. Of je nou schoolleider bent, docent of ouder, het is nooit fijn als er ruzie is. Toch schuurt het soms en ontstaan er conflicten. Hoe ga je daarmee om? Dat leer je in deze workshop.