Promotieonderzoek: Leer studenten omgaan met studie-uitstelgedrag 23 januari 2020

Vandaag promoveert Lennart Visser aan de Vrije Universiteit in Amsterdam op ‘studie-uitstelgedrag onder eerstejaars pabostudenten’. Visser, docent aan Driestar hogeschool, laat in zijn studie zien dat studie-uitstelgedrag een link is tussen persoonlijke psychologische factoren en studieresultaten. Het is daarom belangrijk dat studenten die last hebben van studie-uitstelgedrag geleerd wordt hoe ze hiermee om kunnen gaan. Om studenten te helpen bij hun neiging tot uitstellen, ontwikkelde Visser een training.

Uitstelgedrag is voor veel studenten een probleem

Twintig tot vijftig procent van de studenten heeft zoveel last van uitstelgedrag dat het van invloed is op hun studie en ze mogelijk zelfs moeten stoppen. Uit onderzoek door Visser blijkt dat het uitstelgedrag bij eerstejaars pabostudenten vanaf het tweede semester beslissend wordt voor het aantal studiepunten dat studenten behalen. Het vroegtijdig signaleren van uitstelgedrag is daarom belangrijk om studieachterstand en zelfs uitval te voorkomen.

Het hebben van een studie-ideaal is belangrijk

Wanneer studenten een duidelijk ideaal hebben waarvoor zij studeren motiveert dat om vol te houden als het studeren even niet lukt. Studenten op de pabo worden opgeleid tot leraar. Het ideaal van: ‘ik wil leraar worden’  en proberen te begrijpen hoe een bepaalde studieactiviteit bijdraagt om dat doel te bereiken, werkt motiverend.  

Elke student heeft het potentieel om te kunnen omgaan met uitstelgedrag

Om studenten met veel uitstelgedrag te leren omgaan met hun neiging tot uitstellen, ontwikkelde Visser een training gebaseerd op uitgangspunten van de positieve psychologie. Plannen of studeren waren geen onderdelen van de training, maar studenten leerden dat elke student de potentie en kwaliteiten in zich heeft om doelgericht te kunnen studeren. Dat zijn dezelfde kwaliteiten die ze gebruiken om hun vakantie te boeken, hun koffer te pakken en hun vliegtuig te halen; kwaliteiten zoals doelgerichtheid, ordelijkheid en nauwkeurigheid. Voor veel studenten was dit een eye-opener. Na verloop van tijd leerden ze om die kwaliteiten te benutten om met hun uitstelgedrag om te gaan en doelgericht te studeren voor hun opleiding.
 
Het volledige proefschrift kunt u hier downloaden.

Meer nieuws

    • Begin je nieuwe schooljaar waardevol!

      Ooit ontdekt dat elke les die je geeft iets te maken heeft met een Bijbelse waarde? Mooi om dat deze zomervakantie eens te laten bezinken. Ontdek hier hoe waardenonderwijs jou kan helpen bij het vormgeven van de christelijke les.

    • Pieter Zandt grote winnaar Duurzaam Doen

      De Pieter Zandt scholengemeenschap is de grote winnaar geworden van de Duurzaam Doen Challenge 2020 in het reformatorisch onderwijs.

    • Symposium over pedagogisch gedachtegoed dr. M. Golverdingen

      Noteer alvast in je agenda: woensdagmiddag 7 oktober 2020 symposium Pedagogiek aan de hand van het gedachtengoed van ds. Golverdingen.

    • Onze lector Inclusieve klassen over advies onderwijsraad ‘Steeds inclusiever’.

      De Onderwijsraad heeft het advies ‘Steeds inclusiever’ uitgebracht. Onze lector Inclusieve klassen, Neely Anne de Ronde, heeft input aangeleverd voor dit advies. Het advies biedt een perspectief hoe het onderwijs op langere termijn inclusiever wordt voor leerlingen en studenten met een beperking.

    • Jan van Doleweerd lector godsdienstig vormingsonderwijs

      De zoektocht naar de associate lector voor het lectoraat van PC GVO en Driestar educatief is afgerond. Jan van Doleweerd start per 1 september in deze functie. Hij zal met het lectoraat een bijdrage leveren aan de professionalisering van PC GVO-docenten en van leraren in het bijzonder onderwijs.