Postdoc-onderzoek Jeugdliteratuur op de pabo 26 oktober 2023

Voor de zomervakantie heeft docent Nederlands Janneke de Jong-Slagman haar postdoc-onderzoek over het lezen van jeugdliteratuur op de pabo afgerond.

Praktijkgericht

Gedurende twee jaar heeft Janneke met een subsidie van NRO/SIA aan dit praktijkgerichte onderzoek gewerkt. Het doel was dat docenten die hardopdenkend literatuur lezen hun studenten enthousiast kunnen maken, waardoor zij jeugdliteratuur meer gaan waarderen.

Door te zien en te horen hoe de docenten lezen, wat zij zich afvragen, hoe zij problemen oplossen, hoe zij associëren, waar zij op letten, krijgen studenten meer inzicht in de werking van literatuur. Het onderzoek werd uitgevoerd onder leiding van Piet Murre, lector Didactiek en schoolvakken, en werd voor de zomervakantie afgerond.

Leerzaam

Het traject was een leerzaam proces. Het blijkt dat studenten gewend zijn veilig te lezen en niet goed weten hoe ze met literatuur die op het oog vreemd lijkt, moeten omgaan. Doordat ze konden zien hoe hun docenten dat deden, kregen ze inzicht in de werking van literatuur. Veel studenten konden daardoor ook complexere boeken waarderen en werden uitgedaagd zelf ook hardopdenkend te gaan lezen.

Leeshouding

Een opvallende uitkomst uit het onderzoek was het belang van de leeshouding. Studenten lijken maar één leeshouding te kennen: zo snel mogelijk van de eerste naar de laatste pagina. Hyperlezen en skimmen is voor hen dagelijkse kost, terwijl diep en aandachtig, geconcentreerd lezen met volledige inzet lastig voor hen is. Aan een adequate leeshouding moeten we dus veel aandacht besteden.

Factsheet

De opbrengsten vind je in het kort op deze factsheet. Het uitgebreide onderzoek, in de vorm van een katern met de titel ‘Breder en beter lezen’, is verspreid onder de basisscholen die aan de pabo gelieerd zijn.

Mocht je het gemist hebben of behoefte hebben aan meer exemplaren van het katern, neem dan contact op met Driestar educatief. Het katern is ook relevant voor vo-scholen waar onze studenten vandaan komen. Ook vo-docenten kunnen een katern aanvragen.
 

Meer nieuws

    • Leraar wordt bemiddelaar tussen gezin, kerk en social media

      De christelijke leraar krijgt steeds nadrukkelijker een bemiddelende rol tussen het gezin, de kerk en het social-mediagebruik van leerlingen. Alleen door met toewijding die positie in te nemen, kan tegenwicht worden geboden aan de perforatie van de refozuil, die steeds minder vanzelfsprekende bescherming biedt.

    • Uitnodiging promotie Marloes Hoencamp

      Marloes Hoencamp promoveert op woensdag 5 februari op haar pedagogisch-historisch onderzoek naar persoonsvorming binnen de theorieën van de invloedrijke Nederlandse pedagogen Philipp Abraham Kohnstamm en Martinus Jan Langeveld. Haar proefschrift heeft de titel ‘The Formation of Personhood in the Educational Theories of Philipp Abraham Kohnstamm and Martinus Jan Langeveld’. De promotie vindt plaats aan de Vrije Universiteit te Amsterdam.

    • Congres Vianen op 7 maart 2025

      Onder het prikkelende thema ‘De gereformeerde gezindte – draagbalk of dwarsligger?’ organiseren de VGS, Driestar Educatief, VBSO/KOC, RMU, ROV, EMG en het Wetenschappelijk Instituut van de SGP op D.V. vrijdag 7 maart 2025 het Congres Vianen 2025.

    • Interview over Herbergzaam onderwijs met Bram de Muynck

      Wat is een herbergzame school en wat maakt het zo passend voor een christelijke school? Lees het in dit interview met Bram de Muynck.

    • Webinar Herbergzaam onderwijs met Leonard Both en Matthea Kok-Baarda

      Op dinsdag 18 maart 2025 is er een webinar van het onderzoekscentrum met de titel ‘herbergzaam onderwijs’.