Terugblik minisymposium Hoogbegaafdheid 12 maart 2020

Als aftrap van de week van de hoogbegaafdheid, hielden we op 4 maart een gratis minisymposium over dit onderwerp. Een relevant thema, gezien het feit dat het symposium binnen een week vol zat! Tijdens de inloop werden de deelnemer gelijk gestimuleerd hun creatieve brein aan het werk te zetten met het ontwerpen van een dominospel met een stroopwafel. Dat dit nog niet meevalt beaamde de hoofdspreekster Nora Steenbergen bij haar inleiding op de lezing.

Talenten stimuleren

Met haar enthousiasme en gedrevenheid nam Nora de luisteraars mee in het belang van het zichtbaar maken van talenten. ‘Talenten worden alleen zichtbaar als ze gestimuleerd worden. We moeten op zoek naar het goud in onze klas om talenten verder te ontwikkelen. Elk kind heeft daarin zijn eigen oplossing. Het is belangrijk dat we beseffen dat ‘one size, not fit all…’. Om talenten te zien moeten we niet alleen over kinderen praten, maar vooral mét kinderen. Laat kinderen verwoorden waar ze energie van krijgen, waar ze van in ‘de flow’ raken. Voor het ontdekken van talenten is een rijke leeromgeving cruciaal. Dat geldt niet alleen voor de onderbouw, maar voor het hele basisonderwijs. Open en gevarieerde opdrachten, een onderzoekende houding, toegang tot materialen en activiteiten zijn een aantal belangrijke aandachtspunten die in elke klas aanwezig moeten zijn’.


De rol van de leerkracht

Nora benadrukte de rol van de leerkracht. ‘Wij hoeven als leerkracht ook niet alles te weten en te kunnen. Wees oprecht en laat je gevoelens zien. Denk met kinderen mee hoe je ergens kunt komen. Als we talenten in beeld brengen, dan zien we dat in scholen veel aandacht is voor hoofd en handen. Dit terwijl we veel meer bij de kern zouden moeten komen: het hart!’. Nora eindigde dan ook terecht met de slotvraag: ‘wat doe jij om het hart aan te spreken?’.  

Masterclasses

In vier masterclasses gingen de deelnemers verder de diepte in op het gebied van hoogbegaafdheid. De deelnemers in de masterclass ‘fixed en growth mindset’ werden gelijk in actie gezet met marshmallows en spaghetti. Wat doen ze zelf in een moeilijke context? In de masterclass ‘executieve functies’ kwam het belang van bewegen naar voren. Dat het werkt konden de deelnemers aan de lijve ervaren…  De deelnemers die zich verdiepten in ‘het jonge kind met een ontwikkelingsvoorsprong’ deelden hun ervaringen vanuit de kennis die hen werd aangereikt. De masterclass ‘ParnasSys en hoogbegaafdheid’ werd ook druk bezocht. De doelen van SLO werden gepresenteerd zoals die verwerkt zijn in een leerlijn voor hoogbegaafde leerlingen.


Domino-effect

Aan het eind van de middag gingen de deelnemers bepakt en bezakt met posters, kaartjes, kennis en nieuwe ideeën naar huis. Iets wat meegenomen werd zou zomaar een domino effect kunnen krijgen door wat er wordt meegenomen de school in!


Meer informatie

Dit minisymposium was de aftrap van de week van de hoogbegaafdheid. Hou deze week de website in de gaten voor meer tips en ideeën om hoogbegaafde leerlingen te begeleiden. Lees bijvoorbeeld het interview met Nora Steenbergen of bekijk 5 inspirerende quotes en bestel het presentje van het symposium.

Wil jullie school aan de slag met hoogbegaafdheid? Wij helpen je graag met een passend aanbod! Kijk op onze website of neem contact op met Martine Blonk.

Meer nieuws

    • Gratis online training 'Mediawijsheid op school'

      Volg op 14 april de gratis online training ‘Mediawijsheid op school’ over vorming en weerbaarheid van leerlingen. Meld je aan op onze website.

    • Help, volgend schooljaar heb ik een dyslect in mijn klas!

      “Help, volgend schooljaar heb ik een dyslect in mijn klas!” zegt u wellicht niet tegen uw collega’s, maar kunt u wel denken. In Nederland is 3 tot 5 procent van de leerlingen dyslectisch. De kans dat u 1 of meerdere leerlingen met dyslexie in de klas heeft, is dus erg groot. Maar hoe kunt u een kind met dyslexie het beste ondersteunen en wat is officieel toegestaan? De volgende cursusavond zal u daar meer informatie over geven.

    • Het coronavirus: update

      Driestar educatief volgt de ontwikkelingen rond het coronavirus op de voet en neemt passende maatregelen als dat nodig is. Wij hanteren de richtlijnen van het RIVM, het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de GGD.

    • Rekenen met kleuters

      Jonge kinderen zijn spelenderwijs bezig om grip te krijgen op de wereld om hen heen. Rekenen/wiskunde zit verborgen in alledaagse activiteiten en in spel. Dat biedt de hele dag kansen om met rekenen bezig te zijn! Hoe is het met jullie rekenonderwijs in de onderbouw?

    • Boeken ter ere van ons jubileumjaar

      het magazine over Driestar 75 en recent de verhalenbundel. Daarnaast hebben we ook een speciale jubileumactie voor het boek 'Bidden met de schrift'. Bestel de boeken eenvoudig in onze webwinkel!