5 inspirerende quotes rond hoogbegaafdheid 2 maart 2020

Van 9 t/m 13 maart is de week van de hoogbegaafdheid. Hoe begeleid jij hoogbegaafde leerlingen? Lees hieronder 5 inspirerende quotes!




1. Beweeg je wijzer! Train executieve vaardigheden door spel en beweging. 

Mirjam Floor is onderwijsadviseur bij Driestar onderwijsadvies.

Wil je inhibitie ( nadenken voordat je doet) versterken bij je leerlingen? Speel bv het spel: De juffrouw/ meester zegt… De leerlingen gaan achter hun stoel staan. De leerkracht geeft achter elkaar opdrachten die de leerlingen moeten uitvoeren. Bv: De juffrouw/ meester zegt springen, De juffrouw/ meester zegt rondje draaien. De leerlingen mogen de opdracht alleen uitvoeren als er ‘de juffrouw/ meester zegt’ voor wordt gezegd. Doet een leerling het toch zonder dat er ‘de juffrouw/ meester’ zegt voor wordt gezegd moet de leerling gaan zitten op zijn stoel. Na twee keer mag de leerling weer meedoen.

2. If you get the grade “Not Yet” you understand that you’re on a learning curve. It gives you a path into the future. Carol Dweck

3. In de kern houdt het klassikale systeem ons in de greep. Hoe kun je de ‘scheidingswanden’ tussen de leerjaren dunner maken/weghalen?

Bert van der Mel is onderwijsadviseur bij Driestar onderwijsadvies.

Voor veel scholen heeft het leerstofjaarklassensysteem z’n beste tijd gehad. Als we het hebben over ‘Passend onderwijs’ en over ‘Afstemming op het niveau van de leerling’ dan hebben we last van de indeling van de leerstof in leerjaren. Begaafde leerlingen willen/kunnen al verder leren en ontwikkelen dan hun leeftijd aangeeft. Voor leerlingen die wat moeilijker leren is het klassenniveau vaak net te hoog en het tempo te snel. Hoe kunnen we deze beide groepen in de klas toch op hun niveau/passend/afgestemd bedienen wat het leerstofaanbod betreft? Een eenduidig antwoord op deze vraag is er niet maar we denken hierin graag met je mee! 

4. Ik vind het knap dat je fouten durft te maken.

Nora Steenbergen-Penterman is projectleider van het Informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling (SLO). Daarnaast is zij ECHA-specialist in Gifted Education, onderwijskundige, lerares en senior leerplanontwikkelaar.

Deel eens per week aan drie personen mondeling of op een post-it een compliment uit! Complimenten zouden kunnen zijn:
  • Ik vind het fijn dat ik jou kan vertrouwen
  • Ik vind het knap hoe jij jezelf durft te zijn
  • Ik vind dat jij goed bezig bent
  • Die stralende lach die staat je goed
  • Je mag trots zijn op jezelf
  • Je bent voor mij een inspiratiebron
  • Bedankt voor deze geweldige ervaring
  • Ik vind het gezellig als jij erbij bent
  • Je kunt je goed in anderen inleven
  • Je tovert een glimlach op mijn gezicht

5. Het is de hoogste kunst van de leraar om plezier in creatieve expressie en kennis te laten ontwaken. Einstein.

Meer nieuws

    • Bereikbaarheid tijdens de zomervakantie

      Tijdens de zomervakantie is Driestar educatief vier weken volledig gesloten, van week 29 tot en met 32. Als je in die periode contact zoekt met Driestar educatief geldt het volgende.

    • Chris Klaasse: "Je wordt je meer bewust van je positie en opdracht als christen"

      Onze tijd vraagt meer dan ooit om weerbaarheid. Professionals binnen reformatorische organisaties hebben dagelijks te maken met ethische vraagstukken. Daarom hebben Driestar onderwijsadvies en de Erdee Media Groep de leerlijn Persoonlijke en maatschappelijke vorming opgezet. Chris Klaasse, journalist bij het Reformatorisch Dagblad, volgde deze leerlijn: “De bijeenkomst over wereldgelijkvormigheid vond ik bijzonder mooi.”

    • Meld je aan voor de Schoolleidersdag 2022

      De eerste vrijdag van oktober wordt ieder jaar de Schoolleidersdag georganiseerd. Hét moment om schoolleiders van andere christelijk-reformatorische scholen ontspannen te ontmoeten en samen te bezinnen op actuele thema’s. Je kunt je nu aanmelden!

    • Inschrijving masterclass Waardengericht werken op school geopend

      Waarden vormen op veel scholen de basis waarop leraren en schoolleiders keuzes maken. De zoektocht naar een goede verbinding tussen gekozen waarden en de dagelijkse praktijk is echter een complex proces. Wanneer is iets goed of passend en voor wie? Daarover gaat de masterclass 'Waardengericht werken op school' op 12 oktober. Je kunt je nu inschrijven!

    • Promotieonderzoek Winnie Verbeek: betekenisveranderingen van christelijk-religieus erfgoed

      Docent Beeldend vormen Winnie Verbeek van Driestar hogeschool promoveert vandaag op een onderzoek naar de presentatiegeschiedenis van Museum Catharijneconvent. Haar proefschrift heeft de titel ‘Van geloof naar erfgoed. Betekenisveranderingen van christelijk-religieuze objecten in een museale omgeving.’ De promotie vindt plaats aan de Universiteit van Amsterdam.