Ouderbetrokkenheid en tienminutengesprek 18 maart 2021

De betrokkenheid van ouders levert een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van het kind. Door Driestar onderwijsadvies zijn verschillende video’s gemaakt over ouderbetrokkenheid met leerzame casussen van gesprekken met ouders. De interviews over ouderbetrokkenheid, maar ook de nagespeelde casussen uit de praktijk kunnen jou en je collega's helpen om te reflecteren op jullie eigen oudergesprekken.

Aan deze ouders wordt verteld dat hun kind pest. Ouders geloven dit niet en vader neemt de leiding in het gesprek. De leerkracht moet de leiding van het gesprek zien over te nemen en signalen aan de orde stellen. Het gesprek lijkt te stagneren. De leerkracht stelt voor om in een vervolggesprek verder te praten en de ouders gaan hiermee akkoord. 

Cursus oudercommunicatie

Dit soort casussen worden besproken op de cursus oudercommunicatie, een praktische cursus, die jou tools meegeeft om je oudercommunicatie te verbeteren! Deze cursus wordt gegeven op eigen locatie. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Alette Pouwelse of CorJohn van der Beek.

Meer nieuws

    • Webinar Mag ik ook iets zeggen? - een kort verslag

      Tijdens het webinar georganiseerd door Samen zijn wij school (SZWS) op 25 maart jongstleden ging het om de stem van de leerling, de ouder en de leerkracht/docent. Deze Gouden Driehoek zorgt voor een toename van de ouderbetrokkenheid, autonomie bij de leerlingen en geeft leerkrachten meer inzicht in wie de leerling is.

    • Dyslexiewedstrijd 2021 – doe jij ook mee?

      Ook dit jaar hebben we weer een 'dyslexiewedstrijd' voor alle kinderen die bij ons dyslexiebehandeling krijgen. Wie vertelt, knutselt of schrijft er om een originele en leuke manier iets over zijn bijzondere boek? De winnaar krijgt de enige echte dyslexietrofee en een andere mooie prijs. Doe jij mee?

    • L-E-Z-E-N, LEE-ZEN en nu vloeiend!

      Vloeiend lezen; makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe ondersteun je kinderen bij het vloeiend leren lezen? Rita (intern begeleider) en Bart (leerkracht groep 3/4) zien dat de leesachterstanden mede door de lockdown versterkt worden. Hoe kunnen zij (en jij als leerkracht of ib'er) daarmee omgaan?

    • Symposium Het jonge kind ook online een succes

      Inspiratie, ontmoeting en gezelligheid; de vaste ingrediënten van symposium Het jonge kind ontbraken ook dit jaar niet. Zo’n 280 deelnemers volgden op 24 maart dit symposium. Thuis achter de laptop of samen met het onderbouwteam voor het digibord, met wat toegestuurd lekkers binnen handbereik. Samen leerden we meer over problematisch gedrag bij kleuters, een rijke speelleeromgeving, schrijfproblemen en een taalontwikkelingsstoornis. ‘Wat fijn om zo online een mooie dag met elkaar te hebben!’

    • Vraag 1 april de lerarenbeurs aan

      Vanaf 1 april om 00.00 uur kun je de lerarenbeurs weer aanvragen. In een kamerbrief is de lijn voor het aanvragen voor een lerarenbeurs voor 2021-2022 uiteengezet. Goed nieuws is aanvragen die vorig jaar zijn afgewezen i.v.m. bereiken van het subsidieplafond met voorrang worden behandeld. Benieuwd hoe jij de lerarenbeurs kunt gebruiken?