NIEUW: praktisch boek over communiceren met ouders 6 september 2018

‘Even over mijn zoon, juf …’ Zo heet het nieuwe boek dat Samen in ontwikkeling heeft uitgegeven over oudercommunicatie in het primair onderwijs. Het boek helpt jou als leerkracht een visie te vormen over je oudercontacten en het geeft praktische handreikingen bij verschillende soorten gesprekken die je met hen voert.

Als leraar ben je samen met ouders verantwoordelijk voor de ontwikkeling van hun kind. Zij schenken je het vertrouwen en geven een deel van de opvoeding uit handen. Een hele verantwoordelijkheid, want christelijke ouders en leraren voeden de kinderen niet alleen op voor deze wereld, maar ook voor het koninkrijk van God.

Dit boek helpt jou en je team een visie te vormen op oudercommunicatie. Dat is het theoretische deel. Het praktische deel gaat in op de verschillende oudercontacten die je in een jaar hebt en bevat gespreksmodellen, handige tips, opdrachten, onderzoeksvragen en verwijzingen naar de gespreksvideo’s van Samen in ontwikkeling. Daardoor is het boek heel geschikt om in professionele leergemeenschappen of in teamverband te gebruiken.

Het boek is geschreven door Jan Noteboom, docent pedagogiek op de pabo van Driestar hogeschool, met steun van de leerkring Ouderbetrokkenheid van Samen in ontwikkeling.

>> Bestel het boek in onze webwinkel

Meer weten over onze begeleiding rondom ouderbetrokkenheid? Klik hier of neem contact op met Gerben Heldoorn.

Meer nieuws

    • Zomerschool 2021 | Pandemie: kantelpunt of pas op de plaats?

      Ben je op zoek naar verdieping? Is het einde van je studie in zicht, of ben je net aan het werk? Ben jij benieuwd naar hoe andere jongvolwassenen als christen in het leven staan? Dan is de zomerschool wat voor jou. Sprekers met verschillende expertise delen hun persoonlijke verhaal en kennis met je.

    • Data evenementen Driestar educatief bekend!

      Goede sprekers, praktische toerusting voor je vak, interessante ontmoetingen en goede zorg. Dat zijn de ingrediënten van een onderwijssymposium van Driestar educatief. Hierbij de data voor het cursusjaar 2021-2022.

    • Hoe leren we kinderen vroomheid?

      Hebt u daar weleens over nagedacht, hoe we kinderen vroomheid kunnen leren? Vanuit een ver verleden stelt Comenius ons die vraag. Hij komt aan de orde in het tiende hoofdstuk van zijn boekje De moederschool. Dat boekje draagt hij op ‘aan de goddelijke, christelijke ouders, onderwijzers en begeleiders, en aan allen die zich bezighouden met de zorg voor het jonge kind.’ Daarmee wordt in ieder geval een deel van het lezerspubliek van DRS Magazine aangesproken. En als u met oudere kinderen werkt, is het even zinvol om de tekst van Comenius te lezen en in het team daarop te reflecteren.

    • Professionele leergemeenschap: effectief of een vlag op een modderschuit?

      Lerende teams zijn in. Tegenwoordig vaak een professionele leergemeenschap(PLG) genoemd. Maar iets een naam geven zegt nog niet zoveel, vindt Piet Murre, lector schoolvakken en didactiek bij het onderzoekscentrum van Driestar educatief. Hij ziet het risico dat PLG zelfs een vlag op een modderschuit kan worden. Waar moet een goede professionele leergemeenschap aan voldoen?

    • Pilot tieneronderwijs

      Uit onderzoek van de Onderwijsraad blijkt dat er een flinke kloof bestaat tussen primair onderwijs en voortgezet onderwijs. Deze zelfde signalen krijgen we ook vanuit de praktijk. Daarom zijn we binnen Driestar educatief gestart met de pilot ‘oudere kind’ (tieneronderwijs). Binnen deze pilot brengen we studenten pabo en LVO samen, om samen met docenten en het onderzoekscentrum, onderzoek te doen naar deze overgangsperiode. Door inzichten die in de praktijk opgedaan worden, hopen we een mooie bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van het onderwijs.