Nieuw: checklist dyslexie en meertaligheid 10 oktober 2017

Als een leerling meertalig is, kunnen problemen ontstaan rondom lezen en schrijven. Voor een leerkracht is het vaak lastig om te achterhalen hoe de problemen ontstaan. Is er sprake van dyslexie of komt het door de buitenlandse achtergrond? Een nieuwe checklist kan achterhalen wat het probleem is!

Neem bijvoorbeeld Mi-Ling. Zij is een achtjarig Chinees meisje uit groep 4. Thuis wordt uitsluitend Chinees gesproken. Haar ouders spreken redelijk goed Nederlands en ook Mi-Ling pakt de Nederlandse taal goed op. Wel heeft ze regelmatig moeite met de goede samenstelling van een zin en kan ze vaak niet op een bepaald woord komen. Ouders hebben haar daarom in overleg met school aangemeld voor logopedie.

Dyslexie of problemen met de tweede taal

De school maakt zich daarnaast ook zorgen over de leesontwikkeling van Mi-Ling. Ze heeft na veel intensieve leeshulp net AVI M3 gehaald. Door dit lage leesniveau valt het onderwijs in groep 4 Mi-Ling zwaar. Bij verhaaltjes sommen haakt ze af. En ook de zinnetjes met instructie in haar taal- en rekenboek kan ze niet vloeiend lezen.
 
Steeds vaker denkt de leerkracht van Mi-Ling: Zou dit nu door haar Chinese achtergrond komen of is er mogelijk sprake van dyslexie? Maar kan dat wel? Kun je wel dyslexie vaststellen bij leerlingen die Nederlands niet als hun eerste taal hebben?

Checklist voor kinderen met een tweede taal

Met onze partners in dyslexiezorg ontwikkelden we een checklist. Met deze checklist kan de school in samenspraak met de ouders van een leerling bij wie Nederlands de tweede taal is, in kaart brengen wat precies de problemen zijn. Door de checklist te volgen, kun je als leerkracht onderzoeken of de problemen gezocht moeten worden in de richting van een leerstoornis of meer in de verwerving van een tweede taal.

>> Download hier de checklist (pdf) 

Meer informatie

Wil je meer weten over dyslexie of andere leesproblemen, neem dan een kijkje onze pagina over dyslexie.

Meer nieuws

    • Maak kennis met Dirk Verweij

      Sinds 1 oktober is Dirk Verweij als nieuwe manager gestart bij Driestar onderwijsadvies, naast Marian Ruitenberg. In dit bericht stelt hij zich voor.

    • Hoge tevredenheid dyslexiebehandeling

      Driestar educatief heeft de uitslag van het cliënttevredenheidsonderzoek van Parantion binnen gekregen. Opnieuw zijn ouders zeer tevreden over onze diagnostiek en behandeling van ernstige enkelvoudige dyslexie. Daar zijn we als organisatie dankbaar voor. We vroegen Elienne Kik, moeder van Thomas die recent zijn behandeling afrondde, om een reactie.

    • Onderzoek naar leermiddelen

      In cursusjaar 2018-2019 peilden we de behoeften omtrent leermiddelen onder docenten in het reformatorisch VO. De vragenlijst werd ingevuld door 236 respondenten. Uit hun antwoorden blijkt dat het overgrote deel van de docenten behoefte heeft aan een complete methode. Aan minder traditionele werkvormen is minder behoefte.

    • Driestar educatief op Kuysersconferentie

      Van 3 tot en met 5 oktober bezochten Bram de Muynck, Bram Kunz en Piet Murre de tweejaarlijkse Kuyersconferentie in Grand Rapids (VS). Bij deze conferentie komen leraren, opleiders en onderzoekers samen om onderzoek en inzichten met elkaar te delen. Het thema van dit jaar was ‘Shaping Christian Learning’.

    • Waarom Berta en Bernhard deelnamen aan de Zomerschool

      Allebei zijn ze werkzaam bij Driestar educatief, en allebei deden ze mee aan de Zomerschool voor christelijke young professionals. De Zomerschool wordt al jaren georganiseerd door Driestar hogeschool, Erdee Media Groep, VGS en RMU. Berta Keuken en Bernhard van der Knijff blikken terug. “Het heeft me aangezet tot dieper nadenken over dingen.”