Mediawijsheidschallenge 2020 - doet jouw klas mee? 7 november 2019

Vloggers, media-mijders, Insta-fanaten: ze zitten allemaal in je klas. En allemaal hebben ze een gezond portie mediawijsheid nodig. Want hoe voorkom je identiteitsfraude, welke informatie weet Google van jou en wat zijn cookies? Ontdek de mediawijsheid van je klas tijdens de jaarlijkse Mediawijsheidschallenge!

Vanaf nu is het mogelijk om als docent met een brugklas in te schrijven voor de Mediawijsheids Challenge. Een challenge waarin veel geleerd wordt over wijs mediagebruik en waarbij de eerste klassen van het voortgezet onderwijs de competitie aangaan voor de titel ‘de Meest Mediawijze Klas van het jaar’.

 
De quiz bestaat uit vijf lessen mediawijsheid die op eigen momenten gegeven kunnen worden tussen 6 januari en 14 februari 2020. Het is mogelijk om alle lessen in één week te plannen of om de vijf lessen te verspreiden over de vijf weken. Om de doorontwikkeling van de quiz te kunnen financieren, vragen we een bijdrage van €50,- per klas voor deelname. Lukt het jouw eerste klas niet om mee te doen in deze periode? Neem dan contact met ons op om (tegen meerprijs) te zoeken naar een ander geschikt moment.

Van de deelnemende scholen zullen de drie beste klassen naar de landelijke finale worden gestuurd. Die vindt plaats op donderdag 26 maart 2020. Op locatie bij het RD zullen de genomineerde klassen het opnemen tegen elkaar. Mediawijsheid? Natuurlijk breng je dat in de klas! Geef je vandaag nog op voor de challenge via: mediawijsheidschallenge@driestar-educatief.nl.

Meer nieuws

    • Peuters met een Taalontwikkelingsstoornis

      “Ik begrijp je niet…”, “Hoe maak ik dat nou duidelijk?”. Het lijkt soms of de boodschap niet ‘binnenkomt’ bij de peuter. Soms kan het ook moeilijk zijn om een peuter te volgen in zijn verhalen. Er is sprake van weinig variatie in woorden en die woorden worden niet altijd goed uitgesproken. Hoe ga je daarmee om?

    • Ik sluit aan bij wat je kunt…

      Eef is leerkracht van een enthousiaste groep 6. Iedere donderdag worden er drie leerlingen uit haar klas opgehaald voor dyslexiebehandelingen. Na drie kwartier komen de kinderen weer binnen, zetten hun map in de kast en leggen hun spiekschriftje in hun laatje.

    • Het Grote Huis achter de dijk

      Dr. Ewald Mackay (docent Cultuurgeschiedenis en Filosofie) schrijft Artiosboekje over de plaats van de christelijke geloofstraditie in de geschiedenis van Nederland.

    • Nieuw onderwijsproject INCE in Burkina Faso

      ‘Een kind veranderen, is een gezin veranderen. Een gezin veranderen, is een gemeenschap veranderen. Een gemeenschap veranderen, is een regio veranderen en een regio veranderen is een natie veranderen!’, zo klonk het maandag 4 november uit de mond van Woord en Daad-programmaleider Jacob Jan Vreugdenhil in de Burkinese hoofdstad Ouagadougou. Samen met Driestar educatief lanceerde Woord en Daad daar een project voor beter onderwijs in Burkina Faso.

    • Accreditatie voor cursussen orthopedagogen en psychologen bij Driestar onderwijsadvies

      Voor academici als orthopedagogen en psychologen is het dan ook van groot belang hun kennisniveau op peil te houden en op de hoogte te zijn van actuele ontwikkelingen.