Leiderschapsoriëntatietraject: je kwetsbaar opstellen leidt tot inzicht over jezelf 22 juni 2022

Voor het leiderschapsoriëntatietraject heb je lef nodig. Je moet je namelijk kwetsbaar op kunnen stellen. Dat ervaarde ook Leon de Visser (26), leerkracht bij de Ds. A. van Stuijvenbergschool. Zijn werkgever voorziet een tekort aan leidinggevenden in het onderwijs en biedt leerkrachten dit traject aan. Het wordt een waardevolle ervaring voor Leon. “Het was soms best confronterend, omdat je moet onderzoeken waarom je dingen op een bepaalde manier doet. Waarom communiceer ik eigenlijk zoals ik doe, wat zit er bij mij onder de oppervlakte? Maar door je kwetsbaar op te stellen krijg je juist inzichten in jezelf.”

Het leiderschapsoriëntatietraject is er voor mensen binnen en buiten het onderwijs die willen ontdekken of een leidinggevende rol bij hen past. Tijdens het traject krijgen de cursisten inzicht in hun drijfveren en wordt er aan de hand van het gedachtegoed van Stephen Covey geleerd over persoonlijk leiderschap. Leon leerde veel over zichzelf. Bijvoorbeeld over zijn luistervaardigheid. “Ik kwam erachter dat ik het best lastig vind om empathisch te luisteren. Ik vind nogal snel ergens iets van. Het was voor mij een eyeopener om te leren luisteren, zonder snel een oordeel te vormen.”

Hoe krijg je als jonge leidinggevende mensen mee?

Al tijdens zijn pabo-opleiding heeft Leon interesse in leidinggeven. Hij volgt de minor Jong management en dit bevestigt zijn ambitie. Leon doet dan ook graag mee wanneer zijn huidige werkgever het leiderschapsoriëntatietraject aanbiedt aan medewerkers. Voor de school een mooie kans om een kweekvijver voor leidinggevenden te creëren, en voor Leon de kans om aan de slag te gaan met het onderwerp leiderschap. “Ik ben nog best jong. Mijn leervraag was vooral: hoe zorg ik ervoor dat ik mensen meekrijg die veel meer ervaring hebben dan ik? Ik leerde dat leeftijd eigenlijk helemaal niet uitmaakt. Het gaat erom dat je vertrouwen krijgt, een relatie opbouwt. Lukt me dat, dan doet het er niet toe dat ik jonger ben dan anderen. Het traject is heel praktisch, dus ik heb volop kunnen oefenen. Het is heel waardevol om te horen hoe ik overkom, wat mijn communicatie bij een ander oproept. Daar word je een betere leidinggevende van, omdat je niet gericht bent op je eigen boodschap, maar op hoe een ander die ontvangt.”

Paardencoaching

Een van de waardevolste momenten tijdens het leiderschapsoriëntatietraject vindt Leon de paardencoaching. “Het is heel bijzonder hoe een paard spiegelt wat je uitstraalt. Ik wil heel graag verbinding, dus ik was blij dat het paard gelijk naar me toekwam. Maar ik was wel wat afwachtend, omdat ik dacht: wat moet ik met dat paard? Daardoor voelde hij ruimte en ging maar even een rondje lopen. Toen ik de leiding weer nam, volgde hij mij. Zodra ik niets deed, nam het paard de leiding weer. Het leerde me om te reflecteren op wat er gebeurt en wat dat over mij zegt. Dus als iemand in het team zich afwachtend opstelt, kan dat misschien met mijn benadering te maken hebben? Deze kennis helpt bij het leidinggeven.”

Feedback geven is ook liefde

Een ander inzicht dat Leon opdeed gaat over feedback geven. Iets wat voor hem nog meer in een positief daglicht is komen te staan. “Als je meer leert over jezelf, word je veel reflectiever. Dat vind ik belangrijk voor een leidinggevende. Je kunt dan reflecteren op wat er gebeurt in je team en dan kun je daar ook goede feedback op geven. Dat is soms best lastig. We zijn vaak gewend om dingen met de mantel der liefde te bedekken. Maar je wordt als mens beter van feedback. Dat is ook liefde.”
Natuurlijk kan dit alleen in een veilige omgeving. Juist dát waardeert Leon in het leiderschapsoriëntatietraject. “Leren over wie je bent gaat soms best diep. Dat vroeg in de groep ook echt wel wat. We moesten ons allemaal kwetsbaar opstellen, maar omdat iedereen dat deed, komt er vanzelf ook openheid en vertrouwelijkheid. Je hoeft echt niet helemaal tot de bodem in jezelf te graven, maar als er moeilijke dingen waren, dan was er veiligheid in de groep. De coaches van Driestar onderwijsadvies zorgden daar ook voor, door de vragen die ze stelden en de ruimte die ze gaven.”

Leidinggeven vanuit je christelijke identiteit

Voor Leon was het aan de start van zijn traject bij al duidelijk dat hij een leidinggevende rol wilde. Tijdens het traject komt er op de school waar hij werkt een vacature van teamleider. Inmiddels vervult hij sinds een paar maanden deze rol. Toch raadt hij het traject ook aan als je nog niet zeker weet of je wilt leidinggeven. “Bij twijfel: ga het sowieso doen! Het is heel waardevol. Het brengt je niet alleen kennis over of je wil leidinggeven, maar ook veel persoonlijke vorming: wie ben je als mens? Juist in christelijk onderwijs vind ik het heel belangrijk dat je vanuit je identiteit voor de klas staat en leidinggeeft. Hoe je in je geloofsleven staat, zegt iets over hoe je leidinggeeft. Wanneer je in Christus staat, geef je anders leiding. We zeggen namelijk wel dat iedereen uniek geschapen is, maar we handelen soms alsof iedereen hetzelfde is. Ook leidinggevenden. Ik vond het een meerwaarde om meer te leren over een christelijke visie op leiderschap, omdat dit het christelijk onderwijs ten goede komt.”

Ook weten of een leidinggevende rol bij je past? Kijk hier voor meer informatie over het leiderschapsoriëntatietraject en schrijf je in!

Meer nieuws

    • Post-hbo Hoogbegaafdheid & differentiatie nu ook voor het voortgezet onderwijs

      Al enkele jaren biedt Driestar hogeschool de post-hbo-opleiding Hoogbegaafdheid & differentiatie aan voor het basisonderwijs. Na de zomervakantie starten we met een opleiding die zo ingericht is ingericht dat ook docenten, begeleiders of managementleden vanuit het voortgezet onderwijs deze opleiding kunnen volgen.

    • 'Meer aandacht voor interne religieuze diversiteit in orthodox-christelijk onderwijs is waardevol'

      Hanna de Jong-Markus, docent en onderzoeker bij Driestar educatief, promoveerde deze maandag op de vraag hoe leraren op orthodox-christelijke basisscholen aankijken tegen de eigenheid van hun school in relatie tot de levensbeschouwelijke diversiteit in de samenleving. "Leerkracht wil dat kind verder denkt dan ”goed of fout”.

    • Mediawijsheid in het SBO en (V)SO

      Hoe maak je een eigen nickname? Wat zegt jouw ja/nee-gevoel bij films met geweld? Hoe reageer je als je bloot ziet langskomen op internet? De methode Stapp voor mediawijsheid in de klas is doorontwikkeld voor speciale doelgroepen. Voor leerlingen in het SBO en (V)SO wachten mooie lessen met een praktische toespitsing.

    • Prins Maurits Scholengemeenschap wint Mediawijsheidschallenge 2022

      Welke klas mag zich de meest mediawijze klas van 2022 noemen? Deze vraag stond centraal op de finaledag van de mediawijsheidschallenge, op dinsdag 21 juni in Apeldoorn.

    • Symposium Kind en geloof 2022

      Evangeliestek organiseert het symposium ‘Als ze maar gelukkig zijn?!’ – Hoopvol opvoeden in een seculiere samenleving. Voor alle ouders, ambtsdragers, leidinggevenden en leerkrachten die betrokken zijn op kinderen. Ben jij er 30 september ook bij?