Haal meer uit het hulpprogramma ZIEN! 19 september 2017

Als je als leerkracht het hulpprogramma ZIEN! dagelijks gebruikt, zouden je leerlingen hier iets van moeten merken. Merken jouw leerlingen dat jij het programma ZIEN! gebruikt of stopt ZIEN! na het invullen? Lees hier hoe je nog meer uit ZIEN! kunt halen.

ZIEN! is een hulpmiddel in de hand van de onderzoekende leerkracht. Als leraar kun je vragen hebben over leerlingen. Welk gedrag is niet of minder zichtbaar in mijn groep? Of: welk gedrag zou ik mijn leerlingen meer gunnen en hoe kan ik dat dan ondersteunen? ZIEN! wil leerkrachten helpen in de zoektocht naar moeilijk te begrijpen gedrag en meedenken hoe daarin te handelen. 

Leerlingvragenlijsten

ZIEN! kan ook bijdragen aan een sociaal veilige school. Je kunt de sociale veiligheid in kaart brengen met de scores op Welbevinden, Pestbeleving en Veiligheidsbeleving. Zo weet je hoe sociaal veilig je school is, en welke groepen en leerlingen hierop aandacht nodig hebben. Die informatie haal je uit de leerlingvragenlijsten. Deze vragenlijsten richten zich op hoe de leerling de sociaal- emotionele context zelf ervaart.

Het inzetten van de leerlingvragenlijsten is een mooie aanvulling op de leerkrachtvragenlijst. De leerkrachtvragenlijst richt zich op concreet waarneembaar gedrag. Als beide vragenlijsten naast elkaar worden gelegd, geeft dat een meer evenwichtig beeld van de situatie.

Wil je de leerlingvragenlijsten goed inzetten en leren hoe je ze interpreteert en ermee aan de slag gaat? Volg onze scholing!

Nieuwe handelingssuggesties voor ondersteuning

Naast een sociaal veilige school geeft ZIEN! met de nieuwe handelingssuggesties jou een schat aan informatie als het gaat om mogelijkheden voor ondersteuning. Deze handelingssuggesties kun je gebruiken om preventief te werken aan de sociale vaardigheden van de groep.

Met de nieuwe handelingssuggesties kun je op eenvoudige wijze een keuze maken voor het handelen op grond van je analyse van het groepsprofiel. Deze suggesties geven aanwijzingen om in te zetten tijdens reguliere lessen. Het is niet perse noodzakelijk om een sova-methode te gebruiken: ZIEN! wordt ingezet zo dicht mogelijk bij het primaire proces.

Wil je verder praten over ZIEN! als vervanger van een sova-methode? Wij zijn je graag van dienst.

Scholingen voor het hulpprogramma ZIEN!

Als je ZIEN! aanschaft, volgt er een verplichte startscholing. Ervaring leert dat deze startscholing voor de meeste scholen niet voldoende basis geeft om ZIEN! op de juiste wijze in te zetten. Gedegen inzet van ZIEN! raakt verschillende aspecten van het onderwijs en vergt een goed doordacht implementatieplan. Dit implementatieplan is een basis voor invoering van ZIEN! zodat je leerlingen er op kortere of zelfs langere termijn iets van gaan merken.

Onze onderwijsadviseurs denken graag met je mee over een effectieve implementatie en voorzien je daarbij graag van adequaat advies op maat. Op onze pagina of in onze brochure lees je meer over onze verdiepingsscholingen en trajecten!

Vragen?

Heb je vragen of wil je graag weten welke scholingen en trajecten bij jullie passen? Neem een kijkje op de ZIEN!-pagina of neem contact op met onze adviseur. Voor jullie netwerk of scholengroep komen wij gratis bij minimaal zes scholen langs om vragen te beantwoorden en met je mee te denken over een effectieve implementatie. 

Meer nieuws

    • Informatiebijeenkomst werken in het voortgezet onderwijs

      Ben je op professioneel vlak op zoek naar een nieuwe uitdaging? Sta je middenin de maatschappij en heb je hart voor werken met jongeren? Wil je jongeren onderwijzen en hun talenten laten ontdekken vanuit een christelijke identiteit? Dan is het reformatorisch voortgezet onderwijs op zoek naar jou!

    • Alle cursussen van de ParnasSys Academie in een handig overzicht

      Wil jouw school stappen maken in het gebruik van ParnasSys in 2018? Meld je aan voor een van onze cursussen! Vraag een brochure aan met al onze cursussen tot de zomer of kijk op de website!

    • Wanneer stel je een ontwikkelingsperspectief op?

      Voor veel scholen is het niet helemaal duidelijk wanneer je een ontwikkelingsperspectief opstelt. Is het verplicht? Moet het voor alle leerlingen met een eigen leerroute? Ons handige stroomschema helpt!

    • Stappenplan bij vragenlijst ZIEN! voor het (v)so

      Ook in het (voortgezet) speciaal onderwijs kun je met ZIEN! werken. Speciaal voor deze doelgroep is de vragenlijst ZIEN! leerjaar 1-16 (ruwe scoresnorm) ontwikkeld. Om je op weg te helpen bij het invullen van de vragenlijst is een stappenplan gemaakt.

    • Pilot ParnasSys-omgeving voor 0-4 jaar

      De wens van kindcentra en kinderdagverblijven is dat ze voor de kinderen van 0-4 jaar ook in een ParnasSys-omgeving kunnen werken. Op dit moment draait daarvoor een pilot.