24 juni: minisymposium TaalpuntNL 9 mei 2019

Docenten Nederlands, auteurs en vakdidactici ontmoeten elkaar op het minisymposium op 24 juni bij Driestar educatief. Met elkaar vieren we 25 jaar methodeontwikkeling en denken we na over ons vak waar we zoveel plezier aan beleven.


Hans Hulshof

Hans Hulshof is de gastspreker op het minisymposium. Hij stimuleert met zijn presentatie onze gedachten en plannen voor aantrekkelijk taalonderwijs. Hieronder lees je waar hij de kansen ziet.

d200x250.png

Nederlands met inhoud: de kracht van taalkunde

Het is slecht gesteld met het imago van het schoolvak Nederlands, dat een inhoudsloos vaardigheidsvak is geworden. Gelukkig krijgt de eigen inhoud van het vak de laatste tijd steeds meer aandacht. Krachtige kennis over taal op basis van een goede relatie tussen schoolvak en vakwetenschap kan daaraan bijdragen in de vorm van onderwijs waarbij vakmatig denken leidend is. Kennis als fundament van goed onderwijs helpt de leerling te analyseren, te verklaren en te begrijpen, en dat is iets anders dan 'gezondverstandskennis'.

Hoe kan de taalkundige kant van het vak (zoals in TaalpuntNL Taal over taal, Woordenschat, Grammatica) inhoudelijk meer samenhang krijgen? Dat lijkt wenselijk in het kader van de doorlopende leerlijn.
Na een persoonlijke terugblik zal worden ingegaan op de recente perspectiefgerichte benadering met een toespitsing op de vaste verbindingen (uitdrukkingen) zoals die door de constructiegrammatica worden bestudeerd. Zo kan het stijlonderwijs een nieuwe impuls krijgen bij het behandelen van idioom. Ook wordt kort ingegaan op recent onderzoek naar grammaticaonderwijs.

In al de nieuwe onderwijsplannen is Nederlands met inhoud een actueel thema (bewuste geletterdheid, big ideas, grote opdrachten) en dat komt redelijk overeen met mijn pleidooi voor, en uitwerking van, taalkundige onderwerpen in didactisch materiaal de afgelopen vijfenveertig jaar.

Aanmelden

Wil jij aanwezig zijn bij dit minisymposium? Meld je dan hier aan.

Hans Hulshof is neerlandicus, taalkundige en emeritus hoogleraar Didactiek van het Nederlands, in het bijzonder in het voortgezet onderwijs, aan de Universiteit Leiden.
 
Enkele recente publicaties:
  • H. Hulshof, E. Kwakernaak & F. Wilhelm, Geschiedenis van het talenonderwijs in Nederland. Onderwijs in de moderne talen van 1500 tot heden (Groningen, 2015).
  • F. Janssen, H. Hulshof & K. van Veen, Uitdagend gedifferentieerd vakonderwijs. Praktisch gereedschap om je onderwijsrepertoire te blijven uitbreiden (Leiden/Groningen, 2016).
  • F. Janssen, H. Hulshof & K. van Veen, Wat is echt de moeite waard om te onderwijzen? Een perspectiefgerichte benadering (Leiden/Groningen, 2019).
  • H. Hulshof, 'Omzien in verwondering: examenprogramma's Nederlands als beoogde vernieuwingsprocessen vanaf de jaren zeventig'. Levende Talen Magazine (april 2019).

Meer nieuws

    • Zomersluiting Driestar educatief

      Tussen 22 juli en 16 augustus vieren wij zomervakantie en zijn onze locaties gesloten. Vanaf 19 augustus zijn we weer open en bereikbaar.

    • Benoeming Dirk Verweij manager onderwijsadvies

      Het college van bestuur en de raad van toezicht van Driestar educatief benoemt per 1 oktober 2019 de heer D.C. (Dirk) Verweij als manager onderwijsadvies. We zijn blij en dankbaar dat we een nieuwe manager hebben gevonden in de vacature die ontstaat door het vertrek van Gerben Heldoorn.

    • Traject Groepsleerkracht onderbouw start november 2019

      De start van het traject Groepsleerkracht onderbouw vmbo-basis/kader is verzet van september naar november 2019. Heb jij een pabodiploma en geef je les aan onderbouw vmbo-basis/kader of ben je van plan om in deze sector te gaan werken? Meld je dan nog aan voor 10 oktober 2019!

    • De eenjarige post-hbo-ib-opleiding start weer in september!

      Ben jij ib'er en zou je eigenlijk wel meer willen groeien in je rol? Denk er deze zomervakantie dan eens goed over na of onze eenjarige post-hbo-opleiding voor ib'ers niet wat voor jou is.

    • Terugblik symposium 25 jaar TaalpuntNL

      Op maandag 24 juni vierden we met auteurs, docenten en belangstellenden 25 jaar TaalpuntNL: de methode Nederlands voor het christelijk voortgezet onderwijs. De naam TaalpuntNL bestaat overigens nog geen 25 jaar; in 1994 werd 'Fundamentaal' ontwikkeld op basis van de geamendeerde kerndoelen. Bij de herziening in 2005 kreeg de methode haar huidige naam.