Roos krijgt dyslexiebehandeling, maar wat moeten wij als ouders en school doen? Geplaatst op 23 februari 2018 Door Nicole Reijm-Hoffland

Je kind krijgt dyslexiebehandeling maar wat is jouw rol als ouder of leerkracht hierin? Veel ouders en leerkrachten vinden het lastig om het kind hierin op een goede manier te begeleiden. Met deze tips helpen we jou als ouder of leerkracht op weg.

Bij de intake van het dyslexietraject wordt door de dyslexiebehandelaar aan de ouders, leerkracht en intern begeleider van Roos uitgelegd hoe een behandeling in zijn werk gaat en welke huiswerkopdrachten school en thuis krijgen. Alle betrokkenen zijn het er over eens dat ze Roos zoveel mogelijk moeten ondersteunen en het erg fijn vinden dat ze nu elke week individuele begeleiding krijgt van de dyslexiebehandelaar. Aan het einde van het intakegesprek tekenen alle betrokken het behandelplan en vertrekken ze vol goede moed naar huis of naar een volgende afspraak. Nadat de behandeling enkele weken is gestart, komt Roos met een sip gezicht naar de behandelaar toe en vertelt: ‘Het huiswerk op school is niet gedaan. De juf weet niet hoe het regeltje werkt en zei “vraag dat maar aan je behandel juf”. Ook papa en mama wisten niet meer hoe vaak en hoe we moesten lezen en flitsen, dus dat hebben we ook veel minder gedaan dan normaal”.
 
Is bovenstaand verhaal van Roos herkenbaar voor jou als ouders of leerkracht? Natuurlijk willen we allemaal dat de dyslexiebehandeling effect heeft, zodat een leerling eindelijk gaat groeien op lees- en/of spellinggebied. Daarbij is echter de begeleiding van de ouders en school minstens zo belangrijk als de wekelijkse individuele behandeling die door de behandelaar wordt gegeven. Doordat ouders en school bijna dagelijks oefenen met de leerling vormen zij een co-therapeut. Hiermee zijn zij een verlengstuk van de behandeling naast de dyslexiebehandelaar. Maar hoe word je  een goede co-therapeut voor jouw kind of leerling? Hieronder volgen enkele tips:
 
1.Zorg dat je op de hoogte bent van de inhoud van de spellingsmethode die in de behandeling gebruikt wordt. Welke regels komen er bijvoorbeeld aan bod en wanneer en hoe worden deze uitgelegd?
2. Probeer de overeenkomsten (mogelijk in samenwerking met de behandelaar) tussen de dyslexiemethode en schoolmethode te vinden. Op deze manier kun je de leerling met de juiste terminologie aanspreken in de klas en raakt de leerling niet in verwarring.
3. Vraag aan de behandelaar of je één of meerdere behandelingen mag bijwonen, waarin je kunt zien hoe er gewerkt wordt.
4. Spreek met de behandelaar af hoe het huiswerk voor de volgende keer wordt vastgelegd. Schrijft de behandelaar het bijvoorbeeld voorin de map op een huiswerkblad, op het nieuwe spellingsblad of gebruiken jullie een huiswerkschrift? En spreek samen af hoe je de behandelaar kunt bereiken als er vragen over het huiswerk zijn, zodat je diezelfde week al antwoord heeft op jouw vraag.
5. Probeer als ouders voor het flitsen een routine te vinden wanneer je kind moet oefenen. Bijvoorbeeld elke avond direct na het eten. Probeer dit consequent aan te houden.
6. Als je twijfelt of je wel goed flitst, vraag of u een behandeling mag bijwonen en vraag waar u op moet letten tijdens het flitsen en hoe uw kind moet corrigeren als hij/zij een fout maakt.
7. Probeer je kind of leerling te complimenteren. Hierbij is het belangrijk dat:

  • Het compliment duidelijk en concreet is.
  • Het compliment snel na de goede prestatie volgt, hierdoor is het compliment krachtiger.
  • Het compliment echt gemeend is. Wanneer dit niet zo is, kan het onzekerheid oproepen bij het kind en het zelfvertrouwen juist aantasten i.p.v. versterken.
  • Complimenteer niet het resultaat, maar de moeite die het kind ervoor gedaan heeft. Als daarna het resultaat minder goed is, voelt het kind het niet als falen.
8. Bij het lezen is het belangrijk dat jouw kind of leerling boeken leest die aansluiten bij zijn interesses. Vaak is het probleem bij kinderen met dyslexie dat de boeken van hun interesses op een te hoog AVI-niveau geschreven zijn. Vraag in dat geval bijvoorbeeld in de bibliotheek naar het Makkelijk Lezen Plein (MLP) waar speciale boeken voor kinderen met dyslexie te vinden zijn.
9. Wees op de hoogte van de manier waarop je met jouw kind of leerling het beste kan lezen. Moet dit bijvoorbeeld op de RALFI- methode of mag het de RALFI-light methode zijn of doet dat er eigenlijk niet toe?

Doe mee met de ouder- en leerkrachtencursus

Wil je meer weten hoe je de dyslexiebehandeling van jouw kind of leerling zo effectief mogelijk kan maken? Volg dan onze cursus Ouder- en leerkrachtencursus: Hoe maak ik een dyslexiebehandeling zo effectief mogelijk?. In deze cursus komen bovenstaande onderwerpen allemaal aan bod.
 
Meer informatie en ons aanbod kun je vinden op de pagina dyslexie.