Terugblik symposium Het Jonge Kind: een dag vol inspiratie 5 februari 2024

Ongeveer 200 onderbouwleerkrachten, ib’ers, teamleiders en directeuren bezochten op 31 januari het symposium Het Jonge Kind. Vanwege het feit dat binnen 10 dagen het symposium vol was geboekt, was er ook de mogelijkheid om via een livestream het ochtendprogramma bij te wonen.

Vooraf aan de hoofdlezing was er in een sfeervolle ruimte met kraampjes (boeken, ontwikkelingsmaterialen e.d.) de gelegenheid om elkaar te ontmoeten onder het genot van een kopje koffie/thee met een ‘symposium jonge kind’ gebakje.

Na de opening door Hetty Berkhout kreeg Ewald Vervaet het woord en verzorgde de lezing met als titel ‘ Kleuters: voorwaardenscheppend leesonderwijs, geen lettertraining’.

Hoofdlezing

Ewald onderzoekt de psychologische ontwikkeling bij jonge kinderen, vooral de ontwikkeling van het lezen, schrijven en rekenen in de onderbouw van het basisonderwijs.

Hij was docent aan verschillende instellingen, onder meer aan Academie Gradatim en enkele volksuniversiteiten (Amsterdam en Rotterdam), maar geeft vanaf 2015 voor het eerst en vooral cursussen en lezingen op het gebied van de leesontwikkeling: leesrijpheid, ontdekkend leren lezen, rijpheid voor de diverse spellingsregels.

Lees het gehele verslag van de dag verder op de website van Driestar onderwijsadvies.

Symposium-Het-Jonge-Kind-2024-100.jpg

Meer nieuws