Leraar uit één stuk 11 januari 2024 Door Mark Mulder, docent aardrijkskunde aan Driestar hogeschool en Driestar-Wartburg

Leraar uit één stuk – dat is het thema van het symposium Christelijk leraarschap op woensdagmiddag 24 januari in Gouda. Onder die titel zijn heel wat situaties in het onderwijs te vangen. Er komen er zomaar twee uit mijn dagelijkse praktijk boven.

Ik denk aan de leerlinge die bij me kwam met een vraag over haar profielkeuze, ik noem haar even Elin. ‘Voor de pabo heb je wel aardrijkskunde nodig, toch?’ Met zo’n vraag is ze natuurlijk bij een docent die ook lesgeeft op de pabo aan het juiste adres. Ik kan haar alles vertellen wat ze weten wil. Maar ik weet ook dat Elin een jaar geleden haar moeder verloren heeft. Sindsdien gaat het schoolwerk niet zo goed meer. Waar concentreer je je dan op in zo’n gesprek over de vervolgopleiding? Ik kies ervoor om niet alleen over aardrijkskunde op de pabo te praten, maar ook te informeren hoe het met haar gaat. Best spannend, zo’n vraag, voor leraar en leerling. Elin doet openhartig verslag. Blijkbaar vindt ze de vraag van haar aardrijkskundedocent niet vervelend. Aan het eind van het gesprek informeer ik er expliciet naar. En dan komt de aap uit de mouw: omdat anderen op school het ingrijpende verlies vaak doodzwijgen, waardeert ze dit gesprek juist extra.
(Elin heeft deze tekst gelezen en toestemming gegeven voor publicatie.)
 
Zelfde school, andere situatie. Het is de week van het pesten. Natuurlijk besteden we aandacht aan dat thema. Pesten op school willen we het liefst voorkomen, en anders bestrijden. In het gesprek met m’n mentorklas wordt het onderwerp al gauw verbreed. We praten niet alleen over wat we niet moeten doen, maar ook over wat we wel moeten doen. Pesten is niet goed – dat is voor iedereen in de klas duidelijk. Maar wat is het positief-tegengestelde van niet pesten? Tijdens het gesprek blijkt dat er leerlingen zijn die een beetje buiten de groep staan en zich regelmatig buitengesloten voelen. Nee, ze worden niet gepest, maar ze horen er ook niet bij. Hoe zouden we daar als leerlingen en leraren van een christelijke school mee om moeten gaan? Tijdens elk mentorgesprek dat volgt neem ik dit onderwerp en dring erop aan: zorg ervoor dat niemand uit de klas alleen loopt. Oog hebben voor elkaar hoort bij het leerling-uit-een-stuk zijn, het aan de orde stellen van deze dingen hoort bij het leraar-uit-een-stuk zijn.
 
Twee herkenbare situaties, en elke leraar kan er zo nog honderden naast leggen. Leraar uit één stuk: dat gaat over heel je schoolleven. Goed dus om daar met elkaar over na te denken, elkaar op te scherpen en te stimuleren. Dat willen we doen op het symposium Christelijk leraarschap. Niet alleen met de sprekers, oud-onderwijsminister Arie Slob en burgemeester Pieter Verhoeve, maar ook in de workshops die gericht zijn op leraren uit het primair en voortgezet onderwijs en leidinggevenden. Kom met meerderen uit je team, zodat je er in je eigen schoolcontext over door kunt praten. “Je waarden leven”, het thema van de week van het christelijk-reformatorisch onderwijs, gaat echt niet automatisch.
 
Aanmelden voor het symposium Christelijk leraarschap kan nog!