Vorming in de kerk in tijd van secularisatie 1 juni 2018

Op 30 en 31 augustus 2018 organiseren de Theologische Universiteiten van Apeldoorn en Kampen een conferentie over Onderwijs, vorming en de kerk. Hoe geef je inhoud aan vorming en educatie in de kerk in een tijd van secularisatie en afnemende kerkelijke betrokkenheid?

Hoe kun je als christen reageren op de toenemende kerkverlating en hoe geef je als gemeente van Christus gestalte aan vorming zonder te vervallen in verstarring enerzijds of het kritiekloos aan passen aan de tijdgeest anderzijds? Twee vragen die aan de orde komen tijdens de internationale conferentie aan de Theologische Universiteit in Kampen.

Vorming in een tijd van secularisatie

Bram de Muynk op CIP: “Met verschillende wetenschappers willen we nadenken over de vraag hoe je als christen of kerk tegen vorming kunt aankijken. Dat is vooral belangrijk met het oog op secularisatie.” Om antwoord te krijgen op deze vraag wordt op de conferentie ruimte gegeven aan theoretische uiteenzettingen over het thema en door onderzoekers uit te nodigen om hun onderzoek samen te vatten. Bram: “Door het delen van diverse inzichten kunnen we elkaar aanscherpen. Tijdens de conferentie komt onder andere het denken van de filosoof James K. Smith aan bod.”

Goed luisteren naar elkaar

Of er een eenduidig antwoord is hoe je als christen kunt reageren op de toekomende kerkverlating, is nog maar de vraag. Maar natuurlijk zijn er elementen waar je als christen op kunt letten in reactie op de secularisatie. Bram de Muynk: “Goed luisteren naar elkaar kan de kloof tussen verstarring en aanpassen aan de cultuur wegnemen. En dat is iets anders dan inspelen op veronderstelde wensen tot vernieuwing. Luisteren is allereerst leren verstaan in wat voor wereld die ander leeft en op basis van die bevindingen communiceren. Deze stap overslaan is een veelvoorkomend leiderschapsprobleem.”
>> Lees hier het volledige interview met Bram de Muynk

Doelgroep

De conferentie is met name interessant voor onderzoekers binnen de theologie en pedagogiek, docenten in het christelijk onderwijs en werkers in de kerk die zich bezig houden met vorming en het toerusten van jongeren en andere gemeenteleden.

De conferentie zal plaatsvinden op donderdag 30 en vrijdag 31 augustus in Kampen en zal worden gehouden in het Engels. Het programma (pdf) is bekend en de inschrijving is geopend.

Meer nieuws

    • Benoeming Dirk Verweij manager onderwijsadvies

      Het college van bestuur en de raad van toezicht van Driestar educatief benoemt per 1 oktober 2019 de heer D.C. (Dirk) Verweij als manager onderwijsadvies. We zijn blij en dankbaar dat we een nieuwe manager hebben gevonden in de vacature die ontstaat door het vertrek van Gerben Heldoorn.

    • Traject Groepsleerkracht onderbouw start november 2019

      De start van het traject Groepsleerkracht onderbouw vmbo-basis/kader is verzet van september naar november 2019. Heb jij een pabodiploma en geef je les aan onderbouw vmbo-basis/kader of ben je van plan om in deze sector te gaan werken? Meld je dan nog aan voor 10 oktober 2019!

    • De eenjarige post-hbo-ib-opleiding start weer in september!

      Ben jij ib'er en zou je eigenlijk wel meer willen groeien in je rol? Denk er deze zomervakantie dan eens goed over na of onze eenjarige post-hbo-opleiding voor ib'ers niet wat voor jou is.

    • Terugblik symposium 25 jaar TaalpuntNL

      Op maandag 24 juni vierden we met auteurs, docenten en belangstellenden 25 jaar TaalpuntNL: de methode Nederlands voor het christelijk voortgezet onderwijs. De naam TaalpuntNL bestaat overigens nog geen 25 jaar; in 1994 werd 'Fundamentaal' ontwikkeld op basis van de geamendeerde kerndoelen. Bij de herziening in 2005 kreeg de methode haar huidige naam.

    • Word jij een dyslexiespecialist 2.0?

      Bram (7 jaar) gaat na de zomervakantie naar groep 4. Hij heeft veel moeite met het oppakken van het leesproces. Ook spelling is voor hem lastig. Al het hele jaar zit hij in de intensieve instructiegroep voor lezen. Wanneer is het moment om de zorg te intensiveren? Moet er bij Bram ook gedacht worden aan dyslexie en hoe verloopt dat traject dan precies?