Profiel van een christelijke leraar 17 september 2018

De schoolloopbaan van kinderen is een lange reis. Leraren trekken daarbij als gids met hen mee. Ze zijn dus zelf ook pelgrim. Met deze beelden tekent Bram de Muynck op uitnodigende wijze het karakter en profiel van een christelijke leraar.

‘Ik ben…,ik denk…,ik kan…’ Is die leraar waarvan Gids en pelgrim het profiel schetst niet een hoogmoedig, onuitstaanbaar figuur? Bij de lezer die zich beperkt tot bladzijde 113 en 114 kan deze indruk ontstaan. Maar wie de moeite neemt om verder te lezen, komt er achter dat hoogmoed niet past bij de leraar die gids en pelgrim is. En dan kan dit boekje een mooi middel zijn om die voor de hand liggende, maar weinig besproken vraag aan de orde te stellen: waaraan herken je een christelijke leraar? 
 
Voor Bram de Muynck zijn compacte profiel formuleert, verkent hij eerst het terrein van het christelijk onderwijs en de rol van de leraar daarin. Zo stelt hij bijvoorbeeld dat de pelgrim zich bewust is van de innerlijke dimensie van de reis. Als je met die gedachte naar je eigen onderwijspraktijk kijkt, geeft dat al genoeg te denken. 

Verlangen en christelijk leraarschap

Iets dergelijks gebeurt met het begrip verlangen. Sluit je verlangen als christelijke leraar (misschien ongemerkt) aan bij de verlangens die iedereen in deze tijd inademt? Een verlangen naar effectiviteit en opbrengsten bijvoorbeeld? Daartegenover stelt dit boekje de leraar die als gids verwijst naar Christus: ‘Iedere Christus-belijdende leraar die iets wil uitleggen over de wereld, doet dat door in deze wereld de hand van de drie-enige God te laten zien. Hij ontsluit iets van wat we ‘de werkelijkheid van God’ noemen.’ Om daarin gevoed te worden bepleit De Muynck: ‘Bijbelstudie in een professionele context’. Samen met de leden van je team of je vakgroep lees je de Bijbel gericht met het oog op de vragen waarvoor team of vakgroep zich gesteld zien. Het boekje laat zien hoe dat kan door elk hoofdstuk te beginnen met een Bijbelgedeelte en dat te verbinden met de onderwijscontext. Daarbij komt niet alleen de persoon van de leraar of het pedagogisch handelen ter sprake, maar ook de vak-inhoud.  

Het profiel van de christelijke leraar

En zo mondt het boekje uit in het al genoemde profiel. Ik ben een belijder, geroepene, christen. Ik denk, want ik begrijp, ik reflecteer en ik bezin me. Ik kan vertellen, uitleggen begeleiden en een voorbeeld zijn. Elk kenmerk wordt in het profiel kort toegelicht. Die kenmerken zijn een persoonlijke vraag aan elke onderwijsgevende, maar ook een handvat voor een begeleidingsgesprek, een functioneringsgesprek of een teamoverleg. De christelijke leraar die in deze spiegel kijkt, wordt zeker niet hoogmoedig; hij wordt zich wel meer bewust van zijn hoge roeping.  
 
Via de webwinkel kun je dit boekje aanschaffen.

Meer nieuws

    • Benoeming Dirk Verweij manager onderwijsadvies

      Het college van bestuur en de raad van toezicht van Driestar educatief benoemt per 1 oktober 2019 de heer D.C. (Dirk) Verweij als manager onderwijsadvies. We zijn blij en dankbaar dat we een nieuwe manager hebben gevonden in de vacature die ontstaat door het vertrek van Gerben Heldoorn.

    • Traject Groepsleerkracht onderbouw start november 2019

      De start van het traject Groepsleerkracht onderbouw vmbo-basis/kader is verzet van september naar november 2019. Heb jij een pabodiploma en geef je les aan onderbouw vmbo-basis/kader of ben je van plan om in deze sector te gaan werken? Meld je dan nog aan voor 10 oktober 2019!

    • De eenjarige post-hbo-ib-opleiding start weer in september!

      Ben jij ib'er en zou je eigenlijk wel meer willen groeien in je rol? Denk er deze zomervakantie dan eens goed over na of onze eenjarige post-hbo-opleiding voor ib'ers niet wat voor jou is.

    • Terugblik symposium 25 jaar TaalpuntNL

      Op maandag 24 juni vierden we met auteurs, docenten en belangstellenden 25 jaar TaalpuntNL: de methode Nederlands voor het christelijk voortgezet onderwijs. De naam TaalpuntNL bestaat overigens nog geen 25 jaar; in 1994 werd 'Fundamentaal' ontwikkeld op basis van de geamendeerde kerndoelen. Bij de herziening in 2005 kreeg de methode haar huidige naam.

    • Word jij een dyslexiespecialist 2.0?

      Bram (7 jaar) gaat na de zomervakantie naar groep 4. Hij heeft veel moeite met het oppakken van het leesproces. Ook spelling is voor hem lastig. Al het hele jaar zit hij in de intensieve instructiegroep voor lezen. Wanneer is het moment om de zorg te intensiveren? Moet er bij Bram ook gedacht worden aan dyslexie en hoe verloopt dat traject dan precies?