Profiel van een christelijke leraar Geplaatst op 17 september 2018

De schoolloopbaan van kinderen is een lange reis. Leraren trekken daarbij als gids met hen mee. Ze zijn dus zelf ook pelgrim. Met deze beelden tekent Bram de Muynck op uitnodigende wijze het karakter en profiel van een christelijke leraar.

‘Ik ben…,ik denk…,ik kan…’ Is die leraar waarvan Gids en pelgrim het profiel schetst niet een hoogmoedig, onuitstaanbaar figuur? Bij de lezer die zich beperkt tot bladzijde 113 en 114 kan deze indruk ontstaan. Maar wie de moeite neemt om verder te lezen, komt er achter dat hoogmoed niet past bij de leraar die gids en pelgrim is. En dan kan dit boekje een mooi middel zijn om die voor de hand liggende, maar weinig besproken vraag aan de orde te stellen: waaraan herken je een christelijke leraar? 
 
Voor Bram de Muynck zijn compacte profiel formuleert, verkent hij eerst het terrein van het christelijk onderwijs en de rol van de leraar daarin. Zo stelt hij bijvoorbeeld dat de pelgrim zich bewust is van de innerlijke dimensie van de reis. Als je met die gedachte naar je eigen onderwijspraktijk kijkt, geeft dat al genoeg te denken. 

Verlangen en christelijk leraarschap

Iets dergelijks gebeurt met het begrip verlangen. Sluit je verlangen als christelijke leraar (misschien ongemerkt) aan bij de verlangens die iedereen in deze tijd inademt? Een verlangen naar effectiviteit en opbrengsten bijvoorbeeld? Daartegenover stelt dit boekje de leraar die als gids verwijst naar Christus: ‘Iedere Christus-belijdende leraar die iets wil uitleggen over de wereld, doet dat door in deze wereld de hand van de drie-enige God te laten zien. Hij ontsluit iets van wat we ‘de werkelijkheid van God’ noemen.’ Om daarin gevoed te worden bepleit De Muynck: ‘Bijbelstudie in een professionele context’. Samen met de leden van je team of je vakgroep lees je de Bijbel gericht met het oog op de vragen waarvoor team of vakgroep zich gesteld zien. Het boekje laat zien hoe dat kan door elk hoofdstuk te beginnen met een Bijbelgedeelte en dat te verbinden met de onderwijscontext. Daarbij komt niet alleen de persoon van de leraar of het pedagogisch handelen ter sprake, maar ook de vak-inhoud.  

Het profiel van de christelijke leraar

En zo mondt het boekje uit in het al genoemde profiel. Ik ben een belijder, geroepene, christen. Ik denk, want ik begrijp, ik reflecteer en ik bezin me. Ik kan vertellen, uitleggen begeleiden en een voorbeeld zijn. Elk kenmerk wordt in het profiel kort toegelicht. Die kenmerken zijn een persoonlijke vraag aan elke onderwijsgevende, maar ook een handvat voor een begeleidingsgesprek, een functioneringsgesprek of een teamoverleg. De christelijke leraar die in deze spiegel kijkt, wordt zeker niet hoogmoedig; hij wordt zich wel meer bewust van zijn hoge roeping.  
 
Via de webwinkel kun je dit boekje aanschaffen.

Meer nieuws

    • Inschrijving geopend voor ib-opleiding 2019-2020

      Je bent al langere tijd intern begeleider op jouw school. Of je bent nog maar net begonnen met deze prachtige taak binnen je school. Dan hebben wij voor jou een interessant eenjarige Post-Hbo ib-opleiding! Je kunt je nu inschrijven voor het cursusjaar 2019-2020

    • Terugblik symposium Het jonge kind 2019

      Meer dan 200 leerkrachten, ib’ers en teamleiders uit de onderbouw bezochten op 6 februari het symposium Het jonge kind. Dit jaar was Bea Pompert te gast met haar lezing ‘Spelend leren? Liever niet!’. Een korte terugblik op deze inspirerende dag die door de deelnemers werd gewaardeerd met een 8,6!

    • En dan ben je leraar

      Ken jij iemand die ook geknipt is voor het onderwijs? Attendeer hem of haar op de nieuwe campagne Uurtje voor de klas!

    • Zien! leerlingvragenlijst 1-16 vernieuwd

      De leerlingvragenlijst Leer- en leefklimaat voor so/vso en groep 1-4 is vernieuwd. De stellingen zijn tekstueel gewijzigd en er zijn een aantal stellingen toegevoegd. Ook is er bij elke stelling een picto-versie ontwikkeld, speciaal voor leerlingen met een laag taalbegrip.

    • Zien! Experttrajecten voorjaar 2019

      Ook dit voorjaar zijn er weer meerdere experttrajecten, waarin we met ib’ers en gedragsspecialisten aan de slag gaan meer te leren over Zien! en hoe je je team kunt begeleiden bij de implementatie van Zien!.