Onderzoekscentrum publiceert artikel over samenwerking school en ouders 29 februari 2024

‘Ouders en leraren in het PO vertrouwen elkaar, maar wisselen weinig informatie uit over godsdienstige opvoeding’. Dat is een van de conclusies uit een onderzoek dat door het onderzoekscentrum werd uitgevoerd, met als eerste verantwoordelijke onze voormalige regisseur Nico Broer. Het artikel dat nu is gepubliceerd, doet er uitgebreid verslag van.

Samenwerking

Het onderzoek staat niet op zichzelf. In de voorgaande jaren zijn er bij het lectoraat Persoonsvorming en Identiteit diverse onderzoeken uitgevoerd naar de samenwerking tussen school en ouders. We gingen bijvoorbeeld na hoe welkomstgesprekken in het Voortgezet Onderwijs worden ervaren, hoe de inzet van ouders bij dyslexie bevorderd kan worden en welke praktijken van samenwerking er zijn op het gebied van godsdienstige opvoeding. Naar aanleiding van het laatstgenoemde onderzoek wilden we preciezer weten wat ouders en school van elkaar verwachten. We hadden ook aanwijzingen dat er verschillen waren tussen reformatorische en protestants christelijke scholen.

Kwantitatief onderzoek

Met zijn expertise op het gebied van kwantitatief onderzoek kon Nico Broer een online vragenlijst ontwerpen, die ingevuld werd door 1346 respondenten uit beide doelgroepen (reformatorische en protestants christelijke scholen). De verschillen bleken op diverse punten inderdaad significant. Reformatorische ouders en leraren hechten sterker aan eenheid in de benadering van godsdienstige opvoeding, maar wisselen er ook minder over uit. Als er een grotere diversiteit is in leerlingenpopulatie is er meer interactie over de godsdienstige opvoeding.

Artikel

Het gepubliceerde artikel rapporteert over de resultaten. We zijn Nico enorm erkentelijk voor het werk dat hij hiervoor heeft gedaan. De afronding heeft hij na zijn pensionering, in eigen tijd gerealiseerd. Een publiekssamenvatting van het onderzoek is te vinden in onze kennisbank.

Meer nieuws

    • Herregistratie voor schoolleiders: drie misverstanden ontkracht

      Rondom de herregistratie voor het Schoolleidersregister bestaan veel misverstanden. Dit zorgt soms voor onnodige twijfel of een vertekend beeld. Dat is jammer, want herregistratie is juist een kans om als schoolleider te blijven groeien.

    • Larissa over de post-hbo-opleiding SVIB: ‘Dit gun ik iedere leerkracht’

      Sinds ze de post-hbo-opleiding SVIB volgt, is Larissa van den Berg zich nog meer bewust van haar eigen handelen als leerkracht en van haar interactie met leerlingen.

    • Aan de slag met professionele cultuur: zo doet De Wegwijzer in Oosterwolde dat

      Bij Christelijk Kindcentrum De Wegwijzer in Oosterwolde wordt het team al enkele jaren begeleid door Driestar onderwijsadvies op het gebied van professionele cultuur. Jantienus Ymker, schoolleider: ‘In het team is het eigenaarschap gegroeid: het team neemt autonome beslissingen en vraagt niet meer voor elke afspraak of planning goedkeuring.’

    • Herziene editie Wonderlijk gemaakt in augustus 2025 beschikbaar

      Wonderlijk gemaakt, de christelijke methode voor relationele en seksuele vorming, is gereviseerd. In de herziene editie vind je meer toerusting voor leerlingen en leerkrachten, bijvoorbeeld voor het omgaan met verschillen. Diverse lessen zijn nu gelinkt aan burgerschapsdoelen en Gods bedoeling in de schepping en de Bijbelse invulling van waarden en normen zijn meer uitgewerkt.

    • Elise heeft een missie: 'Als juf mag ik kinderen voorbereiden op de maatschappij'

      ‘Als kind speelde ik vaak ‘jufje’. Ik wist het al snel zeker: dat wil ik later worden!’ Inmiddels is Elise Molenaar (18) uit Alblasserdam, derdejaarsstudent van de pabo en dat bevalt haar goed. ‘Ik vind het mooi dat je als juf de verantwoordelijkheid krijgt om kinderen klaar te stomen voor de maatschappij. Ik lever daar graag een bijdrage aan!’