Leren omgaan met studie-uitstelgedrag Geplaatst op 18 december 2017

Uitstelgedrag. Veel studenten hebben er regelmatig last van. Maar hoe ga je hier op ene goede manier mee om? Drs. Lennart Visser doet binnen Driestar hogeschool onderzoek op het gebied van studie-uitstelgedrag. 

Veel studenten in het middelbaar- en hoger onderwijs en ook leerlingen in het voortgezet onderwijs, hebben regelmatig last van studie-uitstelgedrag. Het lukt hen niet om hun gedrag te sturen en stellen het schoolwerk dat ze moeten doen zo lang mogelijk uit. Het lukt. Hun smartphone, Facebook, of socializen met vrienden zijn belangrijke afleiders om aan de slag te gaan. 

Onderzoek naar studie-uitstelgedrag

Binnen Driestar hogeschool doet drs. Lennart Visser onderzoek op het gebied van studie-uitstelgedrag. Hij ontwikkelde een training voor studenten met uitstelgedrag. In deze krachtgerichte aanpak kregen de deelnemers inzicht in hun uitstelgedrag. Ze leerden hiermee omgaan door zich bewust te worden van het ideaal dat ze willen bereiken en bewust te zijn van de persoonlijke kwaliteiten die ze hebben (zoals doorzettingsvermogen, inzicht, focus) en deze in te zetten.

Het onderzoek over deze aanpak is onlangs gepubliceerd in het tijdschrift Frontiers in Psychology. Lees hier het onderzoek.

Meer informatie

Wil je meer weten over studie-uitstelgedrag, zelfregulatie, krachtgericht begeleiden van leerlingen? Neem dan contact op met drs. Lennart Visser.

Meer nieuws

    • Projectkoffers met korting

      Van 10 tot en met 14 december is het de 'week van de mediatheek'. Doe je als abonnee in deze week een aanvraag voor een projectkoffer, dan vinden wij dat heel leuk, maar het kan voor jou ook extra voordelig zijn.

    • Eenvoudig experimenteren met elektronica

      Elektriciteit is niet weg te denken uit ons dagelijks leven. Toch ervaren veel leerkrachten een drempel om met elektriciteit aan de slag te gaan in de klas. Ze denken misschien dat ze daar zelf niet technisch genoeg voor zijn.

    • ParnasSys en Konnect verbinden kinderopvang en basisonderwijs

      ParnasSys en Konnect kiezen voor samenwerking tussen de kinderopvang en het basisonderwijs. Beide partijen verbinden hun systemen, waarmee ze het delen van kennis, de overdracht van kinderopvang naar het basisonderwijs en het stimuleren van talent gemakkelijker maken.

    • Vijf tips in de begeleiding van niet-Nederlandse kinderen in de klas

      Een niet-Nederlands kind in je klas kan voor je gevoel soms lastig zijn. Want hoe begeleid je deze kinderen als ze de Nederlandse taal niet of onvoldoende spreken? Op basis van het onderzoek naar werkzame factoren in de begeleiding van vluchtelingenkinderen in het basisonderwijs, geven we je vijf belangrijke conclusies.

    • Student Engels presenteert onderzoek op internationaal congres

      Invidividueel vrij lezen tijdens iedere Engelse les verbetert de leesvaardigheid van leerlingen. Henk Bakker, inmiddels alumnus van de tweedegraadsopleiding Engels, presenteerde zijn onderzoek hieraan tijdens een internationale conferentie bij de universiteit van Duisburg-Essen (Duitsland).