Katern ‘Werken met professionele leergemeenschappen’ 9 februari 2023

Een professionele leergemeenschap (PLG) kan docenten helpen om samen te leren. Dan moet zo’n PLG wel voldoen aan de goede kenmerken. En daar valt aan te werken, zo blijkt uit een onderzoek van het onderzoekscentrum van Driestar educatief.

Een PLG kan over veel onderwerpen gaan die op een school of in lessen spelen. Het is daarom niet verwonderlijk dat op veel scholen PLG’s ingezet worden. Om succesvol te zijn, moet een PLG wel aan bepaalde kenmerken en voorwaarden voldoen. Dan kan een PLG veel voor de lespraktijk betekenen, de professionaliteit van docenten verhogen en het onderlinge gesprek bevorderen.

Piet Murre, lector schoolvak en didactiek, geeft in een speciaal katern enkele praktische handvatten voor het werken met PLG’s. Hij heeft uit de literatuur een rijtje van zeven kenmerken voor een effectieve PLG gedistilleerd. Deze kenmerken kwamen ook naar voren in een serie PLG’s rond het thema ‘lesgeven vanuit christelijk perspectief’. Hij geeft aan hoe je als leidinggevende, deelnemer of externe expert op deze kenmerken kunt inspelen. Zodoende kun je een PLG, over welk onderwerp dan ook, krachtiger maken.

Het katern is te vinden in de kennisbank van het onderzoekscentrum van Driestar educatief. Voor meer informatie over (het onderzoek naar) PLG’s kunt u contact opnemen met Piet Murre.

Meer nieuws

    • Leraar wordt bemiddelaar tussen gezin, kerk en social media

      De christelijke leraar krijgt steeds nadrukkelijker een bemiddelende rol tussen het gezin, de kerk en het social-mediagebruik van leerlingen. Alleen door met toewijding die positie in te nemen, kan tegenwicht worden geboden aan de perforatie van de refozuil, die steeds minder vanzelfsprekende bescherming biedt.

    • Uitnodiging promotie Marloes Hoencamp

      Marloes Hoencamp promoveert op woensdag 5 februari op haar pedagogisch-historisch onderzoek naar persoonsvorming binnen de theorieën van de invloedrijke Nederlandse pedagogen Philipp Abraham Kohnstamm en Martinus Jan Langeveld. Haar proefschrift heeft de titel ‘The Formation of Personhood in the Educational Theories of Philipp Abraham Kohnstamm and Martinus Jan Langeveld’. De promotie vindt plaats aan de Vrije Universiteit te Amsterdam.

    • Congres Vianen op 7 maart 2025

      Onder het prikkelende thema ‘De gereformeerde gezindte – draagbalk of dwarsligger?’ organiseren de VGS, Driestar Educatief, VBSO/KOC, RMU, ROV, EMG en het Wetenschappelijk Instituut van de SGP op D.V. vrijdag 7 maart 2025 het Congres Vianen 2025.

    • Interview over Herbergzaam onderwijs met Bram de Muynck

      Wat is een herbergzame school en wat maakt het zo passend voor een christelijke school? Lees het in dit interview met Bram de Muynck.

    • Webinar Herbergzaam onderwijs met Leonard Both en Matthea Kok-Baarda

      Op dinsdag 18 maart 2025 is er een webinar van het onderzoekscentrum met de titel ‘herbergzaam onderwijs’.