Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief 21 maart 2024

Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

Het kunnen lezen van literatuur en andere teksten stelt leerlingen in staat om in de wereld hun weg te vinden, zichzelf te voeden met inhouden en met anderen in gesprek te zijn. Geëngageerd lezen draagt bij aan burgerschap, kennis en begrip van de wereld, het zien van meer perspectieven, en een christelijk verstaan van de werkelijkheid. In het christelijk en reformatorisch onderwijs heeft de Bijbel een centrale plaats. Leerlingen moeten toegerust worden om die zelfstandig te kunnen lezen en begrijpen.

Binnen het lectoraat zal praktijkgericht onderzoek uitgevoerd worden om de onderwijspraktijk te verbeteren. Dit wordt gedaan door de lector samen met leraren uit het veld en met docent-onderzoekers. Janneke de Jong-Slagman: “Lezen en blijven lezen. Breed en diep, om te leren over jezelf en de ander, om kennis op te bouwen en gevormd te worden. Het belang van lezen is niet te overschatten, het moet de hoogste prioriteit hebben in het onderwijs.”

Over Janneke de Jong-Slagman

Dr. Janneke de Jong-Slagman is sinds 2006 als docent Nederlands verbonden aan Driestar hogeschool. In 2012 promoveerde ze aan de Vrije Universiteit Amsterdam op een onderzoek naar negentiende-eeuwse hofpredikers. Al jaren doet ze onderzoek naar jeugdliteratuur. Vorig jaar rondde ze een postdoc-onderzoek ‘Beter en breder lezen’ over het lezen van jeugdliteratuur op de pabo af.

De Jong-Slagman vormt samen met dr. Bram Kunz (lector Vorming van de christelijke professional), prof. dr. Bram de Muynck (lector Persoonsvorming) en dr. Piet Murre (lector Schoolvakken & didactiek) het lectorenteam dat samen met drs. Willemieke Reijnoudt (regisseur onderzoekscentrum) leidinggeeft aan het onderzoekcentrum.

Meer nieuws

    • Herregistratie voor schoolleiders: drie misverstanden ontkracht

      Rondom de herregistratie voor het Schoolleidersregister bestaan veel misverstanden. Dit zorgt soms voor onnodige twijfel of een vertekend beeld. Dat is jammer, want herregistratie is juist een kans om als schoolleider te blijven groeien.

    • Larissa over de post-hbo-opleiding SVIB: ‘Dit gun ik iedere leerkracht’

      Sinds ze de post-hbo-opleiding SVIB volgt, is Larissa van den Berg zich nog meer bewust van haar eigen handelen als leerkracht en van haar interactie met leerlingen.

    • Aan de slag met professionele cultuur: zo doet De Wegwijzer in Oosterwolde dat

      Bij Christelijk Kindcentrum De Wegwijzer in Oosterwolde wordt het team al enkele jaren begeleid door Driestar onderwijsadvies op het gebied van professionele cultuur. Jantienus Ymker, schoolleider: ‘In het team is het eigenaarschap gegroeid: het team neemt autonome beslissingen en vraagt niet meer voor elke afspraak of planning goedkeuring.’

    • Herziene editie Wonderlijk gemaakt in augustus 2025 beschikbaar

      Wonderlijk gemaakt, de christelijke methode voor relationele en seksuele vorming, is gereviseerd. In de herziene editie vind je meer toerusting voor leerlingen en leerkrachten, bijvoorbeeld voor het omgaan met verschillen. Diverse lessen zijn nu gelinkt aan burgerschapsdoelen en Gods bedoeling in de schepping en de Bijbelse invulling van waarden en normen zijn meer uitgewerkt.

    • Elise heeft een missie: 'Als juf mag ik kinderen voorbereiden op de maatschappij'

      ‘Als kind speelde ik vaak ‘jufje’. Ik wist het al snel zeker: dat wil ik later worden!’ Inmiddels is Elise Molenaar (18) uit Alblasserdam, derdejaarsstudent van de pabo en dat bevalt haar goed. ‘Ik vind het mooi dat je als juf de verantwoordelijkheid krijgt om kinderen klaar te stomen voor de maatschappij. Ik lever daar graag een bijdrage aan!’