Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief 21 maart 2024

Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

Het kunnen lezen van literatuur en andere teksten stelt leerlingen in staat om in de wereld hun weg te vinden, zichzelf te voeden met inhouden en met anderen in gesprek te zijn. Geëngageerd lezen draagt bij aan burgerschap, kennis en begrip van de wereld, het zien van meer perspectieven, en een christelijk verstaan van de werkelijkheid. In het christelijk en reformatorisch onderwijs heeft de Bijbel een centrale plaats. Leerlingen moeten toegerust worden om die zelfstandig te kunnen lezen en begrijpen.

Binnen het lectoraat zal praktijkgericht onderzoek uitgevoerd worden om de onderwijspraktijk te verbeteren. Dit wordt gedaan door de lector samen met leraren uit het veld en met docent-onderzoekers. Janneke de Jong-Slagman: “Lezen en blijven lezen. Breed en diep, om te leren over jezelf en de ander, om kennis op te bouwen en gevormd te worden. Het belang van lezen is niet te overschatten, het moet de hoogste prioriteit hebben in het onderwijs.”

Over Janneke de Jong-Slagman

Dr. Janneke de Jong-Slagman is sinds 2006 als docent Nederlands verbonden aan Driestar hogeschool. In 2012 promoveerde ze aan de Vrije Universiteit Amsterdam op een onderzoek naar negentiende-eeuwse hofpredikers. Al jaren doet ze onderzoek naar jeugdliteratuur. Vorig jaar rondde ze een postdoc-onderzoek ‘Beter en breder lezen’ over het lezen van jeugdliteratuur op de pabo af.

De Jong-Slagman vormt samen met dr. Bram Kunz (lector Vorming van de christelijke professional), prof. dr. Bram de Muynck (lector Persoonsvorming) en dr. Piet Murre (lector Schoolvakken & didactiek) het lectorenteam dat samen met drs. Willemieke Reijnoudt (regisseur onderzoekscentrum) leidinggeeft aan het onderzoekcentrum.

Meer nieuws

    • Terugblik: Symposium Hoogbegaafdheid 2025

      Op 26 maart 2025 vond het jaarlijkse symposium over hoogbegaafdheid plaats, een dag die bol stond van inzichten, inspirerende lezingen, interactieve sessies en muzikale intermezzo’s.

    • Pilotlessen Muziekaal

      Ongetwijfeld heb je het al gehoord: de pilotlessen Muziekaal zijn afgerond! Iedereen die zich heeft opgegeven (in totaal een afvaardiging van ruim 80 scholen) heeft er al volop van kunnen profiteren.

    • Gerdien Wassink volgt Ad de Waard op als orthodidact/onderwijsadviseur

      Ad de Waard, op veel scholen in voornamelijk Noordoost-Nederland een bekend gezicht, hoopt in de zomer met pensioen te gaan. Ad heeft vele jaren als onderwijsadviseur en orthodidact gewerkt bij Driestar onderwijsadvies. Zijn opvolgster Gerdien Wassink kijkt uit naar haar nieuwe baan. ‘Ik vind het een avontuur om samen met de scholen te zoeken naar mogelijkheden voor alle leerlingen om tot leren te komen.’

    • Onderzoekscentrum publiceert boekje ‘Bij de Les! Verhalen over vormende vaklessen’

      Piet Murre, lector Schoolvakken en Didactiek bij het onderzoekscentrum van Driestar educatief, heeft onlangs het boekje ‘Bij de Les! Verhalen over vormende vaklessen’ gepubliceerd.

    • Congres Vianen 2025: De gereformeerde gezindte - Draagbalk of dwarsligger?

      Onder het prikkelende thema ‘De gereformeerde gezindte – draagbalk of dwarsligger?’ organiseren de VGS, Driestar Educatief, VBSO/KOC, RMU, ROV, EMG en het Wetenschappelijk Instituut van de SGP op D.V. vrijdag 7 maart 2025 het Congres Vianen 2025. Dit congres roept de reformatorische achterban op om na te denken over hun invloed in een samenleving die wordt gekenmerkt door autonomie, morele verschuivingen en polarisatie.