Goed onderwijs beoogt ‘Ergriffenes ergreifen’ 28 mei 2014

Op 21 mei 2014 hield Dr. Jan Veldman de vierde Studium Generale lezing van het lectoraat Christelijk leraarschap.




Spel en verbeelding

Leerlingen moeten gegrepen worden door het fenomeen dat je in je onderwijs aan het ontsluiten bent.
Dat gebeurt  door middel van spel en verbeelding. Je begrijpt iets pas goed als je door het fenomeen bent gegrepen. Jan Veldman liet de hoorders aan den lijve ervaren wat dat betekent. Aan de hand van het schilderij ‘The ambassadors’ van Hans Holbein voerde hij ons met vragen en stukjes informatie toe naar het geheim van dit schilderij.  

Exemplarisch onderwijs

Het stellen van vragen en het oproepen van vragen behoort tot de didactiek van exemplarisch onderwijs, zoals zich dat aan Driestar hogeschool sinds 1994 ontwikkeld heeft. De achtergrond van dit denken is te vinden in Jan Veldmans dissertatie ‘De esthetische dimensie in het Lehrkunstconcept’, die hij november 2013 in Giessen verdedigde. De principes van exemplarisch onderwijs zijn in allerlei vormen van onderwijs toe te passen.


Meer weten? Stuur een mail naar Jan Veldman. De dissertatie van Jan Veldman is in eigen beheer uitgegeven. De Duitstalige handelseditie verschijnt in de loop van dit jaar.

Meer nieuws