Hoe effectief is het werken met een vve-programma? 28 mei 2016

Voorscholen werken niet, schrijft bijzonder hoogleraar Robert Fukkink. Voorscholen werken wél, schrijft onderwijsadviseur en vve-specialist Laura Zwoferink.

Een halfjaar geleden poneerde bijzonder hoogleraar Robert Fukkink de stelling ‘Voorscholen werken niet!’. Zijn ongenuanceerde conclusie ging gepaard met het advies ‘Stoppen, niet blijven aanmodderen’. Laura Zwoferink, adviseur bij Driestar onderwijsadvies, schreef in reactie hierop een blog, waarin zij aangaf het niet eens te zijn met Fukkink.

Scholing blijft nodig

“Fukkink heeft niet onderzocht in welke mate de pedagogisch medewerker beter in haar vak wordt na scholing. Ik ben er van overtuigd dat het nodig is dat beroepskrachten steeds scholing ontvangen. […]Is voor- en vroegschoolse educatie echt mislukt? Dat zou je kunnen zeggen over de praktijk in veel voorscholen. Maar als beroepskrachten kinderen stimuleren in hun spel en onderlinge interactie en daarnaast een hoge betrokkenheid van ouders ervaren, kan dit substantieel bijdragen aan hun ontwikkeling.”

Versnelde ontwikkeling 

Een recent gepubliceerd onderzoek (link) onderschrijft deze overtuiging. Prof. Dr. Paul Leseman en Dr. Lotte Henrichs van de Universiteit van Utrecht hebben een meerjarig onderzoek uitgevoerd. Tussen 2012 en 2015 werden 185 kinderen in Utrecht gevolgd; 91 peuters en 94 kleuters. De pedagogisch medewerkers en leerkrachten van de kinderen werden twee keer per jaar geobserveerd en kregen daarna gedetailleerde feedback op hun handelen. Zij ontvingen tips voor verbetering van emotionele ondersteuning en op het gebied van educatieve ondersteuning. Deze tips leidden tot mooie resultaten. Het handelen van de pedagogisch medewerkers op het gebied van educatieve ondersteuning werd verbeterd en de kinderen gingen versneld vooruit bij de ontwikkeling van de woordenschat en de ontwikkeling van rekenen.

Effect professionalisering

Hieruit valt te concluderen dat de voorscholen en de VVE programma’s inderdaad niet afgeschaft hoeven te worden. Veel belangrijker is de professionalisering van de pedagogisch medewerkers. Als zij op de juiste manier omgaan met een VVE programma zorgt dit voor aantoonbare groei in de ontwikkeling van de peuters. Door pedagogisch medewerkers twee keer per jaar te observeren en ondersteuning te geven op hun handelen, gaat het effect van VVE sterk omhoog. Dit is goed nieuws: investeren in professionalisering heeft aantoonbaar effect!

Meer nieuws