ZIEN! rapporteren aan de leerling Geplaatst op 9 maart 2018

Leerlingen in groep 5-8 vullen vaak zelf ook een vragenlijst in in ZIEN!. De resultaten daarvan wil je (in een gesprek) graag delen met de leerling zelf. Daarvoor is nu een mooi format beschikbaar, met een uitleg en een afbeelding van de categorie én een mogelijkheid om de score van de leerling in beeld te brengen.

Op het overzicht staan alle categorieën met de bijbehorende stellingen van de leerlingvragenlijsten ZIEN! Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat en ZIEN! Leerling 5-8 Sociale vaardigheden. Het overzicht is gebaseerd op de indeling van het overzicht ZIEN! ouderrapportage.

Doel

Dit lege overzicht kun je gebruiken om in gesprek te gaan met leerlingen. Je kunt ze laten zien op welke categorieën ze vragen hebben ingevuld, en eventueel wat hun scores zijn. De afbeeldingen kunnen helpen om de ZIEN!-aspecten concreet te maken. Ga je in gesprek, dan kun je dit overzicht ‘leeg’ gebruiken. Je kunt het ook invullen voor de leerling.

Digitaal

We hopen dat (een variant op) dit overzicht op termijn ook op te vragen is in ParnasSys, zodat je meteen alle scores van de leerlingen daarop hebt staan. We zijn daarom erg benieuwd naar ervaringen met deze eerste versie. Wil je die met ons delen, dan kan dat via e-mail. Je kunt aangeven dat je het overzicht graag in ParnasSys op wilt kunnen vragen, door te stemmen op deze wens in de community van ParnasSys.

Scholing

Wil je hulp bij het in gesprek gaan met kinderen? Onze onderwijsadviseurs verzorgen daar graag een scholing over voor jullie team! Daarin kunnen ze ook aandacht schenken aan het gebruik van dit overzicht en van de afbeeldingen bij de categorieën. Je leest er meer over op onze website

Meer nieuws

    • Projectkoffers met korting

      Van 10 tot en met 14 december is het de 'week van de mediatheek'. Doe je als abonnee in deze week een aanvraag voor een projectkoffer, dan vinden wij dat heel leuk, maar het kan voor jou ook extra voordelig zijn.

    • Eenvoudig experimenteren met elektronica

      Elektriciteit is niet weg te denken uit ons dagelijks leven. Toch ervaren veel leerkrachten een drempel om met elektriciteit aan de slag te gaan in de klas. Ze denken misschien dat ze daar zelf niet technisch genoeg voor zijn.

    • ParnasSys en Konnect verbinden kinderopvang en basisonderwijs

      ParnasSys en Konnect kiezen voor samenwerking tussen de kinderopvang en het basisonderwijs. Beide partijen verbinden hun systemen, waarmee ze het delen van kennis, de overdracht van kinderopvang naar het basisonderwijs en het stimuleren van talent gemakkelijker maken.

    • Vijf tips in de begeleiding van niet-Nederlandse kinderen in de klas

      Een niet-Nederlands kind in je klas kan voor je gevoel soms lastig zijn. Want hoe begeleid je deze kinderen als ze de Nederlandse taal niet of onvoldoende spreken? Op basis van het onderzoek naar werkzame factoren in de begeleiding van vluchtelingenkinderen in het basisonderwijs, geven we je vijf belangrijke conclusies.

    • Student Engels presenteert onderzoek op internationaal congres

      Invidividueel vrij lezen tijdens iedere Engelse les verbetert de leesvaardigheid van leerlingen. Henk Bakker, inmiddels alumnus van de tweedegraadsopleiding Engels, presenteerde zijn onderzoek hieraan tijdens een internationale conferentie bij de universiteit van Duisburg-Essen (Duitsland).