Word jij een dyslexiespecialist 2.0? 9 juli 2019

Bram (7 jaar) gaat na de zomervakantie naar groep 4. Hij heeft veel moeite met het oppakken van het leesproces. Ook spelling is voor hem lastig. Al het hele jaar zit hij in de intensieve instructiegroep voor lezen. Wanneer is het moment om de zorg te intensiveren? Moet er bij Bram ook gedacht worden aan dyslexie en hoe verloopt dat traject dan precies?

De vragen die in deze casus gesteld worden zijn voor jou als intern begeleider of taalcoördinator vast herkenbaar. Er wordt steeds meer expertise gevraagd van scholen rondom het verminderen van lees- en spellingproblemen.

Onderwijs en dyslexiezorg

Onlangs gaf de inspectie voor onderwijs een rapport uit over de toename van het aantal dyslexieverklaringen. In dat rapport stonden verschillende belangrijke aanbevelingen. Eén daarvan is een betere implementatie van de drie zorgniveaus uit het protocol leesproblemen en dyslexie. Het continuüm van zorg is rondom dyslexiezorg op scholen een heel belangrijke leidraad. Verwacht wordt dat bij een leerkracht kennis aanwezig is en dat de dyslexiespecialist op overstijgend niveau mee kan denken. Dit vraagt een verdiepingsslag van de kennis rondom lees- en spellingonderwijs en dyslexie.

Dyslexiespecialist 2.0

In de cursus dyslexiespecialist 2.0 maak je deze verdiepingsslag. Het continuüm van zorg vormt een belangrijk uitgangspunt in onze cursus. In vijf avonden wordt je kennis verdiept en verbreed. Onderwerpen die aan bod komen zijn:
  1. Dyslexieonderzoek, diagnose en psycho-educatie
  2. Dyslexie en comorbiditeit, meertaligheid en hoogbegaafdheid
  3. Inhoud van de behandelingen en monitoring na afronding dyslexiebehandelingen
  4. Ontwikkelingsperspectief opstellen, regelgeven en ICT-hulpmiddelen
  5. Hoe coach je een (startende) leerkracht rondom dyslexie? Bespreken casuïstiek.
Als afronding van de cursus wordt een take home tentamen gemaakt, zodat je kennis up to date is.

Korting op cursus

Ben jij intern begeleider, zorgcoördinator, dyslexiecoördinator of taalcoördinator en is je interesse gewekt? In het najaar van 2019 start de cursus tot dyslexiespecialist. Na het afronden van deze cursus weet je alles rondom bovenstaande thema’s en nog meer. Informatie over de inhoud van de cursus en de data is te vinden op onze website. Na het afronden van de cursus ontvang je een certificaat en mag je jezelf dyslexiespecialist 2.0 van de school noemen.

Schrijf je in voor 6 september en krijg 50 euro korting!  
 

Meer nieuws

    • Laat je inspireren op de Conference Primary English 2020

      Wil jij je lessen Engels meer body geven? Je leerlingen naast de Engelse methode nog meer uitdagen? Laat je inspireren op onze Conference Primary English 2020. Hope to see you there!

    • Peuters met een Taalontwikkelingsstoornis

      “Ik begrijp je niet…”, “Hoe maak ik dat nou duidelijk?”. Het lijkt soms of de boodschap niet ‘binnenkomt’ bij de peuter. Soms kan het ook moeilijk zijn om een peuter te volgen in zijn verhalen. Er is sprake van weinig variatie in woorden en die woorden worden niet altijd goed uitgesproken. Hoe ga je daarmee om?

    • Ik sluit aan bij wat je kunt…

      Eef is leerkracht van een enthousiaste groep 6. Iedere donderdag worden er drie leerlingen uit haar klas opgehaald voor dyslexiebehandelingen. Na drie kwartier komen de kinderen weer binnen, zetten hun map in de kast en leggen hun spiekschriftje in hun laatje.

    • Het Grote Huis achter de dijk

      Dr. Ewald Mackay (docent Cultuurgeschiedenis en Filosofie) schrijft Artiosboekje over de plaats van de christelijke geloofstraditie in de geschiedenis van Nederland.

    • Nieuw onderwijsproject INCE in Burkina Faso

      ‘Een kind veranderen, is een gezin veranderen. Een gezin veranderen, is een gemeenschap veranderen. Een gemeenschap veranderen, is een regio veranderen en een regio veranderen is een natie veranderen!’, zo klonk het maandag 4 november uit de mond van Woord en Daad-programmaleider Jacob Jan Vreugdenhil in de Burkinese hoofdstad Ouagadougou. Samen met Driestar educatief lanceerde Woord en Daad daar een project voor beter onderwijs in Burkina Faso.