Vianencongres 2022 12 mei 2022

Op vrijdag 10 juni 2022 is er weer het Vianencongres. Deze dag zal in het teken staan van de samenhang en de verbondenheid met elkaar in de huidige samenleving. Het thema is ‘Sámen leven – Hoe één zijn we?’ met als ondertitel: ‘In een geïndividualiseerde samenleving kan het recht van de gemeenschap onder druk komen te staan. Wat bindt ons samen?’

Het Congres Vianen is inmiddels een begrip. Een keer in de twee jaar organiseren Driestar onderwijsadvies, Reformatorisch Dagblad, Guido de Brès-Stichting, ROV, RMU-GOLV, VBSO, KOC en VGS een congres voor leidinggevenden (e.g. toezichthouders, bestuurders en directies) van de sectoren onderwijs, zorg, kerk en politiek. Het doel van de bijeenkomsten is om vanuit verschillende disciplines op strategisch niveau na te denken over de rol van de gereformeerde gezindte in de maatschappij. Daarbij ligt de focus op hoe te participeren in deze maatschappij, de wijze van handelen en spreken en de omgang met de pluriforme en seculiere samenleving. In het ochtendgedeelte geven verschillende sprekers een lezing over een bepaald thema. In het middagdeel werken we dit verder uit in verschillende deelsessies toegespitst op de sectoren onderwijs, zorg, kerk en politiek.

Programma en sprekers

In de ochtend zullen er twee lezingen worden gehouden rondom het thema. Sprekers deze dag zijn mr. F.B.J. Grapperhaus, voormalig minister van Justitie en Veiligheid, en prof. dr. G.J. Buijs, bijzonder hoogleraar politieke filosofie en levensbeschouwing aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Naar aanleiding van de lezingen zullen de sprekers met elkaar en met de zaal in gesprek gaan.

In de middag kunt u aansluiten bij de deelsessies, waarin u in gesprek gaat met anderen afgevaardigden vanuit kerk, school, politiek en gezondheidszorg.

Praktische informatie

Het congres vindt vrijdag 10 juni 2022 plaats in Van der Valk hotel Vianen van 09.30 tot 15.30 uur. De kosten voor deze dag bedragen €150,-. Vrijgesteld van BTW.

Het is ook mogelijk om u aan te melden voor een livestream. Voorafgaand aan het congres ontvangt u dan van ons een link op het e-mailadres waarmee u zich aanmeldt. We vragen een bijdrage in de kosten van €75,-. Vrijgesteld van BTW.

Meer informatie en aanmelding

Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden.

Meer nieuws

    • Nascholing: is dat niet te veel gevraagd?

      Er komt veel op leerkrachten af: voorbereiden, vergaderen, lesgeven, contact met ouders, administratie. Waarom zou je daar ook nog nascholing aan willen toevoegen? Arnoud Plaisier, schoolleider bij de Stadhouder Willem III-school in Hendrik-Ido-Ambacht, weet het wel: “Van extra toerusting wordt een leerkracht scherper. Mensen die nieuwe dingen leren, zijn enthousiaster en dat werkt aanstekelijk binnen de school.”

    • De leerlijn burgerschap is er – en nu?

      De nieuwe leerlijn burgerschap is er. Een mooi instrument dat scholen helpt bij het vormgeven van de wettelijke opdracht tot doelgericht en samenhangend burgerschapsonderwijs. Hoe nu verder? Hoe ga je ermee aan de slag? Henk Vermeulen blogt over de meest vruchtbare route.

    • Rens Rottier stopt eind 2022 als bestuurder van Driestar educatief

      Rens Rottier heeft besloten eind 2022 terug te treden als voorzitter van het college van bestuur van Driestar educatief. Daarmee komt een einde aan bijna 25 jaar bestuurlijke verantwoordelijkheid voor Driestar educatief en haar voorgangers. Rottier wil zijn kennis en ervaring nog enkele jaren ten dienste stellen van het christelijk onderwijs.

    • 'Herbergzaamheid bieden, wat is dát belangrijk!'

      Wat moet je doen als je een leerling met hechtingsproblematiek in je klas hebt? Hoe ga je om met leerlingen die te maken hebben gehad met traumatische ervaringen? Linda Paans volgde cursus Hechting en trauma. 'De wens leeft dat deze kinderen, ondanks hun moeilijke situatie, toch tot leren en ontwikkelen komen.'

    • Brede burgerschapsvorming verbinden met de Bijbel

      Wat hebben christelijke scholen de pluriforme samenleving te bieden? Er zijn grote zorgen over de onderlinge verbondenheid in de samenleving. De burgerschapsopdracht van de overheid aan scholen is daarvan een teken. Maar persoonsvorming en burgerschapsvorming zijn geen vakken die je er even bij kunt doen. Hoe geef je brede burgerschapsvorming een geïntegreerde plek in de praktijk van de school?