Rekenmisbruik 23 januari 2017

In de schoolpraktijk kom je regelmatig een aantal vormen van rekenmisbruik tegen. Welke drie vormen komen het meest voor?

RT-misbruik bij memoriseren en automatiseren

Bij RT worden vaak memoriseer- en automatiseersommen geoefend. Dit heeft weinig nut. Memoriseren en automatiseren is dom oefenwerk (vergeef de term) dat je beter in de klas kunt laten doen. Daarvoor is de volgende standaardregel:
Oefen in tweetallen elke week zes keer vijf minuten dezelfde vijf sommen op kaartjes. De vijf minuten worden gevuld met vier rondes:
  1. het maatje leest hardop een som voor en de leerling zegt het antwoord;
  2. het maatje toont een som en de leerling schrijft het antwoord op;
  3. het maatje toont een som en de leerling zegt het antwoord;
  4. het maatje leest hardop een som voor en de leerling schrijft het antwoord op
Zo worden in vijf minuten de vijf sommetjes vier keer gedaan. 


RT-misbruik bij rekeninstructie

Bij RT wordt er snel teveel geïnstrueerd. Instrueren doe je alleen als de leerling het echt niet meer weet.
Laat het kind zoveel mogelijk verwoordend noteren/tekenen. Dit is volgens vele onderzoeken het krachtigste middel om de leerstof eigen te maken.
Wanneer een kind vastloopt ga je als eerste ‘jumpen’. Dit heeft te maken met het steeds meer vereenvoudigen van de vraagstelling of het oplossingsniveau van een som om daarna weer geleidelijk terug te werken naar het oorspronkelijke niveau. Afhankelijk van de problematiek doe je dit kwalitatief of kwantitatief. Pas als jumpen niet lukt geef je instructie.
Wil je meer informatie over jumpen? Neem contact op met C.C. (Kees) Geluk.


Kralenketting-misbruik

De kralenketting is gemaakt om kennis van de getallen te krijgen, maar wordt in de praktijk regelmatig gebruikt om sommen uit te rekenen. Hiervoor is de ketting echter te onoverzichtelijk en onhandig.
Beter is het om sommen uit te rekenen met behulp van de kralenstang. Deze geeft meer overzicht, vooral wanneer je gebruik maakt van de zogenaamde tienvanger. Zo leert een kind in korte tijd werken met sprongen van tien (of een veelvoud).
 
Neem eens een kijkje op onze site. Daar vind je meer interessante informatie voor ib’ers.

Meer nieuws