Passend onderwijs vraagt tijd, bevlogenheid en nuchterheid Geplaatst op 13 juni 2018

Willen scholen genoeg aandacht kunnen geven aan leerlingen met psychische, lichamelijke en/of onderwijsleerproblemen, dan is het onder meer nodig dat het huidige onderwijssysteem aangepast wordt, betoogt dr. Neely Anne de Ronde-Davidse in het Reformatorisch Dagblad.

Een groot deel van de Tweede Kamer eist een snelle verbetering van ”passend onderwijs”, de afspraak om zo veel mogelijk kinderen die extra ondersteuning nodig hebben in het reguliere onderwijs op te nemen. Er is met name sprake van een te grote administratieve last en te veel organisaties houden zich bezig met een kind dat extra hulp nodig heeft. Leraren geven aan dat ze sinds de invoering van passend onderwijs meer zorgleerlingen in de klas hebben en handen tekortkomen.

Ik deel deze zorgen en begrijp dat het frustrerend is als je leerlingen niet de juiste aandacht kunt geven, of dat de extra aandacht te veel ten koste gaat van andere leerlingen. Er speelt echter veel meer.

>> Lees de rest van het artikel op de website van het Reformatorisch Dagblad

Meer nieuws

    • Gratis dyslexiebelevingsavond: ervaar hoe het is om dyslexie hebben

      Op de gratis dyslexiebelevingsavond van Driestar onderwijsadvies ervaren ouders, leerkrachten en intern begeleiders hoe ingewikkeld lezen en spellen kan zijn voor een kind met dyslexie. Hoe voelt het wanneer lezen niet vanzelf gaat en hoe blijf je gemotiveerd? Ervaar het zelf!

    • Tips bij sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen

      Een baby huilt om aan te geven dat hij honger, een vieze broek of slaap heeft. Het is een vorm van uiten van emoties. De prilste vorm van sociaal-emotionele ontwikkeling. De peuter kan een fase hebben dat hij overal ‘nee’ op zegt. Ook dit is een vorm van sociaal-emotionele ontwikkeling. In dit artikel zoomen we in op de sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen en krijg je per leeftijdsfase tips.

    • Hoe begeleid jij kinderen met dyslexie?

      In groep 4 zijn diverse leerlingen waarbij dyslexie een rol speelt in de familie. Juf Marloes is erg enthousiast, maar als startende leerkracht lijkt ze niet goed grip te krijgen op de signalering en begeleiding van deze kinderen.

    • Opleiding Taalcoördinator start in januari 2019

      Ben jij leerkracht, heb je affiniteit met taal en wil je taalonderwijs binnen jouw school naar een hoger plan brengen? Dan is de opleiding Taalcoördinator iets voor jou! In anderhalf jaar wordt jij opgeleid tot taalcoördinator van jouw school.

    • Inschrijving AD-opleiding Pedagogisch Educatief Professional geopend!

      Vanaf 11 oktober kun je inschrijven voor de nieuwe AD-opleiding Pedagogisch Educatief Professional. Bij inschrijving in oktober ontvang je het eerste boek van de literatuurlijst gratis!