Nu in midden-Nederland: basiscursus pedagogiek en didactiek voor catecheten Geplaatst op 12 april 2018

Catecheten hebben vaak nauwelijks tot geen onderwijservaring. Dit kan hen belemmeren in het geven van de catechisatielessen. ‘Overdag hebben we vaak een heel ander beroep en ’s avonds staan we ineens voor zo’n groep,’ aldus een ambtsdrager die de basiscursus catechese volgde.

In samenwerking met het Wartburg College biedt Driestar educatief in Barneveld een basiscursus catechese aan om handvatten te bieden aan catecheten. De cursus is bedoeld voor (aanstaande) catecheten die geen onderwijservaring hebben of een aantal basisprincipes nog eens grondig door willen nemen en oefenen. ‘We bespreken praktische thema’s en vragen de deelnemers om praktijksituaties in te brengen,’ vertelt cursusleider dr. Bram Kunz. ‘Niet voor niets organiseren we de cursus tijdens het catechisatiesiezoen: wat tijdens de cursus aan bod komt, kun je in de praktijk direct toepassen.’

Een verrijking van de catechisatielessen

Cursisten ervaren de basiscursus catechese als een verrijking bij het geven van de catechisatielessen. ‘Het grootste leermoment had ik in de les over de voorbereiding van de catechisatie,’ aldus één van de deelnemers. ‘Het gaat niet alleen over het centraal stellen van het Woord van God. Het is ook belangrijk hóe je die boodschap overbrengt. Dat oefenen was voor mij een grote meerwaarde en heeft me geholpen in het geven van catechisatie.’
 
Een andere cursist gaat verder: ’Ik raad iedere ambtsdrager die geen lerarenopleding heeft dringend aan deze basiscursus te volgen. Overdag hebben we vaak een heel ander beroep: slager, stratenmaker of bedrijfsleider, en ’s avonds staan we ineens voor zo’n groep. In deze cursus krijg je veel kleine tips over hoe je dat kunt doen. Bijvoorbeeld: Hoe open je een beurt en hoe sluit je die weer af? Hoe houd je het contact met jongeren en sluit je aan bij hun belevingswereld? Hoe breng je verdieping aan? Ik vind deze cursus echt een aanrader.’

Dichter bij het hart van jongeren

Wim Büdgen, een van de initiatiefnemers, ziet de urgentie van het toerusten van catecheten: ‘Meer dan ooit is het nodig om catecheten te helpen dichter bij jongeren te komen. Vroeger werden veel dingen min of meer vanzelfsprekend doorgegeven van de oudere op de jongere generatie, maar dat is voor een groot gedeelte verleden tijd. Deze basiscursus wil catecheten vanuit de invalshoek van pedagogiek en didactiek handvatten geven om de dichter bij het hart van jongeren te komen en op die manier toch de kernboodschap over te dragen. Kom bij onze cursus om aan den lijve te ondervinden wat dat betekent.’

Meer informatie

Voor meer informatie over de cursus of om je aan te melden, verwijzen we je door naar de cursuspagina.
 

Meer nieuws

    • Projectkoffers met korting

      Van 10 tot en met 14 december is het de 'week van de mediatheek'. Doe je als abonnee in deze week een aanvraag voor een projectkoffer, dan vinden wij dat heel leuk, maar het kan voor jou ook extra voordelig zijn.

    • Eenvoudig experimenteren met elektronica

      Elektriciteit is niet weg te denken uit ons dagelijks leven. Toch ervaren veel leerkrachten een drempel om met elektriciteit aan de slag te gaan in de klas. Ze denken misschien dat ze daar zelf niet technisch genoeg voor zijn.

    • ParnasSys en Konnect verbinden kinderopvang en basisonderwijs

      ParnasSys en Konnect kiezen voor samenwerking tussen de kinderopvang en het basisonderwijs. Beide partijen verbinden hun systemen, waarmee ze het delen van kennis, de overdracht van kinderopvang naar het basisonderwijs en het stimuleren van talent gemakkelijker maken.

    • Vijf tips in de begeleiding van niet-Nederlandse kinderen in de klas

      Een niet-Nederlands kind in je klas kan voor je gevoel soms lastig zijn. Want hoe begeleid je deze kinderen als ze de Nederlandse taal niet of onvoldoende spreken? Op basis van het onderzoek naar werkzame factoren in de begeleiding van vluchtelingenkinderen in het basisonderwijs, geven we je vijf belangrijke conclusies.

    • Student Engels presenteert onderzoek op internationaal congres

      Invidividueel vrij lezen tijdens iedere Engelse les verbetert de leesvaardigheid van leerlingen. Henk Bakker, inmiddels alumnus van de tweedegraadsopleiding Engels, presenteerde zijn onderzoek hieraan tijdens een internationale conferentie bij de universiteit van Duisburg-Essen (Duitsland).