Nu in midden-Nederland: basiscursus pedagogiek en didactiek voor catecheten Geplaatst op 12 april 2018

Catecheten hebben vaak nauwelijks tot geen onderwijservaring. Dit kan hen belemmeren in het geven van de catechisatielessen. ‘Overdag hebben we vaak een heel ander beroep en ’s avonds staan we ineens voor zo’n groep,’ aldus een ambtsdrager die de basiscursus catechese volgde.

In samenwerking met het Wartburg College biedt Driestar educatief in Barneveld een basiscursus catechese aan om handvatten te bieden aan catecheten. De cursus is bedoeld voor (aanstaande) catecheten die geen onderwijservaring hebben of een aantal basisprincipes nog eens grondig door willen nemen en oefenen. ‘We bespreken praktische thema’s en vragen de deelnemers om praktijksituaties in te brengen,’ vertelt cursusleider dr. Bram Kunz. ‘Niet voor niets organiseren we de cursus tijdens het catechisatiesiezoen: wat tijdens de cursus aan bod komt, kun je in de praktijk direct toepassen.’

Een verrijking van de catechisatielessen

Cursisten ervaren de basiscursus catechese als een verrijking bij het geven van de catechisatielessen. ‘Het grootste leermoment had ik in de les over de voorbereiding van de catechisatie,’ aldus één van de deelnemers. ‘Het gaat niet alleen over het centraal stellen van het Woord van God. Het is ook belangrijk hóe je die boodschap overbrengt. Dat oefenen was voor mij een grote meerwaarde en heeft me geholpen in het geven van catechisatie.’
 
Een andere cursist gaat verder: ’Ik raad iedere ambtsdrager die geen lerarenopleding heeft dringend aan deze basiscursus te volgen. Overdag hebben we vaak een heel ander beroep: slager, stratenmaker of bedrijfsleider, en ’s avonds staan we ineens voor zo’n groep. In deze cursus krijg je veel kleine tips over hoe je dat kunt doen. Bijvoorbeeld: Hoe open je een beurt en hoe sluit je die weer af? Hoe houd je het contact met jongeren en sluit je aan bij hun belevingswereld? Hoe breng je verdieping aan? Ik vind deze cursus echt een aanrader.’

Dichter bij het hart van jongeren

Wim Büdgen, een van de initiatiefnemers, ziet de urgentie van het toerusten van catecheten: ‘Meer dan ooit is het nodig om catecheten te helpen dichter bij jongeren te komen. Vroeger werden veel dingen min of meer vanzelfsprekend doorgegeven van de oudere op de jongere generatie, maar dat is voor een groot gedeelte verleden tijd. Deze basiscursus wil catecheten vanuit de invalshoek van pedagogiek en didactiek handvatten geven om de dichter bij het hart van jongeren te komen en op die manier toch de kernboodschap over te dragen. Kom bij onze cursus om aan den lijve te ondervinden wat dat betekent.’

Meer informatie

Voor meer informatie over de cursus of om je aan te melden, verwijzen we je door naar de cursuspagina.
 

Meer nieuws

    • Profiel van een christelijke leraar

      De schoolloopbaan van kinderen is een lange reis. Leraren trekken daarbij als gids met hen mee. Ze zijn dus zelf ook pelgrim. Met deze beelden tekent Bram de Muynck op uitnodigende wijze het karakter en profiel van een christelijke leraar.

    • Ben jij al uitgetoetst?

      Nederland is een echt toetsland. Er is nauwelijks een opleiding te vinden waar men cursisten klaarstoomt zonder toetsen. Zowel docenten als leerlingen lijken het als het summum van de opleiding te zien. Over het fenomeen toetsen valt echter wel één en ander te zeggen.

    • ROV congres: “Ouders Verbinden!?”

      Ouders en opvoeders zijn welkom op het vierde ROV congres op donderdag 8 november. Aan de hand van een interessant lezingenprogramma en verschillende workshops wordt er gesproken over het thema ‘Ouders verbinden?!’.

    • Positieve beoordeling NIO

      De Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau (NIO), is onlangs positief beoordeeld door de COTAN. De test is beschikbaar voor onder andere de eerste drie klassen van het voortgezet onderwijs!

    • Bouw aan spel in jouw klas

      ‘Er moet een schuin dak op, want daar slaapt ook nog iemand’, zegt Ella. De leerkracht doet voor hoe het dak stevig wordt. In de bouwhoek wordt geleerd! Maar hoe krijg je meer inzicht op de kwaliteit van spelontwikkeling?