Nieuwe lessen Stapp voor primair onderwijs 7 februari 2019

Stapp, onze leerlijn mediawijsheid voor de basisschool, het voorgezet onderwijs en speciaal onderwijs, is sinds dit schooljaar in gebruik. In de loop van dit jaar hebben steeds meer scholen de keuze gemaakt voor Stapp.



Daar zijn we blij mee. De teller loopt op richting de 25 scholen. Is jouw school exact de 25e gebruiker van Stapp? Wij zorgen voor een heerlijke Stapp-taart voor jullie hele team! Met een enthousiast team werken we aan het optimaliseren van de Stapp-lessen. Het aanbod is inmiddels uitgebreid!

Nieuwe lessen

Lessen over het thema games zijn nu ook beschikbaar voor de onderbouw. Groep 5 en 6 kunnen aan de slag met het waarderen van games en het gebruiken van een emotiemeter. Groep 7 en 8 denkt verder na over games en tijdbesteding.
 
Verder ontwikkelden we een zesde thema. Naast lessenseries over reclame, films, cyberpesten, intieme media en games zijn er nu ook lessen nieuwswijsheid voor de groepen 1 tot en met 8. Wat is een krant? Wat is nieuws? Hoe komt berichtgeving tot stand? Wat is echt en wat is nep? Deze vragen komen aan bod in de lessen.

Binnenkort komen ook de lessen voor het speciaal onderwijs online beschikbaar.

Eerste ervaringen

Sinds dit schooljaar zijn de eerste scholen aan de slag gegaan met Stapp. Onlangs maakte DRS Magazine een mooie reportage vanuit de klas in de Zoetermeerse Koningin Wilhelminaschool.
"De lessen worden kant-en-klaar aangeleverd en zijn erg makkelijk uit te voeren. De kinderen vinden het leuk om ermee aan de slag te gaan.”, zegt Stijnie den Besten, juf van groep 3. I-coach van dezelfde school, Suzanne den Hertog, licht verder toe: “Eerder besteedden we ook al aandacht aan media, maar dan in losse lessen. Nu is er sprake van een doorgaande lijn. Veel verschillende onderwerpen komen aan bod: privacy, intieme media, films, reclame, cyberpesten en games. Ik geef mijn eigen interpretatie aan de lessen, maar gebruik de lessen van Stapp als basis. Het sluit aan bij de belevingswereld."

De lessen bieden interactieve werkvormen en zijn ontwikkeld aan de hand van het principe ‘kennis – ervaren /ontdekken – reflecteren’. Op die manier wil Stapp bijdragen aan het vormen van wijs mediagebruik bij kinderen en jongeren. In elke les staan een aantal waarden centraal, gebaseerd op de Mediacirkel; bijvoorbeeld verantwoordelijkheid, matigheid, transparantie, eerlijkheid of focus.

Het (digitale) lesmateriaal bestaat uit een leskaart waarin de opzet van de les uitgelegd staat, complete werkbladen en andere relevante bijlagen en een PowerPointpresentatie per les. De leerkracht kan zo aan de slag! De lessen zijn afgestemd op de belevingswereld en ontwikkeling van de leerlingen in de verschillende leeftijdscategorieën. Op de website van Stapp is er een overzicht te vinden van beschikbare lessen per thema.

Meer informatie

Ook kennismaken met Stapp? Bezoek de website en vraag een gratis proefpakket aan of neem contact op met Wim van den Bosch.

Lees de volledige reportage over het gebruik van Stapp op de Koningin Wilhelminaschool hier.
Bron: DRS Magazine, januari 2019

Meer nieuws

    • Maak kennis met Dirk Verweij

      Sinds 1 oktober is Dirk Verweij als nieuwe manager gestart bij Driestar onderwijsadvies, naast Marian Ruitenberg. In dit bericht stelt hij zich voor.

    • Hoge tevredenheid dyslexiebehandeling

      Driestar educatief heeft de uitslag van het cliënttevredenheidsonderzoek van Parantion binnen gekregen. Opnieuw zijn ouders zeer tevreden over onze diagnostiek en behandeling van ernstige enkelvoudige dyslexie. Daar zijn we als organisatie dankbaar voor. We vroegen Elienne Kik, moeder van Thomas die recent zijn behandeling afrondde, om een reactie.

    • Onderzoek naar leermiddelen

      In cursusjaar 2018-2019 peilden we de behoeften omtrent leermiddelen onder docenten in het reformatorisch VO. De vragenlijst werd ingevuld door 236 respondenten. Uit hun antwoorden blijkt dat het overgrote deel van de docenten behoefte heeft aan een complete methode. Aan minder traditionele werkvormen is minder behoefte.

    • Driestar educatief op Kuysersconferentie

      Van 3 tot en met 5 oktober bezochten Bram de Muynck, Bram Kunz en Piet Murre de tweejaarlijkse Kuyersconferentie in Grand Rapids (VS). Bij deze conferentie komen leraren, opleiders en onderzoekers samen om onderzoek en inzichten met elkaar te delen. Het thema van dit jaar was ‘Shaping Christian Learning’.

    • Waarom Berta en Bernhard deelnamen aan de Zomerschool

      Allebei zijn ze werkzaam bij Driestar educatief, en allebei deden ze mee aan de Zomerschool voor christelijke young professionals. De Zomerschool wordt al jaren georganiseerd door Driestar hogeschool, Erdee Media Groep, VGS en RMU. Berta Keuken en Bernhard van der Knijff blikken terug. “Het heeft me aangezet tot dieper nadenken over dingen.”