Nieuwe lessen Stapp voor primair onderwijs Geplaatst op 7 februari 2019

Stapp, onze leerlijn mediawijsheid voor de basisschool, het voorgezet onderwijs en speciaal onderwijs, is sinds dit schooljaar in gebruik. In de loop van dit jaar hebben steeds meer scholen de keuze gemaakt voor Stapp.



Daar zijn we blij mee. De teller loopt op richting de 25 scholen. Is jouw school exact de 25e gebruiker van Stapp? Wij zorgen voor een heerlijke Stapp-taart voor jullie hele team! Met een enthousiast team werken we aan het optimaliseren van de Stapp-lessen. Het aanbod is inmiddels uitgebreid!

Nieuwe lessen

Lessen over het thema games zijn nu ook beschikbaar voor de onderbouw. Groep 5 en 6 kunnen aan de slag met het waarderen van games en het gebruiken van een emotiemeter. Groep 7 en 8 denkt verder na over games en tijdbesteding.
 
Verder ontwikkelden we een zesde thema. Naast lessenseries over reclame, films, cyberpesten, intieme media en games zijn er nu ook lessen nieuwswijsheid voor de groepen 1 tot en met 8. Wat is een krant? Wat is nieuws? Hoe komt berichtgeving tot stand? Wat is echt en wat is nep? Deze vragen komen aan bod in de lessen.

Binnenkort komen ook de lessen voor het speciaal onderwijs online beschikbaar.

Eerste ervaringen

Sinds dit schooljaar zijn de eerste scholen aan de slag gegaan met Stapp. Onlangs maakte DRS Magazine een mooie reportage vanuit de klas in de Zoetermeerse Koningin Wilhelminaschool.
"De lessen worden kant-en-klaar aangeleverd en zijn erg makkelijk uit te voeren. De kinderen vinden het leuk om ermee aan de slag te gaan.”, zegt Stijnie den Besten, juf van groep 3. I-coach van dezelfde school, Suzanne den Hertog, licht verder toe: “Eerder besteedden we ook al aandacht aan media, maar dan in losse lessen. Nu is er sprake van een doorgaande lijn. Veel verschillende onderwerpen komen aan bod: privacy, intieme media, films, reclame, cyberpesten en games. Ik geef mijn eigen interpretatie aan de lessen, maar gebruik de lessen van Stapp als basis. Het sluit aan bij de belevingswereld."

De lessen bieden interactieve werkvormen en zijn ontwikkeld aan de hand van het principe ‘kennis – ervaren /ontdekken – reflecteren’. Op die manier wil Stapp bijdragen aan het vormen van wijs mediagebruik bij kinderen en jongeren. In elke les staan een aantal waarden centraal, gebaseerd op de Mediacirkel; bijvoorbeeld verantwoordelijkheid, matigheid, transparantie, eerlijkheid of focus.

Het (digitale) lesmateriaal bestaat uit een leskaart waarin de opzet van de les uitgelegd staat, complete werkbladen en andere relevante bijlagen en een PowerPointpresentatie per les. De leerkracht kan zo aan de slag! De lessen zijn afgestemd op de belevingswereld en ontwikkeling van de leerlingen in de verschillende leeftijdscategorieën. Op de website van Stapp is er een overzicht te vinden van beschikbare lessen per thema.

Meer informatie

Ook kennismaken met Stapp? Bezoek de website en vraag een gratis proefpakket aan of neem contact op met Wim van den Bosch.

Lees de volledige reportage over het gebruik van Stapp op de Koningin Wilhelminaschool hier.
Bron: DRS Magazine, januari 2019

Meer nieuws

    • Jufs in spe snuffelen tussen de tweedehandsjurken

      In het kader van duurzaamheid organiseerde de duurzaamheidscommissie van Driestar hogeschool onlangs een kledingruil: Swap, don't shop is het motto.

    • Terugblik ParnasSys Academiedag 2019

      Vorige week, op woensdag 18 april was de jaarlijkse ParnasSys Academiedag (voorheen ‘symposium Verder met ParnasSys’) weer in Gouda.

    • Aan wie geef jij 'Kikker is kikker'?

      Wie kent hem niet: Kikker van Max Velthuijs. Tijdens de leesbevorderingscampagne Geef een prentenboek cadeau is de klassieker Kikker is kikker te koop voor maar €2 en kun je het boek ook doneren voor een goed doel.

    • Samen met het jonge kind

      Kleuters kunnen jou geweldig nadoen, dus geef ze iets geweldigs om na te doen. Hoe we op een gewone lesdag mooie dingen leerden.

    • Meer door minder. De boodschap van een nieuwe lector.

      De installatie van Piet Murre tot lector ‘Schoolvakken en didactiek’ op donderdagmiddag 11 april 2019 is ingebed in een symposium met mensen uit het primair en voortgezet onderwijs, mbo en hbo. Mooi, want daar gaat het om: Piet wil vanuit het onderzoekscentrum een bijdrage aan de praktijk leveren.