Nieuwe lessen Stapp voor primair onderwijs 7 februari 2019

Stapp, onze leerlijn mediawijsheid voor de basisschool, het voorgezet onderwijs en speciaal onderwijs, is sinds dit schooljaar in gebruik. In de loop van dit jaar hebben steeds meer scholen de keuze gemaakt voor Stapp.



Daar zijn we blij mee. De teller loopt op richting de 25 scholen. Is jouw school exact de 25e gebruiker van Stapp? Wij zorgen voor een heerlijke Stapp-taart voor jullie hele team! Met een enthousiast team werken we aan het optimaliseren van de Stapp-lessen. Het aanbod is inmiddels uitgebreid!

Nieuwe lessen

Lessen over het thema games zijn nu ook beschikbaar voor de onderbouw. Groep 5 en 6 kunnen aan de slag met het waarderen van games en het gebruiken van een emotiemeter. Groep 7 en 8 denkt verder na over games en tijdbesteding.
 
Verder ontwikkelden we een zesde thema. Naast lessenseries over reclame, films, cyberpesten, intieme media en games zijn er nu ook lessen nieuwswijsheid voor de groepen 1 tot en met 8. Wat is een krant? Wat is nieuws? Hoe komt berichtgeving tot stand? Wat is echt en wat is nep? Deze vragen komen aan bod in de lessen.

Binnenkort komen ook de lessen voor het speciaal onderwijs online beschikbaar.

Eerste ervaringen

Sinds dit schooljaar zijn de eerste scholen aan de slag gegaan met Stapp. Onlangs maakte DRS Magazine een mooie reportage vanuit de klas in de Zoetermeerse Koningin Wilhelminaschool.
"De lessen worden kant-en-klaar aangeleverd en zijn erg makkelijk uit te voeren. De kinderen vinden het leuk om ermee aan de slag te gaan.”, zegt Stijnie den Besten, juf van groep 3. I-coach van dezelfde school, Suzanne den Hertog, licht verder toe: “Eerder besteedden we ook al aandacht aan media, maar dan in losse lessen. Nu is er sprake van een doorgaande lijn. Veel verschillende onderwerpen komen aan bod: privacy, intieme media, films, reclame, cyberpesten en games. Ik geef mijn eigen interpretatie aan de lessen, maar gebruik de lessen van Stapp als basis. Het sluit aan bij de belevingswereld."

De lessen bieden interactieve werkvormen en zijn ontwikkeld aan de hand van het principe ‘kennis – ervaren /ontdekken – reflecteren’. Op die manier wil Stapp bijdragen aan het vormen van wijs mediagebruik bij kinderen en jongeren. In elke les staan een aantal waarden centraal, gebaseerd op de Mediacirkel; bijvoorbeeld verantwoordelijkheid, matigheid, transparantie, eerlijkheid of focus.

Het (digitale) lesmateriaal bestaat uit een leskaart waarin de opzet van de les uitgelegd staat, complete werkbladen en andere relevante bijlagen en een PowerPointpresentatie per les. De leerkracht kan zo aan de slag! De lessen zijn afgestemd op de belevingswereld en ontwikkeling van de leerlingen in de verschillende leeftijdscategorieën. Op de website van Stapp is er een overzicht te vinden van beschikbare lessen per thema.

Meer informatie

Ook kennismaken met Stapp? Bezoek de website en vraag een gratis proefpakket aan of neem contact op met Wim van den Bosch.

Lees de volledige reportage over het gebruik van Stapp op de Koningin Wilhelminaschool hier.
Bron: DRS Magazine, januari 2019

Meer nieuws

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw". 

    • Hermeneutiek en homiletiek bij William Perkins

      “William Perkins (1558 – 1602) staat bekend als de ‘vader’ van het Engelse puritanisme die een enorme invloed heeft op theologie en spiritualiteit in de Engelstalige wereld en in West-Europa. Zijn hermeneutiek is klassiek-calvinistisch,” vertelt prof. Baars over William Perkins.

    • Benjamin over de Master Leren en Innoveren: 'Voor een bredere impact in het onderwijs zorgen'

      Benjamin Wichers (27) is docent Duits op de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap in Apeldoorn. Daarnaast volgt hij de Master Leren en Innoveren (MLI), die op Driestar hogeschool wordt gegeven in samenwerking met de CHE en de Viaa.

    • Inschrijving post-hbo Intern begeleider geopend: 'Het gaat niet alleen om kennis, maar ook om jou'

      Ib’er zijn is een prachtig vak! Je denkt en bouwt mee aan het beleid van de school, je ondersteunt en begeleidt je collega’s in het realiseren van goed onderwijs. Zo stimuleer je het leren op je school. Meld je daarom nu aan voor de post hbo-opleiding intern begeleider.

    • Onderzoekscentrum publiceert artikel over samenwerking school en ouders

      ‘Ouders en leraren in het PO vertrouwen elkaar, maar wisselen weinig informatie uit over godsdienstige opvoeding’. Dat is een van de conclusies uit een onderzoek dat door het onderzoekscentrum werd uitgevoerd, met als eerste verantwoordelijke onze voormalige regisseur Nico Broer. Het artikel dat nu is gepubliceerd, doet er uitgebreid verslag van.