Methode Wonderlijk gemaakt beoordeeld als ‘Goed beschreven’ 1 september 2021

Onafhankelijke praktijkbeoordelaars hebben namens het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport beoordeeld of Wonderlijk gemaakt Basisonderwijs een effectieve interventie is.



Het eindoordeel luidt: ‘Goed beschreven’. Daarmee kunnen basisscholen via het Loket Gezonde school subsidie ontvangen voor de aanschaf van de vernieuwde Wonderlijk gemaakt en scholing.

Enthousiast

De praktijkbeoordelaars zijn erg enthousiast over de manier waarop Wonderlijk gemaakt, de methode voor relationele en seksuele vorming vanuit een christelijke levensvisie, is uitgewerkt. Positieve punten zijn ondermeer: de doorlopende leerlijn, de goede uitwerking en aansluiting bij de doelgroep.

Voor ieder kind en ouder

De beoordelaars zien de waarde van Wonderlijk gemaakt zelfs breder dan alleen christelijke scholen. “Ieder kind en ouders gunt men deze 38 lessen over het thema seksualiteit in het basisonderwijs, ook voor openbare scholen! Tijdens deze lessen krijgen kinderen levensvaardigheden mee die zo belangrijk zijn om je te kunnen redden in het leven.”

> Lees hier de hele beoordeling.

Dankbaar en trots

Onderwijsadviseur relationele en seksuele vorming Elly van der Gouwe en één van de drijvende krachten achter de methode is erg blij met de beoordeling ‘Goed beschreven’. “We zijn ontzettend dankbaar, blij en trots op dit resultaat van het werken aan de herziening van Wonderlijk gemaakt en aan het doorlopen van het traject voor erkenning”, aldus Van der Gouwe.

Aan de slag

Scholen die de herziene versie van Wonderlijk gemaakt willen aanschaffen of scholing willen aanvragen kunnen dat doen via www.wonderlijkgemaakt.nl/basisonderwijs of door te mailen naar wonderlijkgemaakt@driestar-educatief.nl.  

Meer nieuws

    • Post-hbo Hoogbegaafdheid & differentiatie nu ook voor het voortgezet onderwijs

      Al enkele jaren biedt Driestar hogeschool de post-hbo-opleiding Hoogbegaafdheid & differentiatie aan voor het basisonderwijs. Na de zomervakantie starten we met een opleiding die zo ingericht is ingericht dat ook docenten, begeleiders of managementleden vanuit het voortgezet onderwijs deze opleiding kunnen volgen.

    • 'Meer aandacht voor interne religieuze diversiteit in orthodox-christelijk onderwijs is waardevol'

      Hanna de Jong-Markus, docent en onderzoeker bij Driestar educatief, promoveerde deze maandag op de vraag hoe leraren op orthodox-christelijke basisscholen aankijken tegen de eigenheid van hun school in relatie tot de levensbeschouwelijke diversiteit in de samenleving. "Leerkracht wil dat kind verder denkt dan ”goed of fout”.

    • Mediawijsheid in het SBO en (V)SO

      Hoe maak je een eigen nickname? Wat zegt jouw ja/nee-gevoel bij films met geweld? Hoe reageer je als je bloot ziet langskomen op internet? De methode Stapp voor mediawijsheid in de klas is doorontwikkeld voor speciale doelgroepen. Voor leerlingen in het SBO en (V)SO wachten mooie lessen met een praktische toespitsing.

    • Prins Maurits Scholengemeenschap wint Mediawijsheidschallenge 2022

      Welke klas mag zich de meest mediawijze klas van 2022 noemen? Deze vraag stond centraal op de finaledag van de mediawijsheidschallenge, op dinsdag 21 juni in Apeldoorn.

    • Symposium Kind en geloof 2022

      Evangeliestek organiseert het symposium ‘Als ze maar gelukkig zijn?!’ – Hoopvol opvoeden in een seculiere samenleving. Voor alle ouders, ambtsdragers, leidinggevenden en leerkrachten die betrokken zijn op kinderen. Ben jij er 30 september ook bij?