Hoge tevredenheid dyslexiebehandeling 16 oktober 2019

Driestar educatief heeft de uitslag van het cliënttevredenheidsonderzoek van Parantion binnen gekregen. Opnieuw zijn ouders zeer tevreden over onze diagnostiek en behandeling van ernstige enkelvoudige dyslexie. Daar zijn we als organisatie dankbaar voor. We vroegen Elienne Kik, moeder van Thomas die recent zijn behandeling afrondde, om een reactie.

Uit het cliënttevredenheidsonderzoek komt naar voren dat (ouders van) cliënten ons gemiddeld een 8,6 geven. Daar zijn we natuurlijk heel blij mee, is het voor u een herkenbaar cijfer?
“Onze ervaring met de behandeling van Driestar educatief is heel erg positief. Vooraf vraag je je als moeder af waar je goed aan doet. Door eerdere ervaringen waren we erg bang voor het gevolg van ‘een stempel’; een diagnose is toch iets waar je niet meer vanaf komt. Die angst was gelukkig niet terecht. Thomas heeft de diagnose ernstige enkelvoudige dyslexie juist als heel erg positief ervaren. Hij had eindelijk een verklaring, hij heeft dyslexie en is dus niet dom. Als ouders merkten we dat ook in zijn houding rondom de behandeling: Ik heb iets en daar gaan we iets aan doen.”

Hoe heeft Thomas de dyslexiebehandeling ervaren?
“Ik heb het vanmiddag nog even nagevraagd bij hem, want eigenlijk is hij natuurlijk degene die iets kan vertellen over de behandeling. Thomas mocht direct aan het begin van de dag komen op donderdag. Dat was prettig, want dan hoef je niet halverwege de morgen uit de klas gehaald te worden. Er was een ontzettende klik met zijn behandelaar, Mathilde. Dat maakte dat hij er heel graag naartoe ging. Elke middag kwam hij terug met verhalen; ze was jarig geweest, of ze hadden het ergens over gehad, hij was altijd enthousiast.
Het huiswerk was wel intensief. Er moest veel geoefend worden. Dat vraagt veel van een kind, zeker naast het gewone huiswerk van school. Toch bleef hij gemotiveerd omdat hij vooruitgang merkte. Hij wilde zelfs op typeles. Wij vonden dat wel een erg grote belasting naast de behandeling, maar hij is gegaan en heeft zijn diploma ondanks zijn dyslexie toch gehaald!”

Hoe zag voor u als moeder de behandeling eruit?
“Wij kregen regelmatig mailtjes over de voortgang en soms hadden we een gesprekje, samen met de behandelaar en de school. Ik wist wat ik moest doen en de school deed hun eigen deel, dat liep eigenlijk gewoon goed. Thuis hielp ik bij het huiswerk, met het flitsen. In het begin denk je: waarom doen we dit? Hoe het precies werkt weet ik nog steeds niet, maar het helpt en dan ga je ervoor.”

Ouders in het onderzoek geven aan dat hun kind beter heeft leren lezen en spellen en beter kan omgaan met de dyslexie. Merken jullie die vooruitgang in lezen thuis ook?
“We merken vooruitgang in het lezen, hoewel we ook zien dat het zeker niet zijn hobby is. In tegenstelling tot ons, wij lezen heel erg graag. Ook in het huiswerk blijf je merken dat hij ernstige dyslexie heeft. Engels en topografie kosten hem moeite, maar hij krijgt het nu wel onder de knie. Voor het bijbelonderwijs is de school kortgeleden over gegaan op het leren van de Catechismus. De ingewikkelde zinnen uit de Catechismus lezen en leren is voor hem eigenlijk niet te doen. Hij ziet er iedere week als een berg tegenop.
Het ‘gewone’ schoolwerk, dat lukt nu veel beter en dat merken we zeker.”

Merkt u ook dat uw zoon beter om kan gaan met de dyslexie?
“Thomas is door de behandeling heel erg vooruit gegaan in zijn motivatie, concentratie en welbevinden. Vanaf groep 3  liep hij eigenlijk al op zijn tenen op school om de rest bij te houden. Bij een kind ontstaat dan het gevoel van ‘ik ben dom’, ondanks wat je als ouders of als leerkracht er tegenin brengt. Thomas merkte vooruitgang in het lezen en spellen door de behandeling, vanaf dat moment zagen we zijn zelfvertrouwen groeien. Thuis merken we dat, maar op school is hij nog veel meer veranderd. De meester zei dat hij een hele positieve houding gekregen heeft in de klas, dat komt mede door zijn gegroeide zelfvertrouwen.
Wat ik al zei, vooraf vraag je je af of je er wel goed aan doet, het stempel ‘dyslexie’, maar we zijn enorm positief over hoe het traject heeft uitgepakt.” 

Meer informatie

Wil je meer weten over het werk van onze Dyelexie Academie? Kijk dan even op de website of neem contact met Petra van Nederpelt.

Meer nieuws

    • Promotieonderzoek: Leer studenten omgaan met studie-uitstelgedrag

      Vandaag promoveert Lennart Visser aan de Vrije Universiteit in Amsterdam op ‘studie-uitstelgedrag onder eerstejaars pabostudenten’. Visser, docent aan Driestar hogeschool, laat in zijn studie zien dat studie-uitstelgedrag een link is tussen persoonlijke psychologische factoren en studieresultaten. Het is daarom belangrijk dat studenten die last hebben van studie-uitstelgedrag geleerd wordt hoe ze hiermee om kunnen gaan. Om studenten te helpen bij hun neiging tot uitstellen, ontwikkelde Visser een training.

    • Omgaan met hechtingsproblematiek in de klas

      ‘Maandag komt er een nieuwe leerling in jouw klas, een pleegkind’. Het zou gaan om een meisje met hechtingsproblemen, meer informatie had meester Rob niet voordat deze leerling zou starten. Het meisje startte die maandag in zijn klas. Vanaf dag één leek het alsof ze al jaren in zijn groep hoorde: ze maakte met iedereen contact, praatte honderduit en leek zich helemaal thuis te voelen. Meester Rob begon te twijfelen; had dit meisje echt ernstige problemen? Of viel het allemaal wel mee? Wat vraagt deze leerling van meester Rob?

    • Relevante thema’s voor buitenlandse studenten

      Hoe stel je vanuit de eigen missie relevante pedagogische thema’s voor buitenlandse studenten aan de orde? En welke moeten dat zijn? Hoe slaag je er in dat het kennis wordt ‘by heart’ die zij straks effectief toepassen in hun onderwijspraktijk in een cultureel afwijkende context? Dat zijn, in het kort, de vragen waarmee het onderzoekcentrum in 2016 gestart is met als opdracht -maar ook met de ambitie – om in de loop van 2020 een Engelstalige Pedagogische Canon te presenteren.

    • Volg gratis ‘leerlijn’ in de nieuwe PETE app

      Wil jij in zes weken weer up-to-date zijn en geïnspireerd worden op een thema als Ouderbetrokkenheid of ADHD in de klas? Je kunt je aanmelden voor een traject in de app PETE van Driestar onderwijsadvies. Er is nu een beperkt aantal gratis accounts beschikbaar.

    • Cantatedienst 'Christ lag in Todesbanden': Cantate 4 van Bach op 1 februari

      Op zaterdag 1 februari 2020 zal er om 16.00 uur in de Sint-Janskerk te Gouda de jaarlijkse cantatedienst worden gehouden. Cantate ‘Christ lag in Todesbanden’ BWV 4 staat centraal, gezongen door het projectkoor van Driestar hogeschool onder leiding van Mariëlle Heidekamp.