Hoe motiveer ik thuis mijn kind? - tips voor ouders 17 maart 2020

Nu de scholen dicht zijn, staan veel ouders voor de taak om hun kinderen goed en nuttig bezig te houden. Op afstand proberen leraren ouders daarbij te ondersteunen. Op internet zijn veel nuttige tips voor thuisonderwijs te vinden.

Graag delen we deze links met jullie:

Ook als leraar kun je deze gebruiken als je op school werkt met een klein groepje kinderen van ouders in essentiële beroepen.
 
Verder kregen we al wat tips door van studenten en collega's:

1. Vakantiegevoel voorkomen
Hebben jouw kinderen het gevoel dat ze vakantie hebben? Dat kan thuiswerken en thuis onderwijs geven een stuk uitdagender maken. Het kan helpen een dagplanning te maken om structuur te behouden. Deel de dag in zoals je zou doen op een gewone schooldag, dat vermindert ook weer het gevoel dat het vakantie is. 

2. Maak een bingokaart
Probeer een leuke draai te geven aan thuisonderwijs. Maak bijvoorbeeld een bingokaart met alle taken die gedaan moeten worden. Heb je er een voltooid? Dan mag je hem afstrepen. Heb je bingo? Dan is het tijd voor iets leuks!

3. Maak duidelijk als je niet gestoord wil worden
Met elkaar aan de (keuken)tafel is de kans groot dat je elkaar snel dingen vraagt. Laat je kind(eren) een niet storen bordje maken. Staat het bordje er? Dan wil ik even met rust gelaten worden. 

4. Start samen de dag
Samen met de Reformatorische omroep zenden wij het Driestarjournal uit.  Iedere schooldag starten we met een Bijbelvertelling die thuis door iedereen bekeken kan worden.  Houd vanaf maandagochtend 09.00 uur de website driestar-hogeschool.nl/driestarjournaal in de gaten, waar de dagelijkse vertellingen zullen verschijnen. We onderzoeken uitbreiding van het aanbod.

Heb jij een goede of leuke tip? Stuur hem dan in, zodat wij hen op kunnen nemen in deze lijst.

Meer nieuws

    • Webinar Mag ik ook iets zeggen? - een kort verslag

      Tijdens het webinar georganiseerd door Samen zijn wij school (SZWS) op 25 maart jongstleden ging het om de stem van de leerling, de ouder en de leerkracht/docent. Deze Gouden Driehoek zorgt voor een toename van de ouderbetrokkenheid, autonomie bij de leerlingen en geeft leerkrachten meer inzicht in wie de leerling is.

    • Dyslexiewedstrijd 2021 – doe jij ook mee?

      Ook dit jaar hebben we weer een 'dyslexiewedstrijd' voor alle kinderen die bij ons dyslexiebehandeling krijgen. Wie vertelt, knutselt of schrijft er om een originele en leuke manier iets over zijn bijzondere boek? De winnaar krijgt de enige echte dyslexietrofee en een andere mooie prijs. Doe jij mee?

    • L-E-Z-E-N, LEE-ZEN en nu vloeiend!

      Vloeiend lezen; makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe ondersteun je kinderen bij het vloeiend leren lezen? Rita (intern begeleider) en Bart (leerkracht groep 3/4) zien dat de leesachterstanden mede door de lockdown versterkt worden. Hoe kunnen zij (en jij als leerkracht of ib'er) daarmee omgaan?

    • Symposium Het jonge kind ook online een succes

      Inspiratie, ontmoeting en gezelligheid; de vaste ingrediënten van symposium Het jonge kind ontbraken ook dit jaar niet. Zo’n 280 deelnemers volgden op 24 maart dit symposium. Thuis achter de laptop of samen met het onderbouwteam voor het digibord, met wat toegestuurd lekkers binnen handbereik. Samen leerden we meer over problematisch gedrag bij kleuters, een rijke speelleeromgeving, schrijfproblemen en een taalontwikkelingsstoornis. ‘Wat fijn om zo online een mooie dag met elkaar te hebben!’

    • Vraag 1 april de lerarenbeurs aan

      Vanaf 1 april om 00.00 uur kun je de lerarenbeurs weer aanvragen. In een kamerbrief is de lijn voor het aanvragen voor een lerarenbeurs voor 2021-2022 uiteengezet. Goed nieuws is aanvragen die vorig jaar zijn afgewezen i.v.m. bereiken van het subsidieplafond met voorrang worden behandeld. Benieuwd hoe jij de lerarenbeurs kunt gebruiken?