Het Nationaal Programma Onderwijs, wat betekent dat voor jouw school? 25 maart 2021

Op 17 februari maakte het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) bekend dat er 8,5 miljard euro beschikbaar komt voor een Nationaal Programma Onderwijs. Op 24 maart ontvingen alle schoolbesturen en schoolleiders een aanvullende brief met meer informatie. In dit bericht werken we voor je uit waar het programma uit bestaat, wat er van de scholen verwacht wordt en hoe Driestar onderwijsadvies je kan helpen.

Opzet Nationaal Programma Onderwijs
npo-opzet.png
In bovenstaande tijdlijn staan de onderdelen beschreven die het ministerie van OCW de komende maanden van de scholen verwacht, maar ook wat zij zullen doen.

Wat wordt er van de scholen verwacht?

Belangrijkste onderdelen
 
Scan (april 2021)
In deze periode voer je een analyse uit op de problemen en behoeftes, op leerling-én schoolniveau (op basis van gegevens uit het leerlingvolgsysteem, informatie uit bestaande zorgstructuren en actieve betrokkenheid van ouders).  De analyse richt zicht op alle leergebieden en kijkt naar drie specifieke onderdelen:
  • Leerontwikkeling
  • Sociale ontwikkeling
  • Welbevinden
Naast een analyse op leerlingniveau moet de scan ook inzicht geven in wat de behoeftes van de leraren zijn qua ondersteuning en expertise. Het maken van de scan is verplicht. De verwachting van het ministerie van OCW is dat alleen op hoofdlijnen gerapporteerd wordt.
 
Plan (mei 2021)
Op basis van de scan bepaal je welke interventies je wilt inzetten. Deze keuze kunnen worden gebaseerd op het keuzemenu aan bewezen effectieve interventies dat OCW in april beschikbaar stelt. Deze zijn enerzijds gericht op directe contact met de leerling en anderzijds op het verhogen van de interne kwaliteit.
De inzet van de interventies wordt opgenomen in het School Programma en afgestemd met de MR. Deze beslaat de schooljaren 2021/2022 en 2022/2023. Ook wordt hierin opgenomen hoe de maatregelen gemonitord worden, en wordt verwacht dat halverwege 2022 een tweede scan wordt afgenomen om effect zichtbaar te maken.
 
Dit schoolplan hoeft niet gedeeld te worden met het ministerie van OCW, wel kunnen hier vragen over gesteld worden.
 
Bekendmaking beschikbare gelden (juni 2021)
Men verwacht dat een bedrag van ongeveer 700 euro per leerling beschikbaar zal zijn voor het schooljaar 2021/2022. Uiterlijk in juni komt meer duidelijkheid over het definitieve bedrag (ook afhankelijk van aantal leerlingen met hoger risico). 

Hoe Driestar onderwijsadvies kan helpen

Met de expertise die Driestar onderwijsadvies in huis heeft, kunnen wij je school(bestuur) helpen en ondersteunen met het maken van een analyse van de (eventuele) cognitieve, executieve en sociale achterstanden en het opstellen van een Schoolprogramma. Hoe kun je de gegevens van je (pedagogisch) leerlingvolgsysteem gebruiken om vertragingen en achterstanden in kaart te brengen? Welke keuzes kunnen gemaakt worden, passend bij de context en toekomstvisie van jouw school?

Het ministerie van OCW maakt in april de menukaart met interventies beschikbaar. We zullen dan kenbaar maken met welke interventies van de menukaart we je bij Driestar onderwijsadvies kunnen helpen.
 
Via de nieuwsbrief en website van Driestar onderwijsadvies houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Als eerste op hoogte zijn? Je kunt je hier inschrijven voor de nieuwsbrief.
 
Voor meer informatie over het Nationaal Programma Onderwijs kun je terecht bij Alieke Hofland (regisseur passend onderwijs) en Leen Ruijgrok (onderwijsadviseur).

Meer nieuws

    • School-video interactiebegeleiding in een leergemeenschap

      Recent schreven collega's Lydia van Hartingsveldt en Neely Anne de Ronde in Tijdschrift voor Orthopedagogiek (TvO) een artikel over School-video interactiebegeleiding. "Svib is een individuele benadering. Wij laten echter zien hoe je het ook in een leergemeenschap kunt toepassen. Wij zien dit echt als een middel voor bewustwording en samen leren".

    • HBO lerarenopleidingen en universiteiten sluiten educatieve levensbeschouwelijke alliantie

      Drie christelijke hogescholen gaan samen met vijf universiteiten de krachten bundelen voor de aanpak van het lerarentekort en het flexibeler maken van lerarenopleidingen. Het gaat om de hogescholen Viaa, CHE en Driestar educatief en de universiteiten Wageningen University, Universiteit Utrecht, Theologische Universiteit Apeldoorn, Open Universiteit en de Universiteit voor Humanistiek. Samen vormen zij de Educatieve Levensbeschouwelijke Alliantie (ELA). De VU gaat participeren met haar onderzoek vanuit de faculteit Religie en Theologie.

    • NPO-gelden inzetten voor de ontwikkeling van kleuters: wij helpen graag

      De overgang van leerlingen van groep 2 naar groep 3 is voor veel scholen een uitdaging. Het vergt veel aandacht en misschien heb je daar niet genoeg personeel voor. Een training voor de onderbouw kan dan uitkomst bieden. 

    • Conferentie 'Brokenness, sin and grace in human formation'

      Denk mee over gebrokenheid, zonde en genade in opvoeding en onderwijs tijdens de 'Education, Formation and the Church conferentie'. Deze online academische conferentie wordt van woensdag 25 t/m vrijdag 27 augustus georganiseerd door onderzoekers van de Theologische Universiteit in Kampen en Apeldoorn. Het initiatief voor deze conferentie wordt ondersteund door onder meer Driestar educatief.

    • Elly van der Gouwe 'Elk kind is wonderlijk gemaakt door God de Schepper'

      De christelijke methode Wonderlijk gemaakt voor het basisonderwijs is dit jaar volledig vernieuwd, geactualiseerd en gedigitaliseerd. Want relationele en seksuele vorming blijft relevant. Elke week zijn er in het nieuws aanknopingspunten. Of het nu gaat om berichten van seksuele grensoverschrijding, MeToo-meldingen, vermeende genderideologie in een koningslied of bloot in tv-programma’s, we hebben een eigen positieve boodschap mee te geven aan kinderen. Elly van der Gouwe licht in dit interview toe hoe de vernieuwde Wonderlijk gemaakt daar aan kan blijven bijdragen.