Het Nationaal Programma Onderwijs, wat betekent dat voor jouw school? 25 maart 2021

Op 17 februari maakte het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) bekend dat er 8,5 miljard euro beschikbaar komt voor een Nationaal Programma Onderwijs. Op 24 maart ontvingen alle schoolbesturen en schoolleiders een aanvullende brief met meer informatie. In dit bericht werken we voor je uit waar het programma uit bestaat, wat er van de scholen verwacht wordt en hoe Driestar onderwijsadvies je kan helpen.

Opzet Nationaal Programma Onderwijs
npo-opzet.png
In bovenstaande tijdlijn staan de onderdelen beschreven die het ministerie van OCW de komende maanden van de scholen verwacht, maar ook wat zij zullen doen.

Wat wordt er van de scholen verwacht?

Belangrijkste onderdelen
 
Scan (april 2021)
In deze periode voer je een analyse uit op de problemen en behoeftes, op leerling-én schoolniveau (op basis van gegevens uit het leerlingvolgsysteem, informatie uit bestaande zorgstructuren en actieve betrokkenheid van ouders).  De analyse richt zicht op alle leergebieden en kijkt naar drie specifieke onderdelen:
  • Leerontwikkeling
  • Sociale ontwikkeling
  • Welbevinden
Naast een analyse op leerlingniveau moet de scan ook inzicht geven in wat de behoeftes van de leraren zijn qua ondersteuning en expertise. Het maken van de scan is verplicht. De verwachting van het ministerie van OCW is dat alleen op hoofdlijnen gerapporteerd wordt.
 
Plan (mei 2021)
Op basis van de scan bepaal je welke interventies je wilt inzetten. Deze keuze kunnen worden gebaseerd op het keuzemenu aan bewezen effectieve interventies dat OCW in april beschikbaar stelt. Deze zijn enerzijds gericht op directe contact met de leerling en anderzijds op het verhogen van de interne kwaliteit.
De inzet van de interventies wordt opgenomen in het School Programma en afgestemd met de MR. Deze beslaat de schooljaren 2021/2022 en 2022/2023. Ook wordt hierin opgenomen hoe de maatregelen gemonitord worden, en wordt verwacht dat halverwege 2022 een tweede scan wordt afgenomen om effect zichtbaar te maken.
 
Dit schoolplan hoeft niet gedeeld te worden met het ministerie van OCW, wel kunnen hier vragen over gesteld worden.
 
Bekendmaking beschikbare gelden (juni 2021)
Men verwacht dat een bedrag van ongeveer 700 euro per leerling beschikbaar zal zijn voor het schooljaar 2021/2022. Uiterlijk in juni komt meer duidelijkheid over het definitieve bedrag (ook afhankelijk van aantal leerlingen met hoger risico). 

Hoe Driestar onderwijsadvies kan helpen

Met de expertise die Driestar onderwijsadvies in huis heeft, kunnen wij je school(bestuur) helpen en ondersteunen met het maken van een analyse van de (eventuele) cognitieve, executieve en sociale achterstanden en het opstellen van een Schoolprogramma. Hoe kun je de gegevens van je (pedagogisch) leerlingvolgsysteem gebruiken om vertragingen en achterstanden in kaart te brengen? Welke keuzes kunnen gemaakt worden, passend bij de context en toekomstvisie van jouw school?

Het ministerie van OCW maakt in april de menukaart met interventies beschikbaar. We zullen dan kenbaar maken met welke interventies van de menukaart we je bij Driestar onderwijsadvies kunnen helpen.
 
Via de nieuwsbrief en website van Driestar onderwijsadvies houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Als eerste op hoogte zijn? Je kunt je hier inschrijven voor de nieuwsbrief.
 
Voor meer informatie over het Nationaal Programma Onderwijs kun je terecht bij Alieke Hofland (regisseur passend onderwijs) en Leen Ruijgrok (onderwijsadviseur).

Meer nieuws

    • Webinar Mag ik ook iets zeggen? - een kort verslag

      Tijdens het webinar georganiseerd door Samen zijn wij school (SZWS) op 25 maart jongstleden ging het om de stem van de leerling, de ouder en de leerkracht/docent. Deze Gouden Driehoek zorgt voor een toename van de ouderbetrokkenheid, autonomie bij de leerlingen en geeft leerkrachten meer inzicht in wie de leerling is.

    • Dyslexiewedstrijd 2021 – doe jij ook mee?

      Ook dit jaar hebben we weer een 'dyslexiewedstrijd' voor alle kinderen die bij ons dyslexiebehandeling krijgen. Wie vertelt, knutselt of schrijft er om een originele en leuke manier iets over zijn bijzondere boek? De winnaar krijgt de enige echte dyslexietrofee en een andere mooie prijs. Doe jij mee?

    • L-E-Z-E-N, LEE-ZEN en nu vloeiend!

      Vloeiend lezen; makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe ondersteun je kinderen bij het vloeiend leren lezen? Rita (intern begeleider) en Bart (leerkracht groep 3/4) zien dat de leesachterstanden mede door de lockdown versterkt worden. Hoe kunnen zij (en jij als leerkracht of ib'er) daarmee omgaan?

    • Symposium Het jonge kind ook online een succes

      Inspiratie, ontmoeting en gezelligheid; de vaste ingrediënten van symposium Het jonge kind ontbraken ook dit jaar niet. Zo’n 280 deelnemers volgden op 24 maart dit symposium. Thuis achter de laptop of samen met het onderbouwteam voor het digibord, met wat toegestuurd lekkers binnen handbereik. Samen leerden we meer over problematisch gedrag bij kleuters, een rijke speelleeromgeving, schrijfproblemen en een taalontwikkelingsstoornis. ‘Wat fijn om zo online een mooie dag met elkaar te hebben!’

    • Vraag 1 april de lerarenbeurs aan

      Vanaf 1 april om 00.00 uur kun je de lerarenbeurs weer aanvragen. In een kamerbrief is de lijn voor het aanvragen voor een lerarenbeurs voor 2021-2022 uiteengezet. Goed nieuws is aanvragen die vorig jaar zijn afgewezen i.v.m. bereiken van het subsidieplafond met voorrang worden behandeld. Benieuwd hoe jij de lerarenbeurs kunt gebruiken?