Het Nationaal Programma Onderwijs, wat betekent dat voor jouw school? 25 maart 2021

Op 17 februari maakte het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) bekend dat er 8,5 miljard euro beschikbaar komt voor een Nationaal Programma Onderwijs. Op 24 maart ontvingen alle schoolbesturen en schoolleiders een aanvullende brief met meer informatie. In dit bericht werken we voor je uit waar het programma uit bestaat, wat er van de scholen verwacht wordt en hoe Driestar onderwijsadvies je kan helpen.

Opzet Nationaal Programma Onderwijs
npo-opzet.png
In bovenstaande tijdlijn staan de onderdelen beschreven die het ministerie van OCW de komende maanden van de scholen verwacht, maar ook wat zij zullen doen.

Wat wordt er van de scholen verwacht?

Belangrijkste onderdelen
 
Scan (april 2021)
In deze periode voer je een analyse uit op de problemen en behoeftes, op leerling-én schoolniveau (op basis van gegevens uit het leerlingvolgsysteem, informatie uit bestaande zorgstructuren en actieve betrokkenheid van ouders).  De analyse richt zicht op alle leergebieden en kijkt naar drie specifieke onderdelen:
  • Leerontwikkeling
  • Sociale ontwikkeling
  • Welbevinden
Naast een analyse op leerlingniveau moet de scan ook inzicht geven in wat de behoeftes van de leraren zijn qua ondersteuning en expertise. Het maken van de scan is verplicht. De verwachting van het ministerie van OCW is dat alleen op hoofdlijnen gerapporteerd wordt.
 
Plan (mei 2021)
Op basis van de scan bepaal je welke interventies je wilt inzetten. Deze keuze kunnen worden gebaseerd op het keuzemenu aan bewezen effectieve interventies dat OCW in april beschikbaar stelt. Deze zijn enerzijds gericht op directe contact met de leerling en anderzijds op het verhogen van de interne kwaliteit.
De inzet van de interventies wordt opgenomen in het School Programma en afgestemd met de MR. Deze beslaat de schooljaren 2021/2022 en 2022/2023. Ook wordt hierin opgenomen hoe de maatregelen gemonitord worden, en wordt verwacht dat halverwege 2022 een tweede scan wordt afgenomen om effect zichtbaar te maken.
 
Dit schoolplan hoeft niet gedeeld te worden met het ministerie van OCW, wel kunnen hier vragen over gesteld worden.
 
Bekendmaking beschikbare gelden (juni 2021)
Men verwacht dat een bedrag van ongeveer 700 euro per leerling beschikbaar zal zijn voor het schooljaar 2021/2022. Uiterlijk in juni komt meer duidelijkheid over het definitieve bedrag (ook afhankelijk van aantal leerlingen met hoger risico). 

Hoe Driestar onderwijsadvies kan helpen

Met de expertise die Driestar onderwijsadvies in huis heeft, kunnen wij je school(bestuur) helpen en ondersteunen met het maken van een analyse van de (eventuele) cognitieve, executieve en sociale achterstanden en het opstellen van een Schoolprogramma. Hoe kun je de gegevens van je (pedagogisch) leerlingvolgsysteem gebruiken om vertragingen en achterstanden in kaart te brengen? Welke keuzes kunnen gemaakt worden, passend bij de context en toekomstvisie van jouw school?

Het ministerie van OCW maakt in april de menukaart met interventies beschikbaar. We zullen dan kenbaar maken met welke interventies van de menukaart we je bij Driestar onderwijsadvies kunnen helpen.
 
Via de nieuwsbrief en website van Driestar onderwijsadvies houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Als eerste op hoogte zijn? Je kunt je hier inschrijven voor de nieuwsbrief.
 
Voor meer informatie over het Nationaal Programma Onderwijs kun je terecht bij Alieke Hofland (regisseur passend onderwijs) en Leen Ruijgrok (onderwijsadviseur).

Meer nieuws

    • Nieuw: cursus Dyslexiespecialist 3.0

      Schrijf je in voor de vernieuwde cursus Dyslexiespecialist 3.0! Maak kennis met het nieuwe dyslexieprotocol 3.0 en blijf up-to-date van de laatste ontwikkelingen van dyslexie. Meld je nog snel aan voor de cursus van 15 februari!

    • 'Alle kinderen houden van geschiedenis'

      In het DRS magazine met het thema 'Gedenken' wordt geschiedenisdocent Ton van der Schans geïnterviewd. Op school krijgt herdenken expliciet een plaats door het vak geschiedenis. Wat is nu de kern van dat vak en hoe is het verleden herdenken juist voor christenen betekenisvol?

    • Studiemiddag jeugdliteratuur - welkom!

      Op 18 maart duiken we met de leraren Nederlands weer een dag lang in de jeugdliteratuur. Samen denken we daarover na op een sfeervolle locatie. Zoals altijd staan er leerzame lezingen op het programma, tijd voor ontmoeting en ontspanning, en een gezamenlijke maaltijd. We hopen weer veel docenten Nederlands te ontmoeten, zowel uit het vo als het mbo. Ook andere belangstellenden van harte welkom!

    • Actieboek ter ere van 750 jaar Gouda

      Dit jaar bestaat Gouda, de stad van kaas en stroopwafels, 750 jaar. Maar wie Gouda zegt, zegt ook Driestar educatief. Driestar hogeschool is de leukste hogeschool van Gouda en menig (aanstaande) leraar heeft het ritje naar Gouda gemaakt voor een cursus of symposium van Driestar onderwijsadvies. Daar willen we jullie voor bedanken en daarom in dit 'verjaardagsjaar' ook een leuke actie van ons!

    • Gratis webinar 'Een eigen weg vinden'

      Op 8 februari organiseert het onderzoekscentrum van Driestar educatief het webinar ‘Een eigen weg vinden’. Tijdens dit webinar gaat Anne-Marije de Bruin-Wassinkmaat in op de bevindingen van haar promotieonderzoek naar de religieuze identiteitsontwikkeling van reformatorisch opgevoede jongvolwassenen. Iedereen die geïnteresseerd is in religieuze vorming en opvoeding van jongeren: van harte uitgenodigd!