Finalisten Mediawijsheids Challenge bekend! 8 maart 2019

Gezucht, gezweten en gewerkt: dat hebben de brugklassers die dit jaar meededen met de Mediawijsheids Challenge. Mooie resultaten rolden binnen en drie klassen met de hoogste scores zijn genomineerd voor de finale.


De brugklassen konden 50 punten behalen tijdens de Challenge. Klas V1GC van het Van Lodenstein College in Kesteren haalde met 37 punten de hoogste score binnen. De groep werd op de voet gevolgd door klas 1HC van de Pieter Zandt Scholengemeenschap in Kampen met 35 punten. Ten slotte haalde klas M1B van de CGS Prins Maurits in Middelharnis met 32,5 punten nog net een plaatsje in de finale binnen.

Op 28 maart strijden de drie klassen bij het Reformatorisch Dagblad in Apeldoorn voor de titel Meest Mediawijze Klas van het Jaar. We houden je op de hoogte!

Dit jaar niet mee kunnen doen? Volgend jaar organiseren we weer een Mediawijsheids Challenge!

Meer nieuws

    • Hoe verloopt de overdracht van dyslexiebehandeling naar de klas?

      Kinderen met dyslexie hebben baat bij dyslexiezorg door een erkende behandelaar. Terug in de klas kunnen ze het geleerde in praktijk brengen bij het lezen en spelling. Maar lukt dat ook? En zijn leerkrachten in staat de methodiek van de behandeling toe te passen in hun lessen?

    • Wat doe je als de methode Taal actief van te hoog niveau is voor sommige leerlingen?

      Remco zit in groep 7 en heeft niet zo’n taalknobbel. Hij zal straks een mooi beroep krijgen waarbij hij met zijn handen zal gaan werken. De inschatting is dat hij zal instromen in vmbo-basis. De leerstof van Taal actief is voor Remco regelmatig een te stevige kluif. Maar wat kan je als leerkracht op een verantwoorde manier schrappen? En mag je Remco ook minder taalleerstof aanbieden?

    • Een nieuwe Bijbeltoets voor het primair onderwijs, maar waarom?

      Er is een Bijbeltoets ontwikkeld voor het primair onderwijs. Wat houdt die toets in, wordt er niet al teveel getoetst in het onderwijs, en wat kunnen scholen met de uitkomst? Lees de antwoorden op deze vragen in het interview met Chiel Noort, schoolleider en ontwikkelaar van de Bijbeltoets.

    • De methode Wonderlijk gemaakt onder de loep

      ‘Wonderlijk gemaakt’ is een methode seksuele vorming voor het christelijk en reformatorisch basisonderwijs. In de afgelopen maanden heeft het onderzoekscentrum van Driestar educatief onderzoek naar deze methode gedaan.

    • Workshop: schurend contact tussen school en ouders

      School en ouders willen het liefst goed samenwerken in het belang van leerlingen. Of je nou schoolleider bent, docent of ouder, het is nooit fijn als er ruzie is. Toch schuurt het soms en ontstaan er conflicten. Hoe ga je daarmee om? Dat leer je in deze workshop.