Bied ook passende zorg aan leerlingen met dyslexie! 19 november 2020

Ben jij het aanspreekpunt voor dyslexie binnen jouw school? Tijdens de cursus Dyslexiespecialist 2.0 doe je theoretische en praktische kennis op over de begeleiding, behandeling en nazorg van kinderen met dyslexie, allemaal volgens de nieuwste inzichten. Ib’er Bettie van Dijk heeft er ervaring mee. Lees haar verhaal en word ook zelf enthousiast!

Bettie van Dijk, intern begeleider en leerkracht op Ds. J. Fraanjeschool te Barneveld, volgde de cursus afgelopen voorjaar. ‘Als ib’er denk ik regelmatig na over passend onderwijsaanbod voor kinderen die moeite hebben met lezen en spellen. Ieder jaar mag ik voor een aantal kinderen een dyslexie-onderzoek aanvragen. De benodigde kennis daarvoor had ik opgedaan door veel vragen te stellen aan collega’s, maar ik miste een borgingsdocument waarin per zorgniveau beschreven is wat we als school doen. Toen ik de cursus Dyslexiespecialist 2.0 zag langskomen dacht ik: daar kan ik vast ontbrekende kennis ophalen! Op die manier kunnen we passende zorg bieden aan de leerlingen en het juiste pad te bewandelen richting een dyslexieaanvraag.’
 
Bettie was blij met de onderwerpen die de revue passeerden tijdens de cursus. ‘Het is niet altijd bij iedereen bekend dat je bij leerlingen die een jaar zijn gedoubleerd de lees- en spellingontwikkeling moet vergelijken met leeftijdsgenoten en niet met klasgenoten. Dit is heel belangrijke kennis in verband met een dyslexieaanvraag!’
Een thema dat er voor Bettie uitsprong was over het onderwijs na afronding van een behandeltraject. ‘Het ging over het opstellen van een ontwikkelperspectief, over een dyslexiekaart en digitale middelen. Heel concreet en toepasbaar in mijn werk!’
 
Bij de cursus horen ook huiswerkopdrachten die de deelnemers aan het denken zetten over het handelen op hun eigen school. ‘Erg nuttig’, vindt Bettie. ‘Ze sloten goed aan bij wat er op de avonden werd besproken.’ De cursus is een aanrader voor een ieder die zich bezighoudt met dyslexie in het basisonderwijs: ‘Het is leerzaam! Ook is het fijn om met andere intern begeleiders te praten over hoe zij dingen aanpakken. Je leert niet alleen van de cursusinformatie, maar ook van elkaar.’ Dat de cursus vanwege de coronacrisis digitaal werd gehouden, heeft Bettie niet als een belemmering ervaren. ‘Door de mooie opzet van de avonden werkte het prima online.’

Meld jij je ook aan en word je op die manier de dyslexiespecialist op school? Schrijf je snel in, want de cursussen gaan binnenkort van start.

>> Inschrijven voor Amersfoort (start 13 januari)
>> Inschrijven voor Gouda (start 16 februari)

Meer nieuws

    • Leerstoel Christelijke pedagogiek van Driestar educatief naar Theologische Universiteit Apeldoorn

      Het College van Bestuur van Driestar educatief (DE) heeft in 2016 een leerstoel ‘Christelijke pedagogiek’ opgericht en deze als bijzondere leerstoel ondergebracht bij de Theologische Universiteit Apeldoorn (TUA). Per 1 september 2021 zal dit een reguliere leerstoel aan de TUA worden.

    • Diplomering post-hbo-opleiding Hoogbegaafdheid & Differentiatie

      Donderdag 27 mei j.l. was het zover, 15 studenten namen hun diploma in ontvangst na het volgen van de opleiding rond hoogbegaafdheid. Deze studenten mogen zich nu specialist hoogbegaafdheid & differentiatie noemen. Doordat zij bij ons een landelijk erkende opleiding hebben gevolgd staan deze specialisten geregistreerd in het landelijk register.

    • Lectoraatsdag 29 september 2021: Als desem in het deeg, verhalen die vormen en verbinden

      PCGVO en Driestar educatief hebben een lectoraat ingericht over protestants vormingsonderwijs op de openbare basisschool. Op de lectoraatsdag van 29 september zal de installatie van associate lector dr. Jan van Doleweerd plaatsvinden.

    • Aanmelden vernieuwde Wonderlijk gemaakt Basis

      De lesmethode Wonderlijk gemaakt Basis is vernieuwd. Voor de gebruikers van de huidige methode gaat er wat veranderen. In dit nieuwsbericht lees je meer over deze veranderingen en wat je moet doen om toegang te krijgen tot het herziene materiaal.

    • Gods werkelijkheid betrekken bij lessen

      Leerstof en vakinhoud gaan over de werkelijkheid. Daarmee gaan ze ook over Gods werkelijkheid. Welke rol speelt de leerling in deze werkelijkheid? Die vraag heeft alles met christelijk burgerschap te maken. De zeven principes van de Didactische diamant helpen om een vakles vanuit christelijk perspectief vorm te geven.