12,5 jaar TaalpuntNL in het voorgezet onderwijs 2 oktober 2017

Dit jaar is het 12,5 jaar geleden dat de eerste editie van TaalpuntNL op de markt kwam. TaalpuntNL is een methode Nederlands voor het christelijk voortgezet onderwijs. De methode is geschreven vanuit de visie dat taal een gave van God is.

TaalpuntNL is de opvolger van Fundamentaal. Omdat deze methode na elf jaar dringend aan herziening toe was, nam het toenmalige Directieoverleg Reformatorisch Voortgezet Onderwijs het initiatief voor een nieuw concept. De kerndoelen werden globaler geformuleerd, wat meer ruimte gaf voor eigen invulling. Er is bewust gekozen om aandacht te schenken aan lezen. Hierbij krijgt (christelijke) jeugdliteratuur een prominente plaats.
 
De ontwerpers vonden het ook belangrijk om taalbeschouwelijke onderwerpen op het niveau van de leerlingen aan te bieden. In de leerlijn Taal over taal werd aandacht geschonken aan thema’s als taalverwerving en taalvariatie maar ook het taalgebruik in de Statenvertaling kwam aan de orde.

Uitgangspunten van TaalpuntNL

De methode is geschreven vanuit de visie dat taal een gave van God is. Leerlingen leren onder andere oog te hebben voor de schoonheid van taal en om beeldend en creatief om te gaan met taal.
 
Ook wordt bij het uitkiezen van de teksten rekening gehouden met de visie. Zo zijn de gekozen onderwerpen en teksten onder andere in overeenstemming met de Bijbelse normen en waarden en geven zij aanleiding tot reflectie, onderzoek en gesprek.

Werkwijze bij de ontwikkeling van TaalpuntNL

De werkwijze bij de ontwikkeling van TaalpuntNL is uniek. De meeste schrijvers zijn werkzaam als docenten van de gebruikersscholen.
 
Daarnaast wordt ieder jaar een resonansgroep samengesteld uit leraren Nederlands. Zij mogen in de conceptfase hun reactie geven op de kopij. Hierdoor ontstaat een stevige relatie met de lespraktijk en wordt de kwaliteit en het draagvlak voor de methode gewaarborgd.

Verschillende edities en een digitaal component

Door de jaren heen zijn er drie edities verschenen. Inmiddels werken de scholen sinds 2015 met de derde editie, die een uitgebreide digitale component heeft.
 
Bij ieder hoofdstuk zijn digitale herhalings- en verdiepingsopdrachten ontwikkeld. De digitale opdrachten bieden mogelijkheden die op papier niet mogelijk zijn zoals het bekijken van korte video’s.
 
Voor de docent is het grote voordeel dat er op klas- en leerlingniveau gedifferentieerd kan worden en dat de resultaten in één oogopslag zichtbaar zijn. Bovendien scheelt het veel nakijkwerk.

Contact

Wil je op de hoogte blijven of meer informatie over de methode? Neem dan contact op met onze onderwijsadviseur TaalpuntNL of bezoek de website van TaalpuntNL

Meer nieuws