(Hoog)begaafde leerlingen verdienen aandacht, net als elk kind! 3 juli 2019

De tijd dat de visie was dat (hoog)begaafde leerlingen zelfstandig met hun eigen werk aan de slag konden en daarmee goed bezig waren is gelukkig voorbij. Steeds meer zien we dat scholen zich richten op de specifieke ondersteuningsbehoeften van deze leerlingen.

Subsidieregeling 

In de afgelopen periode zijn er 138 aanvragen voor de subsidieregeling begaafde leerlingen ingediend door samenwerkingsverbanden. De beoordelingscommissie is inmiddels begonnen met de beoordeling van de aanvragen. De hoop is dat er de komende jaren veel kennis zal worden ontwikkeld en gedeeld.  En dat is hard nodig! In het document ”de Staat van het onderwijs 2019” staat te lezen dat de resultaten van de (hoog) begaafde leerling toch nog steeds terug lopen.  

Vaardigheden 

In hetzelfde document zijn belangrijke kerntaken van het onderwijs te lezen. Eén daarvan is het bijbrengen van kennis en vaardigheden. Het gaat om vaardigheden voor toekomstbestendig onderwijs. 

Hoogbegaafde kinderen lopen het risico dat ze op de basisschool zich onvoldoende vaardigheden eigen maken, doordat de inhoud ze daartoe niet uitdaagt. Het is van belang dat de kennis die ze aangeboden krijgen aansluit bij hun zone van naaste ontwikkeling, zodat ook zij de kans krijgen de vaardigheden te leren die ze nodig hebben. 

Leerlijn 

 



Binnen ParnasSys is de leerlijn ‘Kader voor ontwikkeling’ beschikbaar. Deze leerlijn bevat 10 vaardigheden (Creatief denken, analytisch denken, kritisch denken, zelfsturing, zelfinzicht, motivatie, samen leren, ICT-vaardigheden, communiceren en denken over denken). Bij iedere vaardigheid staan doelen verwoord die nodig zijn om de vaardigheid te beheersen.  Als onderwijsadviseurs begeleiden we je graag met het werken met en rond deze leerlijn. Kies je als school voor een begeleidingstraject rond deze leerlijn, dan krijg je ook toegang tot lessen/activiteiten bij deze bronnen. Klik hier voor een voorbeeld van z’n lessuggestie. 

Toekomst 

De meerwaarde is dat deze lijn gericht is op de toekomst. We weten op dit moment eigenlijk niet waar we onze leerlingen voor opvoeden. Welke beroepen zullen er nog zijn als de leerlingen het werkzame leven in gaan? Dat is nog onzeker. Wat we wél weten is dat leerlingen des te meer vaardigheden nodig hebben om straks goed te kunnen functioneren. De Leerlijn ‘Kader voor ontwikkeling’ kan je helpen bij het waarnemen, begrijpen en plannen van en het werken aan deze vaardigheden.  

Geschikt voor alle leerlingen 

Is deze leerlijn er dan alleen voor de hoogbegaafde leerling? Deze leerlingen verdienen extra aandacht op dit gebied, omdat we zien dat juist voor hen een aantal van deze vaardigheden een flinke uitdaging kan worden. Denk bijvoorbeeld aan het vasthouden van motivatie, het leren doorzetten en het maken van een planning bij lesstof op hun niveau. Maar uiteindelijk willen we dat alle leerlingen tot bloei kunnen komen. Er zijn dan ook scholen die deze leerlijn breder implementeren. Want wat goed is voor de hoogbegaafde leerling, is goed voor alle leerlingen! 

Contact 

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden van deze leerlijn of op zoek naar informatie? Kijk dan op onze website of neem contact op met Martine Blonk-Meulenkamp via e-mail

Meer nieuws

    • Maak kennis met Dirk Verweij

      Sinds 1 oktober is Dirk Verweij als nieuwe manager gestart bij Driestar onderwijsadvies, naast Marian Ruitenberg. In dit bericht stelt hij zich voor.

    • Hoge tevredenheid dyslexiebehandeling

      Driestar educatief heeft de uitslag van het cliënttevredenheidsonderzoek van Parantion binnen gekregen. Opnieuw zijn ouders zeer tevreden over onze diagnostiek en behandeling van ernstige enkelvoudige dyslexie. Daar zijn we als organisatie dankbaar voor. We vroegen Elienne Kik, moeder van Thomas die recent zijn behandeling afrondde, om een reactie.

    • Onderzoek naar leermiddelen

      In cursusjaar 2018-2019 peilden we de behoeften omtrent leermiddelen onder docenten in het reformatorisch VO. De vragenlijst werd ingevuld door 236 respondenten. Uit hun antwoorden blijkt dat het overgrote deel van de docenten behoefte heeft aan een complete methode. Aan minder traditionele werkvormen is minder behoefte.

    • Driestar educatief op Kuysersconferentie

      Van 3 tot en met 5 oktober bezochten Bram de Muynck, Bram Kunz en Piet Murre de tweejaarlijkse Kuyersconferentie in Grand Rapids (VS). Bij deze conferentie komen leraren, opleiders en onderzoekers samen om onderzoek en inzichten met elkaar te delen. Het thema van dit jaar was ‘Shaping Christian Learning’.

    • Waarom Berta en Bernhard deelnamen aan de Zomerschool

      Allebei zijn ze werkzaam bij Driestar educatief, en allebei deden ze mee aan de Zomerschool voor christelijke young professionals. De Zomerschool wordt al jaren georganiseerd door Driestar hogeschool, Erdee Media Groep, VGS en RMU. Berta Keuken en Bernhard van der Knijff blikken terug. “Het heeft me aangezet tot dieper nadenken over dingen.”