Nieuws

  • Update: ZIEN! en monitoring sociale veiligheid

    Sinds afgelopen schooljaar is het mogelijk om met de leerlingvragenlijsten van ZIEN! de sociale veiligheid te monitoren. Dit naar aanleiding van de veranderde wetgeving. In dit artikel geven we je een update van de stand van zaken rondom ZIEN! en sociale veiligheid.

    Lees meer ›
  • Meer nieuws

  • Haal meer uit het hulpprogramma ZIEN!

    Als je als leerkracht het hulpprogramma ZIEN! dagelijks gebruikt, zouden je leerlingen hier iets van moeten merken. Merken jouw leerlingen dat jij het programma ZIEN! gebruikt of stopt ZIEN! na het invullen? Lees hier hoe je nog meer uit ZIEN! kunt halen.

  • 7 tips om als ib'er om te gaan met bloktoets Rekenen

    Alleen op basis van behaalde cijfers een bloktoets beoordelen, is als het kijken naar het topje van een ijsberg. Als ib'er kan en moet je er veel meer uit halen. Met onderstaande tips haal je meer uit je rekenmethode.

  • Zo maak je een goede groepsanalyse

    Een nieuw schooljaar! Je hebt de groep via een warme overdracht uit handen van je collega gekregen. Maar weet je al hoe je groep er qua ontwikkeling voorstaat? Weet je waar de leemtes en uitdagingen zitten? Maak zelf met behulp van ParnasSys een analyse op groepsniveau. Een praktische handreiking.

  • Haal alles uit BOUW! met de nieuwe tutortraining

    Steeds meer scholen kiezen ervoor om het programma BOUW! in te zetten om leesproblemen aan te pakken. Driestar onderwijsadvies biedt sinds kort een BOUW!-tutortraining aan.

  • In gesprek met ouders over sociaal-emotionele ontwikkeling

    De sociaal-emotionele ontwikkeling van je leerlingen is belangrijk. Veel scholen voeren in december een oudergesprek waarbij het sociaal-emotioneel functioneren van de leerling onderwerp van gesprek is. Lastig om dat vorm te geven? ZIEN! kan je erbij helpen!

  • Doorontwikkeling leerlijnenpakket voor vrijescholen in ParnasSys

    Vanaf vorig jaar is er een leerlijnenpakket voor vrijescholen in ParnasSys beschikbaar. Dit pakket bevat leerdoelen voor de twee kleuterjaren en de onderbouw (klas 1 tot en met klas 6). De inhoud van dit leerlijnenpakket wordt regelmatig uitgebreid. Een update van de recente uitbreidingen.

  • 6 tips om sensomotorische ontwikkeling te stimuleren

    Het is herfst en de bomen worden langzaam kaal. In de zandtafel liggen herfstbladeren, kastanjes, eikels. De kinderen kunnen de bladeren voelen, zien, er aan ruiken, de bladeren ritselen. Al die handelingen hebben te maken met de sensomotorische ontwikkeling.

  • Het nut van de belijdenisgeschriften in het onderwijs

    Veel christelijke scholen vragen van hun leraren om de belijdenisgeschriften te onderschrijven. Maar de geschriften in het onderwijs onder de aandacht brengen, is in de praktijk niet altijd even makkelijk. Zijn deze eigenlijk nog wel relevant?

  • Begin het jaar met een frisse blik op ZIEN!

    De eerste weken van het schooljaar zitten er op en voor je het weet is het alweer herfstvakantie. Veel scholen vullen rond die tijd voor de eerste keer de ZIEN!-vragenlijsten in. Hoe zorg je dat je hier goed op voorbereid bent? In dit artikel geven we je tips en links naar handige documenten.