Nieuws

  • Nascholing: is dat niet te veel gevraagd?

    Er komt veel op leerkrachten af: voorbereiden, vergaderen, lesgeven, contact met ouders, administratie. Waarom zou je daar ook nog nascholing aan willen toevoegen? Arnoud Plaisier, schoolleider bij de Stadhouder Willem III-school in Hendrik-Ido-Ambacht, weet het wel: “Van extra toerusting wordt een leerkracht scherper. Mensen die nieuwe dingen leren, zijn enthousiaster en dat werkt aanstekelijk binnen de school.”

    Lees meer ›
  • Meer nieuws

  • Vianencongres 2022

    Op vrijdag 10 juni 2022 is er weer het Vianencongres. Deze dag zal in het teken staan van de samenhang en de verbondenheid met elkaar in de huidige samenleving. Het thema is ‘Sámen leven – Hoe één zijn we?’ met als ondertitel: ‘In een geïndividualiseerde samenleving kan het recht van de gemeenschap onder druk komen te staan. Wat bindt ons samen?’

  • De leerlijn burgerschap is er – en nu?

    De nieuwe leerlijn burgerschap is er. Een mooi instrument dat scholen helpt bij het vormgeven van de wettelijke opdracht tot doelgericht en samenhangend burgerschapsonderwijs. Hoe nu verder? Hoe ga je ermee aan de slag? Henk Vermeulen blogt over de meest vruchtbare route.

  • Word jij specialist jonge kind?

    Ben jij enthousiast over het werken met het jonge kind? Wil je hen graag stimuleren via informeel leren, dus al spelend? Wil je daarnaast leren met welk uitdagend en betekenisvol onderwijs het jonge brein zich ontwikkelt en hoe je je collega’s hierover enthousiasmeert? Dan is onze post-hbo-opleiding jonge kind echt iets voor jou!

  • Rens Rottier stopt eind 2022 als bestuurder van Driestar educatief

    Rens Rottier heeft besloten eind 2022 terug te treden als voorzitter van het college van bestuur van Driestar educatief. Daarmee komt een einde aan bijna 25 jaar bestuurlijke verantwoordelijkheid voor Driestar educatief en haar voorgangers. Rottier wil zijn kennis en ervaring nog enkele jaren ten dienste stellen van het christelijk onderwijs.

  • 'Herbergzaamheid bieden, wat is dát belangrijk!'

    Wat moet je doen als je een leerling met hechtingsproblematiek in je klas hebt? Hoe ga je om met leerlingen die te maken hebben gehad met traumatische ervaringen? Linda Paans volgde cursus Hechting en trauma. 'De wens leeft dat deze kinderen, ondanks hun moeilijke situatie, toch tot leren en ontwikkelen komen.'

  • Brede burgerschapsvorming verbinden met de Bijbel

    Wat hebben christelijke scholen de pluriforme samenleving te bieden? Er zijn grote zorgen over de onderlinge verbondenheid in de samenleving. De burgerschapsopdracht van de overheid aan scholen is daarvan een teken. Maar persoonsvorming en burgerschapsvorming zijn geen vakken die je er even bij kunt doen. Hoe geef je brede burgerschapsvorming een geïntegreerde plek in de praktijk van de school?

  • Vier redenen om je bevoegdheid vakleerkracht bewegingsonderwijs te behalen

    62% van de basisschoolleerlingen vindt gym het leukste vak. Maar voor leraren is het niet altijd het meest favoriete onderdeel van de dag. Want hoe houd je in een omgeving met zoveel geluid en beweging de regie en leert iedereen op zijn of haar niveau succesvol bewegen? Heb je bijvoorbeeld een plan voor dat kind dat zich snel verveelt, of voor dat kind dat na drie keer nog niet over de bok springt?

  • Uitnodiging 13 mei boekopdrachten ontwerpen

    Een goede les of opdracht ontwerpen bij een jeugdboek is best ingewikkeld. Daarom is het handig om dat samen te doen.

  • Nu verkrijgbaar: vernieuwde ouderbrochure Wonderlijk gemaakt

    Vorig jaar verscheen de vernieuwde versie van Wonderlijk gemaakt basis. Daarop aanvullend is nu ook de ouderbrochure in vernieuwde opzet beschikbaar. Passend bij de opbouw van de methode en ook weer in een nieuwe, frisse lay-out. Wat is het doel en meerwaarde van een ouderbrochure? We vroegen het Elly van der Gouwe, auteur van de methode en de ouderbrochure.