Nieuws

  • Zet het vast in je agenda: de Mediawijsheidschallenge 2021

    Vloggers, mediamijders, Insta-fanaten: ze zitten allemaal in je klas. En allemaal hebben ze een gezond portie mediawijsheid nodig. Want hoe voorkom je identiteitsfraude, welke informatie weet Google van jou en wat zijn cookies? Ontdek de mediawijsheid van je klas tijdens de jaarlijkse Mediawijsheidschallenge die start in de Week van de Mediawijsheid!

    Lees meer ›
  • Meer nieuws

  • 'A sense of community' binnen het schoolteam

    Stel je binnen je team weleens de vraag: ‘Willen jullie even meekijken. Hoe kan ik het beste inspelen op de vraag van leerling Hidde?’ De sfeer binnen je team moet veilig zijn om zo’n vraag te durven stellen. Je laat er immers mee zien dat je je minder competent voelt. Veiligheid biedt ruimte om te benoemen dat je je handelingsverlegen voelt en hulp nodig hebt.

  • Boekenopdracht Boekenweek voor jongeren

    Rond de Boekenweek van jongeren (17-26 september) kan een bericht over jeugdliteratuur natuurlijk niet ontbreken. Gelukkig wordt op alle VO-scholen steeds meer gelezen. Dat dat hard nodig is, weet iedereen. Een groeiend aantal docenten maakt gebruik van de website www.boekenopdracht.nl, een initiatief van de CVHO en Driestar educatief.

  • ‘Gidsen’ daagt uit tot goed gesprek over christelijke schoolpedagogiek

    Geen onbetwistbare onderwijsdogmatiek, maar een ‘open schoolpedagogiek’ hebben dr. Bram de Muynck en dr. Bram Kunz willen schrijven. Met Gidsen hopen ze ‘heel nadrukkelijk’ een goed gesprek te beginnen over het waartoe van christelijk onderwijs anno nu. ‘Met vakgenoten vanuit eigen kring, maar ook met collega’s van buiten.’

  • Het op een goede manier aanleren van de Engelse taal blijft een aandachtspunt

    ‘We zochten als school naar een manier waarop we het vak Engels beter tot zijn recht konden laten komen. We wilden onszelf ontwikkelen en daar ook in de lespraktijk mee aan de slag.’ Het team van de Dr. C. Steenblokschool uit Goes koos daarom voor de nulmeting Engels van Driestar onderwijsadvies.

  • Marlie kan praktisch aan de slag na de cursus Dyslexiespecialist 2.0

    Al 24 jaar is Marlie Kisters werkzaam in het speciaal onderwijs. Sinds vorig jaar werkt ze als intern begeleider op de Widdonckschool in Heibloem. In haar werk kreeg ze steeds vaker te maken met dyslexie en daarom volgde ze van februari tot en met april 2021 de cursus Dyslexiespecialist 2.0 bij Driestar onderwijsadvies. Wij vroegen haar naar haar ervaringen met deze cursus. Lees mee!

  • Methode Wonderlijk gemaakt beoordeeld als ‘Goed beschreven’

    Onafhankelijke praktijkbeoordelaars hebben namens het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport beoordeeld of Wonderlijk gemaakt Basisonderwijs een effectieve interventie is.

  • Leerlingen ondersteunen rondom trauma en hechtingsproblematiek

    Ben jij weleens leerlingen tegengekomen die moeilijkheden ondervinden in hun dagelijks functioneren, door problemen rondom trauma en hechting? Heb je vragen over de problematiek, wil je er meer over weten maar twijfel jij of de cursus Hechting en Trauma wel geschikt is? Joppa Nijsse, cursusleider en orthopedagoog bij Driestar onderwijsadvies, laat je graag zien waarom deze cursus jouw volgende stap is.

  • Deze vijf cursussen starten direct na de zomervakantie!

    Ben jij straks toe aan wat extra uitdaging, na wekenlang ontspannen? Verdiep je dan nu alvast in het cursusaanbod van Driestar onderwijsadvies. Wij hebben een aantal interessante cursussen voor je op een rij gezet, die direct na de zomervakantie van start gaan.

  • Schoolvideointeractiebegeleiding in een leergemeenschap

    Recent schreven collega's Lydia van Hartingsveldt en Neely Anne de Ronde in Tijdschrift voor Orthopedagogiek (TvO) een artikel over Schoolvideointeractiebegeleiding. "Svib is een individuele benadering. Wij laten echter zien hoe je het ook in een leergemeenschap kunt toepassen. Wij zien dit echt als een middel voor bewustwording en samen leren".