Blogs

    • Doe onderzoek naar Bijbelgebruik leraren op refoscholen

      Door Elsbeth Visser

      Een onderzoek hoe leraren op reformatorische scholen de Bijbel gebruiken zou waardevolle informatie opleveren, betogen Corina Nagel en Elsbeth Visser.

      Lees meer ›
    • Stormmachtige media

      “Het KNMI heeft een waarschuwing afgegeven, code oranje”. “De VID verwacht een extreem drukke ochtendspits”. “Aangeraden wordt om, indien het niet nodig is, niet van huis weg te gaan”. Het kan niemand ontgaan zijn dat het vandaag zou gaan stormen. Maar vanmorgen regende het vooral voorspellingen en waarschuwingen. Hoe komt het dat in een tijd dat iedereen vrijwel alle informatie op zak heeft er zo’n behoefte is aan duiding door een autoriteit? En waarom zitten die autoriteiten er daarom ook per definitie naast?

    • Drie basale tips voor een effectieve instructie

      Wat is er leidend in jouw les? De onderwijsmethode, of jijzelf als professional? In de praktijk kom ik nogal eens situaties tegen waarin de onderwijsmethode leidend is in de les. Herken je de volgende situatie?

    • Wat je als school kunt doen bij onverwacht persbezoek

      Leuk als de plaatselijke krant je wil interviewen over het nieuwe buurtproject van de school. Je nodigt een journalist uit en bereidt het gesprek goed voor. Het stuk is positief en versterkt de reputatie van je school. Maar hoe ga je om met berichtgeving waar je niet op zit te wachten?

    • De vraag van je leven in een mentorgesprek  

      Het mentorgesprek van 31 maart 2016 staat in haar geheugen gegrift. Die dag kreeg pabostudent Anne-Co de Kat een belangrijke vraag. Wat zou jouw antwoord zijn?

    • Klaar met de pabo: hoe stap jij de maatschappij in?

      ‘Daar ga je dan. De dag dat je wist dat zou komen is eindelijk hier.’ Tussen het student-zijn en het echte leven in de maatschappij zit een drempel waar we, als het goed is, allemaal overheen moeten stappen. Hoe stap jij de maatschappij in?

    • Vorming van jongeren: laat ze maar spartelen

      Wil je grote kans maken dat leerlingen gevormd worden door jouw les, dan moet je ze uit hun comfortzone brengen. Buiten de bekende kaders zetten. Hen in het diepe gooien. Hen laten spartelen. Dat wordt duidelijk door twee waargebeurde voorbeelden.

    • Ik ben een kind van de duivel

      Hoe vrij laat je kinderen en jongeren in het maken van eigen keuzes op het gebied van media? Lees de blog van onderwijsadviseur Albert-Jan den Butter.

    • Waar zijn onze idealen?

      Waarom is onderwijzen zo’n mooi vak? Waarom heb je voor dat vak gekozen en wat wil jij je leerlingen bijbrengen? Vragen die ondersneeuwen bij de huidige demotiverende berichten over het onderwijs en de prestatiegerichtheid die van ons gevraagd wordt. Toch kun je als leraar voor jouw leerlingen het verschil maken als je vasthoudt aan je ideaal.

    • De gelukkige klas: 5 tips die het welbevinden van jouw leerlingen bevorderen

      Wat is een goede meester of juf? Volgens kinderen hebben topleerkrachten de volgende kwaliteiten: goed uit kunnen leggen, grappig, aardig, tijd om te helpen, streng als dat nodig is. Bij zo’n leraar voelen kinderen zich goed. Hoe zorg jij ervoor dat kinderen zich sociaal-emotioneel ‘welbevinden’? Bert van de Waerdt geeft vijf tips.