Blogs

    • Leerlingen toerusten voor later… en nu!

      Door Rosanne Aantjes

      Het is een zonnige dinsdagmiddag. Daan komt thuis, gooit zijn tas in ’n hoek en ploft neer op de bank. Zijn moeder is nog wat boodschappen doen. Daan pakt de iPad en scrolt over de feed op de Instagram-account van zijn zus. Een diversiteit aan foto’s, memes, vlogs, selfies en advertenties komt voorbij. De tijd vliegt, de zon zakt richting de horizon. Daan is een vlog tegengekomen op YouTube. Allerlei suggesties worden in de kantlijn gedaan. Daan vergeet zowel de tijd als de wereld om hem heen.

      Lees meer ›
    • De staat van de leerkracht

      Achterblijvende onderwijsresultaten en toenemende segregatie naar opleiding en inkomen. Het laatste rapport van de onderwijsinspectie over de Staat van het onderwijs heeft veel reacties opgeroepen. Onderwijsadviseur Martijn Schumacher vraagt zich af of we de basisprofessionaliteit van de leraar niet teveel uit het oog verliezen.

    • Hoe wielrensters Anna en Annemiek je helpen bij het Engels leren

      Wat hebben professionele wielrensters nu met het leren van Engels te maken? Hun succes en pech kunnen ons iets leren over volhouden.

    • Gelukkiger zonder smartphone?

      Een van de waarden die in ons Media Attitude Model (MAM) centraal staat is ‘matigheid’. Hoe matig kunnen we zij n als het gaat om onze smartphone? Filosoof Hans Schnitzler zocht het met zijn studenten uit en schreef ‘Kleine filosofie van de digitale onthouding’. Onderwijsadviseur Albert-Jan den Butter blogt erover.

    • Slow reading

      Jongeren lezen steeds minder, lezen steeds minder goede teksten en lezen die teksten minder goed, zegt men. Omdat lezen belangrijk is kan dat leiden tot zorg of zelfs frustratie. Toch is niet alles hopeloos. Of is dat te optimistisch?

    • E = mc2

      De relativiteitstheorie, drie dimensies, de tijdparadox en zwarte gaten. Onderwerpen die je op een bèta-opleiding wellicht zal tegenkomen, maar geen onderdeel van de kerndoelen van het basisonderwijs. Toch kwamen deze onderwerpen ter sprake in mijn les voor dertig leerlingen van groep 8 in het pittoreske Nieuw-Lekkerland.

    • (Meer) gepersonaliseerd leren met behulp van Gynzy verwerkingssoftware

      Zoek je ook naar mogelijkheden om recht te doen aan de verschillen in leertempo en leerstijl bij leerlingen? Wil je de voorbereidingstijd zo efficiënt mogelijk benutten en niet onnodig tijd kwijt zijn aan nakijken? Wil je direct de resultaten kunnen analyseren en keuzes maken voor passende instructies en oefeningen? Dan is Gynzy-verwerkingssoftware iets voor jou!

    • Zonder Handschrift Geen Schrijven

      Een mailtje van een student aan mij, docent handschriftontwikkeling. Of ik hem wilde helpen zijn handschrift te verbeteren, zodat hij zich tijdens het maken van tentamens niet meer hoefde te richten op leesbaar schrijven, maar op het formuleren van goede antwoorden. In een gesprek met hem bleek niet alleen dat zijn handschrift te wensen overliet, maar dat hij ook niet goed wist hoe hij een goede tekst moest schrijven. Omdat in geen enkele methode voor het schrijven van teksten aandacht wordt besteed aan het belang van de ontwikkeling van handschrift, heeft dit blog de stelling: goed handschriftonderwijs is een basis voor het schrijven van goede teksten.

    • Samen open deuren intrappen?

      Lesgeven vanuit christelijk perspectief is geen vanzelfsprekendheid. Henk Vermeulen neemt je in deze blog mee in de gedachtegang achter dit belangrijke thema binnen Driestar hogeschool.

    • 5 manieren om te werken met flashcards

      Herhaling is belangrijk om woorden op te nemen in de woordenschat. Maar veel leerlingen worden vaak niet enthousiast van herhaling. Hoe kun je leerlingen toch gemotiveerd en actief mee laten doen met het vaak herhalen van woorden? Flashcards kunnen jou als leerkracht hierbij helpen.