Blogs

    • Zo werk je aan executieve functies bij je kleuters

      Door G. (Dieneke) Schellingerhout

      Heb jij ook een jongetje in de klas dat het moeilijk vindt om maar niet voor zijn beurt te praten? Of een meisje dat maar niet lijkt te onthouden hoe ze moet opruimen? Missen deze kinderen iets? Hebben zij een zwakke zelfsturing en daarmee zwak ontwikkelde executieve functies? Wat zijn dat eigenlijk en wat kun jij ermee als kleuterleerkracht?

      Lees meer ›
    • Een gebed tot God, ons Schild en onze Sterkte

      Wat een enorme impact heeft de coronacrisis op de samenleving en op het onderwijs. In deze blog vertelt Rens Rottier hoe we binnen Driestar educatief bemoedigd werden door een psalm en een gebed.

    • Juist nu contact met alle ouders!

      De school is leeg. Onze kinderen zitten thuis. Dat is (nog) gezellig en het lijkt een extra vakantiemoment, maar zo denken is van korte duur. Het onderwijs is aan de ouders. Hoe ondersteun je niet alleen de ouders met goede vragen, maar ook de vaders en moeders die het thuisonderwijs niet zien zitten?

    • Wat als het op school veiliger is?

      Door corona zitten veel kinderen en gezinnen in deze periode vooral thuis. Net als tijdens schoolvakanties betekent dit voor sommige kinderen dat de stress toeneemt omdat het thuis niet fijn is. Wat kun je als hulpverlener, jeugdbeschermer of leerkracht doen om deze kinderen en hun ouders te helpen om deze extra moeilijke tijd door te komen?

    • 9 Tips voor thuisonderwijs

      Voor iedereen zijn dit bijzondere weken. De gevolgen van het coronavirus, maar zeker ook de maatregelen om de verspreiding tegen te gaan, zijn ongekend. Niet eerder is het voorgekomen dat alle scholen in Nederland drie weken dicht moeten. In onderwijsland staat iedereen voor de vraag hoe we dit op moeten pakken. Ook al is er nog veel onduidelijk, onderstaande praktische tips zullen je zeker een stap verder helpen.

    • Het kloppend hart van Dordt

      Tijdens de reformatieherdenkingen was er veel aandacht voor de waarde van onze belijdenisgeschriften voor onderwijs en opvoeding. En als de herdenkingen voorbij zijn? Henk Vermeulen schrijft in deze blog over voortgaande bezinning op belijdenis en onderwijs.

    • Hoe neurobiologie raakt aan de betrokkenheid van onze leerlingen

      Dopamine, een stofje in onze hersenen, is in de juiste hoeveelheden cruciaal voor het leren van onze leerlingen. Wanneer komt dat stofje vrij en welke rol heb jij als leraar daarin?

    • Education for almost all, versus education for all

      “Je hebt mensen met een beperking en mensen die denken dat ze geen beperking hebben.” Minister Arie Slob had een rake binnenkomer op de conferentie naar inclusiever onderwijs. In deze blog beschrijft Neely Anne de Ronde, lector inclusieve klassen, lessen en tips van deze conferentie.

    • Podcast over seksuele opvoeding

      Leerkrachten, docenten en ouders: ieder heeft zijn rol in seksuele vorming, of we er nu wel of geen aandacht aan geven. Hoe expliciet moet je zijn tegenover kinderen als het over seksualiteit gaat? In de vierde aflevering van de Reformatorisch Dagblad-podcast ”Bij ons thuis” staat seksuele vorming centraal.

    • Nu woon ik hier

      ‘Het is veel kouder hier, in Malawi liep ik het liefst op mijn blote voeten…’ Aan het woord is Eva. Ze is 9 jaar oud en zit in groep 5. Sinds een klein jaar is Eva met haar ouders en haar zus teruggekomen uit Malawi. Eva is een mission kid, haar ouders hebben voor de zending gewerkt in Malawi. Eva is ook niet in Nederland geboren, maar woont sinds dit jaar met haar ouders wel weer in Nederland.