Pilots in vierde jaar lectoraat Engels 12 november 2013

Komend seizoen zal het lectoraat enkele pilots gaan uitvoeren. Twee onderwerpen staan centraal: vocabulaireverwerving en luistervaardigheid.

Op drie scholen (Calvijn College, Van Lodenstein College en Pieter Zandt Scholengemeenschap) starten binnenkort pilots over de verwerving van vocabulaire. Het is beslist niet zo dat het lectoraat zelf grondig onderzoek gaat doen naar de beste methode om vocabulaire aan te leren. Uit de studies die in het derde jaar verricht zijn, is duidelijk geworden wat wetenschappers evidence based hebben beschreven. Het lectoraat wil vooral de stap zetten tussen theorie, het werk van de wetenschappers, en de praktijk, het werk in een onderbouwklas. Verschillende collega's hebben zich aangemeld om de pilots uit te voeren.

Drie scholen (Gomarus Scholengemeenschap, Jacobus Fruytier Scholengemeenschap en het Wartburg College) maken binnenkort een begin met pilots luistervaardigheid. Ook hier geldt de regel dat er geen eigen onderzoek start. Het lectoraat is erg benieuwd naar de effecten van een luistervaardigheidsaanpak zoals bijvoorbeeld John Field die beschrijft. Luistervaardigheid blijkt veelal een stiefkindje te zijn in het taalonderwijs: uit enquêtes blijkt dat docenten soms niet meer gebruiken dan het luistermateriaal dat bij de methode hoort, en oude examens.

Het vierde jaar lectoraat kan als een brugjaar gezien worden: na grondige analyse én bestudering van vakliteratuur moet er nu gewerkt worden aan implementatie van onderzoeksresultaten.

Meer nieuws