Passend onderwijs: de leraar centraal 12 december 2013

Ieder kind is anders. Elke leraar weet dat: alle leerlingen hebben hun eigen verhaal, elk kind heeft specifieke talenten en beperkingen. Nu Passend onderwijs voor de deur staat, horen we leraren weleens verzuchten: “Nee, niet nog meer gedoe in m’n klas…” De kenniskring Passend leraarschap wenst kennis te ontwikkelen om leraren te ondersteunen bij het vormgeven van passend onderwijs.

Passend onderwijs – het streven om zo veel mogelijk kinderen binnen het reguliere onderwijs te houden – heeft vanzelfsprekend ge­volgen voor de rol en de vakbekwaamheid van leraren. Ze moeten nog meer dan vroeger om kunnen gaan met verschillen in de klas. De rol van de leraar is cruciaal bij het vormgeven van goed onderwijs. Daarom is vanuit Driestar Educatief de kenniskring Passend leraarschap in het leven geroepen. Naast enkele medewerkers van Driestar Educatief zijn ook mensen vanuit het  Ds. G.H. Kerstencentrum, de reformatorische sbo-scholen en het landelijk samenwerkingsverband voor primair passend onderwijs Berséba als onderzoekers bij de kenniskring betrokken.

De kenniskring doet onderzoek naar de vraag hoe de leraar het best kan ondersteund worden bij het vormgeven van Passend onderwijs. De leraar daarbij namelijk een centrale figuur. Niet voor niets heeft de kenniskring als slogan: ‘Het gaat om de leerling, het draait om de leraar!’

Belangrijk is dat de leraar de juiste kennis en vaardigheden bezit om Passend onderwijs te geven. De persoonskenmerken van een leraar blijken echter ook van belang. Leraren zullen gemotiveerd moeten zijn en zichzelf in staat moeten voelen om Passend onderwijs te kunnen geven. Daarom richt de kenniskring zich in haar onderzoek vooral ook op houding en self-efficacy. Bij het begrip ‘houding’ stellen we de vraag: staat de leraar positief tegenover (toenemende) verschillen in de klas? Bij het begrip ‘self-efficacy’ onderzoeken we: Voelt de leraar zichzelf bekwaam om met verschillen in de klas om te gaan? En kunnen we dat gevoel van bekwaamheid positief beïnvloeden?

De kenniskring richt zich in eerste instantie op vier onderzoeksterreinen:

  1. De vertaling van de essenties van christelijk leraarschap naar het omgaan met toenemende verschillen in de klas

  2. De effecten van (na)scholing op de vakbekwaamheid, houding en zelfeffectiviteit van de leraar

  3. De invloed van de schoolcultuur op het vormgeven van Passend onderwijs

  4. Het pedagogisch-didactisch handelen: wat kunnen leraren leren van collega’s uit het speciaal basisonderwijs (en andersom)? 

De kenniskring wil niet alleen kennis te ontwikkelen, maar ook concrete producten en diensten opleveren voor de praktijk. Daarom is onlangs een Atelier Passend leraarschap gestart. Achttien leraren uit het primair onderwijs gaan studiebijeenkomsten volgen binnen dit atelier. Ze volgen een module van master SEN, krijgen supervisie en intervisie en werken aan hun persoonlijke ontwikkeling. De kenniskring zet naast dit Atelier flankerend onderzoek op.

Heeft u vragen of ideeën voor onderzoek voor de kenniskring Passend leraarschap? Neem dan contact met ons op!

Meer nieuws